fullblodenicentrum

Alla inlägg under maj 2013

Av Emelie - 15 maj 2013 01:20

kom turen till lilla Kräbbleboda och vid 23.40 kom

en välskapt liten hingst och vilket söt ansikte, jag smälte direkt.


Riktigt pigg krabat som på mindre än minuten stod på benen om än

väldigt darrigt. En timme senare galopperade han varv runt mamma sin som

högt suckade. Tro hon är ganska trött den damen men så

himla duktig, ÄN iaf nu vågar jag inte säga(skriva) förmkt än men de ser

lovande ut iaf som det ser ut nu.


Upp och ropa på gubben som precis lagt sig, Steelan vile inte alls stå upp

och så fort jag skulle hjälpa fölis till tutten så skulle hon lägga sig och vila tyckte hon,

slutade med att vi iallafall mjölkade ur henne och gav lillen från flaska, så nu

rök Nicole nappflaska till fölis istället.


Hoppas han hittar rätt nu men han va ganska envis i sitt letande om nu bara mamma

Steelan ger han en chans att försöka leta innan hon tröttnar................


Nu får de vara ifred ett tag kommer kika ut till dem lite senare framåt småtimmarna

så allt är under kontroll, och att de mår bra båda två.


Här har vi han Amazing Steel född på 338 dygnet mkt efterlängtad


     


STORT tack till ISEBELLE (jobbekopis) som kom på detta helt underbara namn, och vi kom ju överens om

att blev det en fux så skulle den heta Amazing Steel ;-)


PS statistken stämmer låg på höger sida och blev en hingst DS

Så bra mamma, eller ska jag säga gammlemormor hummhhh din statistik

fortsätter stämma!

Av Emelie - 14 maj 2013 22:50

Ja vågar jag de nu äntligen????


ätit med god aptiti, bättre än på sistone, nu i em/kväll har hon varvat

stå och sova/vila med att piska lite surt med svansen och sparka med frambenen och lyfta bakbenen

i luften, och dessutom har hon gått in och ut ur stallet (till sin box)

femtioelva gånger ikväll så de slutade med att Pintor fick ställa upp och komma in lite tidigare ikväll

så de kom in redan halv åtta. jag vet för vissa är de sent och som för mig är det tidigt (om jag nu inte ska jobba dvs)


Nu när jag var ute, oj o j oj, damen rejält svettig och går runder varvat med att

riktigt doppa ner huvudet i kraftfodert, såg att hon krafsat endel i halmen så jag tänkte

vara lite schysst så jag slängde in två halmbalar till i boxen, hi hi hi då skulle hon

lägga sig i den nya halmen, den "gamla" passade damen inte, sen att jag stod i vägen ja

de struntade hon i just då sen i andra hand skulle hon kela.


Hi hi fölande märrar är ju precis som oss när vi ska föda barn, ena sekunden är allt bra

andra sekunden ryter vi till första bästa ;-)


Vågar man nu äntligen tro på en fölis inatt ?????

Oooohhhhhh spännande till max!


Håll tummarna nu så att vi kan få se en fölis komma till världen.

Av Emelie - 14 maj 2013 15:14

Här kommer del 2 i serien

"mitt liv som jockey"


 

http://professional.player.qbrick.com/player.aspx?mid=1059CC87


Helt underbar serie och bjuder på lite skratt :-)

Av Emelie - 14 maj 2013 14:04

Ja det blev en tur på grålle idag på förmiddagen,

idag provade jag hoppsadeln istället och gjorde mig faktiskt besväret att

flytta med förbygeln.


Satt ju som en smäck i den sadel, har inte suttit i en hoppsadel på

många mååååånnnngggggggaaaaaa år ska ni veta.


Jag har ju problem med att ALLA sadlar åker bak och så även denna,
men inte mer än de andra i vilket fall.

Låg rätt hyfsat på grålle, nu hade jag idag en gelpadd under, glappar lite lite

längst bak när jag rider om jag sticker in handen och känner, men får jag bara fram och

"fast" sadeln där den ska ligga hela tiden där (den ligger när jag sadlar)

tror jag den ligger ganska bra på honom ändå trots allt.

Denna sadeldjungel *suck*


Hoppas en 5 punktsbygel kan hjälpa mig här, nu har jag provat både smal, normal, normal mot vid

och vid bom och ingen ligger liksom riktigt hundra, då alla åker bak, och då har jag ändå

provat raka sadlar, lätt svängda och ingen sitter optimalt.

Väldigt svår häst att hitta en klockren sadel till faktiskt.


Nu kom jag bort mig här, blev en tur sagt och gjort, grålle helt med på noterna och lite

extra glad och sprallig, han trodde väl de var lite mer fart idag som stod på schemat så han bjöd matte

sin på lite väl höga bock ett tag när vi skulle fatta trav en kort bit, men ja ja, jag är glad då jag satt kvar

mkt fokus på avslapping idag oxå såklart, körde lite mer trav med honom idag dock fortfarande korta

sträckor men han känns helt okey, jag känner inget nr jag rider och de syns inget.


Vi fortsätter så här ett tag till så får jag väl kolla honom på volten till helgen eller måndag och de om

något syns på honom eller inte. Vill inte låta honom springa på volten i onödan nu.


Imorgon ska ha få ha en liten vilodag för han tycker matte är väldigt konstig som inte

har mer fart utan bara skritta runt på långa tyglar, mkt konstigt säger herr grålle.


Hmmm matte gräs de e gott efter en tur........ så jag har inte tid att vara modell nu!


   


Ja jag vet ett dressyrschabrak till en hoppsadel, retar ju alltid någon ;-)



Av Emelie - 14 maj 2013 12:34

Ja såhär har det sett ut nu några dagar och ibland droppar de så mkt

så de blir en pöl under henne när hon teex äter *suck*


Blir väl att hålla koll på fölis om de ska fortsätta såhär några dagar till.


 

Av Emelie - 14 maj 2013 09:54

damen äter och mår väl,

droppar bra från juvert nu men händer inget ändå,

kommer med största sannolikhet vänta tills min jobbhelg,

så matte ska ha det lite extra körigt och få sova ännu mindre än vanligt.......

visst är de underbart med hästar ?????   


Tror nog ibland att de är lite uträknande iallafall, hi hi hi!


   


Regnet har nu kommit en runda men när hon väl fick på sig regntäcket gick hon direkt bort

till höet och började käka igen, duktig flicka!

Av Emelie - 13 maj 2013 14:31

Provade en annan sadel på grålle idag, 

lite bredare kanal och de va helt klart bättre, låg väl ganska hyfsat på honom

men jag satte en pad under, ja eg "bara för att" normal mot vid var denna

inte så stor skillnad men cutback gör ju mkt då han har väldigt hög markerad manke.


Jag har iallafall konstaterad att jag SKA införskaffa mig en fempunktsförbygel

istället för en trepunkts som jag har nu, kan ju även de vara en orsak till

"problemet" kändes dock helt okey idag på rundan.


Jag kör ju nu från basic så att säga, vi fortsätter med avslappnad skritt varvat

med lite mer samlat och på tygel kortare sträckor.

Blev även en liten kortare trav på 3 ställen, på långtygel för att få han avslappnad,

kortar jag upp så börjar han väldigt lätt spänna sig, och lite mer trippa fram i traven,

detta har jag ju hela tiden jobbat med men nu kör jag ännu mer

för att förebygga att han spänner sig,

de kan ju sätta sig i kroppen lite var stans och vara boven i dramat, vem vet ????


Men som sagt kändes lite bättre idag, kanske för att jag slappnade av mer oxå    

är ju lätt att man sitter som på nålar när de inte känts helt hundra innan.


Utlovade bilder från idag


 

Nja herr grålle va faktiskt ganska tjusig i rött han oxå precis som lilla Klockan (vi har lånat hennes)

     

Av Emelie - 13 maj 2013 13:35

Fick ett mail av Leos uppfödare tillika fd ägare

och även detta kort, fick mig att le lite iaf.


 


Man ska väl hoppa med marginal ????

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards