fullblodenicentrum

Alla inlägg under oktober 2014

Av Emelie - 31 oktober 2014 21:10

 Fått flertalet förfrågningar om ngn typ av film när Candy

löshoppar, dock orkade jag inte vara seriös direkt men ett hinder och ngr skutt gjorde hon.


Andra ggr hon gör detta och tycker hon gör de bra efter förutsättningarna

om man stannar filmen när hon hoppar av så ser man hon hoppar fint med frambenen och

hoppar av bra med rygg och bakben även om styrkan inte finns där riktigt.


Av Emelie - 31 oktober 2014 14:44

  Ja igår lockade mamma ut mig till stallet för att hjälpa till med att ställa in ett

annat bett till Hillen men idag fick jag själv stiga upp

och ge hästarna morgonkraft, ta ut och mocka boxar.


Tunga att gå till stallet, särskilt på ridskolan där fina grålle stod men tungt att bara behöva andas stallluft igen

jag som älskar hästarna och stallet, jag som kan tillbringa alla min lediga tid där i vanliga fall.


Gav mig själv en riktig bakläxa om hur illa jag skött mina hästar sista tiden så idag blev alla

tre flickorna, Klockan, Stjärnan och Thea genomborstade och Klockan och Thea fick även

snällt traska med på vars en promenad.


Lilla Stjärnan fick sova i egen box inatt för första gången och de verkar ha gott bra, dock hade

Klockan nog brumat runt i boxen hela natten lång för där såg ut som andra världskriget där inne.

Nu står inte Stjärnan bredvid utan mittemot men hon brydde sig mindre och såg väldigt

nöjd ut över att ha en egen kraftfoderspann med mat i till kvällen.


Lilla Stjärnan (Reference Cat)


Thea


 


Och tillslut Klockan, som är på tok för tunn, men jag hoppas nu hon kan komma upp i vikt nu när

Stjärnan står i egen box, eg skulle jag gjort detta för ett tag sedan MEN de har helt enkelt inte blivit så!


Muskelfattig till tusen dessutom, nä hon är ingen skönhet denna damen längre, när man tänker tillbaka på hur

attans grann hon var när hon kom från träning som tvååring i december, då snackade vi snygg häst!

     

Av Emelie - 30 oktober 2014 21:44

 Jag går inte in i detalj för de orkar jag inte, de har varit ngr väldigt tuffa dagar

och fler tuffa dagar väntar framöver men på ett sorgens sätt.


Fina tappra vackra gråe Eskimo gjorde alla andra änglahästar sällskap igår

nu har han inte ont längre, och kan galoppera lycklig på de evigt gröna ängarna.


Han stal en stor bit av mitt hjärta den där dagen han nästan apatiskt gick in

i transporten, jag ångrar inte för en sekund all tid, alla tårar, allt jobb men oxå all glädje

över honom och jag skulle gjort allt OM igen, MEN jag hade kunnat göra vad som

helst för att få ännu mer tid med honom, VAD SOM HELST!


Samtidigt som jag är lycklig för den tid jag fick med honom är jag riktigt

arg, ledsen, besviken och bitter över att vi inte fick mer TID ihop.


Han är MIN hjälte   


 





Av Emelie - 27 oktober 2014 20:01

 Min fina lilla Eskimo har inte svarat som vi önskat på denna behandling

står idag ff med feber och carpus är väldigt svullet, hela benet men speciellt carpus,

och de vätskar sig mkt till och från ff.


Inte mkt sömn i helgen, jobbat mina 3 nätter, men bara sovit sen i fredags morse kl 06.30

när klockan ringde, en sisådär 9 timmar börjar bli ganska trött men kroppen min den har nog

gått på reserven och adrenalin idag, började morgonen med att göra en återkoppling

till distriktsvet som var ute i onsdags, kom väl överens om att såret ska kollas upp på klinik

för att se och ev utesluta att de finns ngt i såret eller om leden blivit påverkad.


Satt hela förmiddagen och ringde runt till de olika hästklinikerna, men ingen akuttid fanns idag,

distriktsvet kunde köra ut och ta ngr plåtar men oftast bli plåtarna inte helt bra

och hon ansåg att jag kunde vänta till imorgon med att åka in med honom

så imorgon ska jag och Eskimo göra en utflykt till Tingsryds Hästklinik för en koll på hans

carpus och sår för att avgöra hur vi ska gå vidare med detta.


Så snälla ALLA ni håll tummara lite extra för oss imorgon.


Emelie Borgströms foto.


Blivit en riktig lite tiggis då jag hmmm har en tendens att sticka till han gott titt som tätt

för de är ju så OTROLIGT synd om honom ju, min grållepålle

Av Emelie - 27 oktober 2014 05:33

 Japp roligare än så här blir de inte, här kommer min lilla

"mini"flock gåendes mot mig.


Stjärnan har hunnit med att bli hela 6 månader för ngr dagar sedan,

Klockans mage den börjar synas mer och mer och de är ju mysigt men

jag måste verkligen skijla de två åt nu nattetid Klockan markerar tydligt och Stjärnan svarar

tillbaka med att sparka och slicka de där långa örnen bakåt.

Hmmmm



Lilla Candy har lyckats trampa av sig/tappa sin framsko ¨så hon har fått vila

och hivis kommer inte än på en vecka, men ärligt så finns ändå inte "orken" just nu

och vad gör de att hon får vila, nä hon är ju ändå bara 3 år så de blir nog bra i slutändan ändå.


Lilla Thea, ja vad ska jag säga, hon är sannerligen en speciell dam

inte alltid till de goda, även om hon är snäll så hon nästan är dum hästen.

Av Emelie - 25 oktober 2014 13:31

  Motivationen har sannerligen lyst med sin frånvaro sista tiden,

jag känner inte alls för att rida och nä vill nog helst krypa ner under täcket och stanna där.


Hillen min röda ferrari han går ju bara o samlar energi den hästen, och då han håller Eskimo sällskap

inne på box större delen av dygnet så är han ännu piggare än vanligt.

I onsdags hade Hillen vila, i torsdags fick mamma rycka in och rida honom, hon hade väl mest trimmat honom

i skritt och trav vad hon sa, hade gått rätt bra enigt henne själv så de litar jag på.


Igår blev de löshoppning för Hillen, som sagt känner mig inte alls motiverad att sitta och rida honom,

känns bara som en evig dragkamp och att vi står på samma ställe o stampar, men aktveras behöver han

och då de var väldigt länge sedan han löshoppade så fick de bli de igår.


Många gånger gör han som när jag sitter på ryggen, rusar in i första hindret och hoppar

av farten och inte med ryggen, så jag tror jag kommer löshoppa honom lite

de närmaste för att han själv ska komma på att man inte behöver rusa över hindrena

väldigt jobbigt tyckte Hillen, hoppar lite sisådär ig¨år faktiskt men tja ni får se själva.

Filmade ngr av hoppen så håll till godo!



Ja idag får jag väl ta tag i mig själv, ge mig en hård spark där bak o se till att rida honom!

Av Emelie - 23 oktober 2014 07:49

 Här kommer en kort flmsnutt på två av de tre hoppen hon gjorde

över ett litet kryss härmomdagen min duktiga lilla fuxa


Av Emelie - 23 oktober 2014 07:14

 Gick av mina första två nätter (av fem) igår morse, satt hemma vid köksbordet

framför datorn och kollade runt, fick en känsla o fundering om hur de var med Eskimo,

tanken var att jag skulle gå o lägga mig för att sova men istället så grodde en liten undran/misstanke

om att ngt inte var rätt så på med stallkläderna istället och bort till stallet.


Mkt riktigt fann jag lilla Eskimo ståendes vid grinden i hagen, såg lite hängig ut

inte alls så pigg och glad med ett ben som var nästan dubbelt så tjockt som andra frambenet.

STOR SUCK, in i stallet hämta tempen och tempade honom, JAPP feber!


Ringde min "hemma" veterinär som dock inget kunde göra via telefonen, och då Eskimo

är svår att lasta i vanliga fall var de inte ens en tanke jag övervägde att prova lasta

och köra iväg honom så jag fick ringa distriktsveterinären (Kristianstad) som fick komma ut.


Han behandlas nu för lymfangit, dock går de inte helt utesluta ev inflammation i leden

då han på två ställen har djupare fickor i såret,

men vet ansåg att vi skulle börja med att behandla honom med Hippotrim, Metacam och

Streptocilinsalva under fem dagar, detta då han stödjer ner och går på benet fast inte fullt ut.

OM de hade gått in i leden borde han vara blockhalt MEN jag har erfarenhet av

att alla hästar inte visar hur ont de egentligen gör (nackdelen med fullblod vid skador faktiskt) 

Blir han inte bättre inom dessa fem dgr så blir de ett klinikbesök på måndag där de

kommer gå in och kolla om leden är påverkar med ul och röntgen.


MEN jag hoppas verkligen detta kan hjälpa stackars otursfågeln Eskimo

han om ngn har väl verkligen förtjänat ett BRA liv nu utan massa olyckor och annat skit!


Ingen hagvistelse, endast box, promenader och att jag fick lov att släppa honom en stund i ridhuset

under uppsyn då han inte ska få in skit i såret, fick endast bandagera över såret en kort stund

om de fanns överhängande risk att hand skulle få in smuts.


(Arkivbild tagen av Emma Troedsson)

   

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards