fullblodenicentrum

Alla inlägg under september 2013

Av Emelie - 30 september 2013 23:43

så var de denna lilla lilla snutt oxå


http://www.youtube.com/watch?v=ktMrqA37QuE


Av ngn anledning går de ikväll inte lägga upp rutan (youtube) direkt, märkligt!





Av Emelie - 30 september 2013 22:03

Lägger åter upp denna efter förfrågan.


På Klockan gör jag 1-3 och 13-16

(vågar inte frambenen då jag är rädd att översträcka vilket är väldigt lätt)


 

Av Emelie - 30 september 2013 21:45

så är de verkligen TYVÄRR!


men jag får väl bjuda på de då eller ???!!!??? 


NYTT FÖRSÖK   


http://www.youtube.com/watch?v=XActVfDKr-M


Hoppas de fungerar denna gången, ska se om jag får in

en film på hans galopp oxå under natten annars blir de i morgonbitti när

jag kommer hem från jobb    









Av Emelie - 30 september 2013 14:17

Ja så kan man nog sammanfatta vårt första besök i ridhuset.


Här hemma klev hon på transporten utan problem, står så lugnt 

Klockis nu kan (ganska otålig emellanåt) men stod lugnt och fint under

bilfärden. Tar ung 15 min att köra med släp till ridhuset från mig/oss, inte så farligt

och ligger i samma håla som barnen går på dagis så två flugor i en smäll.


När jag lastade ur gjorde hon sig stor som en ballong, blåste upp sig rejält, stod och fnös och frustade

och dansade runtomkring och ville inte stå still, mkt att titta på och alla hästrna i hagarna runtomkring

skulle ju såklart hälsa och gnägga, och hon blev ju inte mindre spänd för de men 

hårda skolan och stå fast i släpen SKA man kunna göra medans matte gör vi en med sadling osv

och de gick efter några tillsägningar.


In i ridhuset, började med att promenera henne vid hand ca 10 minuter både för att låta henne 

kolla in allt i ridhuset, och lite vänja henne vid att de knäpper, smäller man hör dörrar som går igen och

folk som kommer och går på läktaren, men hon skötte sig exemplariskt inte mkt hon reagerade eller

tittade på så de gick ju bra.


Ingen fara heller när jag sedan skulle upp på henne, vi både skrittade och travade på fyrkantsspåret

och hon höll ut fint i hörnen, dock så blir hon som en banan, vilket iof är väntat så fort stödet från sargen

försvinner dvs om jag rider rakt upp på medellinjen eller snett igenom. 

Red lite serpentiner över ridhuset och märks att hon har svårare för vä varv så de är ngt vi får

ta med oss och öva mer på. 


Red henne lite på volten i skritt och trav i båda varven som alla unghästar vill hon gärna peta ut bogen

så man får hjälpa mkt (jobba mkt själv) men tycker mot slutet att volterna gick bättre och bättre.


Provade lite galopp på fyrkantsspåret och här om ngt märks att de finns MKT JOBB

herregud, vaddå slingrande banan att sitta på, mmmm ni kan tro mina lår har fått jobba idag

puuuhhhhh. Som ni förstår provade jag inte ens en galopp på volten, NÄÄ inte att tänka på som 

de ser ut just nu. Vet iallafall att denna damen behöver mer jobb i ridhuset/ridbanan så jag

får ta mig själv i kragen och göra ngt åt detta nu innan magen blir förstor o kondisen helt kommer efter :-)

(på hästen nu alltså idag på dygn 133)


Avslutade passet med att skritta av henne för hand och stretcha henne i ridhuset

likaså här sköter hon sig kanon, stod helt still när jag stretchade henne fast att ingen höll henne.


När jag sedan skulle lasta ja då kommer vi till de ICKE godkända faktiskt. Stod och surade ihop sig helt på lämmen

och ville inte alls gå in, skulle gå på och helst över mig och då fick jag minsann nog, man respekterar mig och vart jag står, man går inte på eller över mig, och när den poängen föll ner ja då traskade hon lumpet in

i släpen och stod helt still.

(o nä jag anv varken pisken eller slog/gapade på henne om ni undrar!

Använde bara kroppsspråket/hästspråket)


Hon kommer ha mkt att fundera och suga in idag Klockan men jag ska försöka en gång till denna veckan 

att åka till ridhuset och rida henne, även om de bara handlar om korta ridpass. 

Väldigt nyttigt !

Av Emelie - 30 september 2013 08:54

Har bara precis gjort de nödvändigaste med hästarna denna helgen, dvs ingen ridning när

och knappt jag om jag sk erkänna pysslat om dem,

anledningen jo jag har legat pall i soffan/sängen, då kroppen sa ifrån att nu fick de vara

nog och gav mig en rejäl däng av den där jäkla förkylningen. Grrrrrrrr!!!


Försökte mig igår på att filma Lilleman o Steelan när de skulle springa men herregud

jag flämtade och pustade och Steelan var superpigg, kombinerat med att hon är väldigt öm i sin

ena framhov (behöver skor snart igen på sig) och Lilleman som struntade fullkomligt i vart

mossan och jag höll hus, ja ni kan ju tänker er denna cirkus.

JAG BJUDER PÅ DETTA !


Lilleman fick iallafall övat på att både skritta och trava i grimskaft, fungerar väl ganska bra

stopp vet han vad de betyder men fram kan ibland ta någon sekund extra, men

vi har ju övat på halt och framåt vid smackning när vi går till hagen varje dag som vi gjort nu en månads

tid så visst vet kan men liten föling med mkt bus i huvudert och i kroppen kan de ju ibland

bli svårt att kontrollera sig, vi vet ju alla hur de kan vara inte sant ???!!!???


Ang Steelan funderar jag mer och mer på att slänga på henne framskor iaf, men då måste jag sära 

på dem dvs få vars en box, visst de går, kanske ngt tidigt men vad tusan synd om Steelan och

Lilleman är ju ganska tuff (ibland) och med boxarna bredvid varandra tror jag (läs hoppas) att de ska gå bra.


Klockan är pigg som attan verkar märkas att hon nu får mer energirikt foder, lite mer på tå

kan man väl säga hoppas hon är lika framåt när jag ska upp på ryggen på henne igen.

Tänkte ev köra henne till ridhuset idag och se hur hon är där, kommer vara första gången så de kan ju

bli lite spännande de där och hade tänkt testa rida henne lite på fykantsspåret för att se hur hon 

fungerar i ridningen där. Väldigt nyttigt för henne och så får man ju den där lastträningen samtidigt.


Leo och Wilma ska nu i veckan flyttas till andra skogshagen, då jag nu tjatat på gubben

om att han ska ställa in en bal till dem innan han åker iväg på torsdag förmiddag o han har lovat

(annars blir jag gaaaaaaaaalen) Wilma har satt riktig vinterpäls redan så de är dags att klippa henne

nu innan den blir förtjock. men de brukar gå bra så jag tror inte de blir några bekymmer denna gången heller.


Nä kanske man skulle försöka komma ikapp allt från helgen nu ????

JAPP!


 

Av Emelie - 27 september 2013 16:10

Här kommer de utlovade bilderna på Candy Girl från igårkväll.

Lite extra glad då jag fick borsta och pyssla om henne innan kvalet.


Ber om ursäkt redan nu för bildbomben och hur jag ser ut, men skulle direkt till jobbet

efter och att lukta häst då hade inte blivit populärt med alla de som är allergiska och känsliga :-)


                                   


Visst är hon vacker som en tavla den lilla flickan ???!!!????

Av Emelie - 27 september 2013 07:48

Så otroligt spännande och ja jag vet knäppt men lite smått nervös

innan hon tågade ner till ledvolten.


Tröttnade på slutet men skötte sig annars strålande och exemplariskt men

VÄLDIGT taggad och hoppas/TROR hon med tiden lär sig

vart o när man ska lägga krutet!


Av Emelie - 25 september 2013 23:47

Ja motivationen var inte på topp idag men tog mig själv i kragen och

gav mig en spark i rumpan så den där turen med Klockan den blev av idag iallafall   


Du hade rätt Cicci, känns mkt bättre så fort man kommer upp på ryggen, och lägger allt

åt sidan och bara ÄR.


Klockan får numera lite mer energirik kost (fint uttryckt) då jag personligen heller vill

ha en pigg alert vaken häst än en som tja lite mer tänker " de kommer en dag imorgon"

Blir ändå inte riktigt klok på damen ifråga, i hagen busar hon leker och är allmänt ibland

mer i luften än på marken men så fort jag kommer upp på ryggen så går hon gärna o

"måslar" lite ja förutom när jag ber henne om en galopp för då busar hon gärna till de i början.


O inte blir hon trött efter våra små turer för jag håller mig på korta turer än, och vila får hon

kanske mer än hon behöver men bättre de enligt mig för hon är ju ung.

Fortsätter med strechövningarna och märker faktiskt en förbättring men fortfarande stel,

idag tappade hon BARA bakbenet två gånger precis i början av turen så de är nog på rätt

håll de oxå, dock har jag funderingar på att plocka hem en fysiterapeut för att kolla över

både Klockan och Steelan, speciellt Steelan eg för att kolla henne igen efter att hon gick omkull

med mig, MEN de är en annan historia.


Får bjuda på en bild från idag, soligt och faktiskt en något kylig tur trots att solen behagade skina

på oss hela dagen, brrrrr HÖSTEN är verkligen här nu vare sig man vill de eller ej.


   

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards