fullblodenicentrum

Alla inlägg under september 2013

Av Emelie - 25 september 2013 10:29

Ja så är de idag, fick börja dagen med att fixa hagen IGEN, då

Lillskiten igår bestämde sig för att ta ett skutt över igen, och han klarar ju inte hoppa så högt

och drog med sig tråd igen, och JA jag har ström på men inte hjälper de!


Någon som har tips? Tas tacksamt emot, vet att de går över. Känner igen de, Candy var precis 

likadan, hoppade över i tid och otid men hon kunde ju hoppa och var faktikst över året när hon började.


Skulle rida Klockis idag men känner inte alls för de idag, hjälpppppp vad händer jag som alltid

brukar just älska och se fram emot ridningen ????? Förmodligen en svacka mer eller mindre.


Idag ska mer hösilage hämtas hem i eftermiddag och Leo och Wilma ska flyttas till den mer

kuperade sommarhagen o få insatt en bal förhoppnigsviss ska detta ske innan nästa helg men

som vanligt så blir de ju aldrig som man planerat.


Imorgon kvalar lilla Candy och då ska jag vara på plats med kameran i högst hugg, fick med 

mig mamma så jag slipper köra själv, ska jobba nu två nätter oxå men hennes kval kan jag

ju bara inte missa för allt i världen! Ska bli riktigt spännande och framförallt väldigt roligt!


Nä ska jag eller ska jag inte de är frågan !!!????!!!!

Av Emelie - 23 september 2013 22:21

Började med en mindre skogsrunda för Klockan i eftermiddag,

fårfortfarande jobba mkt med framåtbjudningen men de går på rätt håll

sakta men säkert.


Har märkt sen jag satt igång henne att hon ibland (inte ofta men dock ändå)

tappar ena bakbenet, under ridningen i både skritt och trav,

fast mest i skritt och i början av ridturen händer det.


Har som jag skrivit innan börjat stretcha henne både bakbenen och nu även lagt till hals och rygg,

inte så smidig i sin kropp och lite stel i bakpartiet/bakbenen, så jag hoppas att de bara

är som hon är väldigt omusklad och pga av sin storlek, som detta händer.


Därav min test på volt idag, efter vår lilla uppvärmning i skogen,

red henne i skritt och trav på volten idag för första gången, men där känns och märks 

INGET, tappade inte bakbenet en enda gång vilket jag nästan tycker hon ska göra

för oftast med unghästar har de inte balansen att jobba i volten och kan där om de har en tendens

att tappa bakbenet ute på rakt spår tappa bakbenet lättare på volt men inte Klockis.


Lämnade mig väldigt fundersam men ända mer säker på att de måste ha med hennes 

omusklade bakparti så jag hoppas med mer rätt arbete att stärka henne.


Men jisses så duktig hon var på volten idag, jobbade på mkt fin och stor häst men känns

inte stor att rida och rida ihop, jag vet låter inte alls logiskt men allt är inte logist :-)

Såklart red jag inte någon längre stund men jag är så stolt över lilla stora hästen

jätteduktig och sökte sig ner själv, även om hon inte orkar hela tiden så försöker hon.


Nöjd pålle och nöjd matte efter turen !


 


En annan sak jag märkte idag var att sadlen åker fram när hon höjer ryggen och jobbar rätt

så de är oxå ngt jag måste kolla upp omgående !!!!



Av Emelie - 23 september 2013 22:18

Idag har jag varit och inhandlat foder och lite mineraler/vitaminer

tanken är att börja komplettera upp med vitaminer och mineraler till Leo nu

gräset är ju inte direkt så näringsrikt längre och jag vill ju inte badbollen ska tappa

ngt nu när hon har föl i magen.


Bjuder på en bild från titten där idag.


 


Som ni ser finns de gräs men jag vill ända just putta i dom de där

viktiga mineralerna/vitaminerna.


Av Emelie - 22 september 2013 01:27

http://www.jagersro.se/uploads/file/Galopp%20pdf/JG%2013-20Layout%202.pdf


via länken kan ni se Candy och vilka mer som ska kvala på torsdag kväll

Av Emelie - 21 september 2013 21:43

Idag bjöd Klockan verkligen till, så roligt att se hennes busiga sida oxå

och ja hon är ju en unghäst så de är okey ibland att busa till de   


Blev en mkt skön och uppfriskande eftermiddagstur på Klockis och hon går som tåget, märks

att hon fått en dags extra vila, och de behövde hon. Har även börjat stretcha hennes bakben

och tycker hon är mer aktiv med bakbenen och mer elastisk men behöver mkt mer så de gäller

verkligen att jag VARJE dag tar mig tid att tänja/stretcha hennes ben.


Blev lite bus från Klockans sida idag och jag kom på mig själv med att bara skratta, hi hi

var så skoj att så känna hennes bus (bock) hon är så stor så de känns liksom inte så farligt

hon tyckte vi skulle ta en galopp när jag bad henne om trav och när jag skulle sakta av från hennes

satta galopp svarade hon med lite småbockar, öronen rakt fram och väldigt glädjefyllt,

påminde mig om hur de känns att sitta på en gunghäst, lite den känslan.


Förutom den "incidenten" skötte hon sig som vanligt exemplariskt, kollar fortfarande på vissa saker

men traskar snällt på ändå.  Har idag även provat sitta ner i både traven och galoppen (kortare sträckor såklart)

och de var inget hon brydde sig om och galoppen kändes inte så "skum" när jag satt ner som innan när jag stått i

fältsits, hon har liksom inte den där runda galoppen Klockan än, men jag hoppas få fram den när hon kan jobba lite

mer samlat och har lite mer koll på ben och kropp allmännt. De kommer!


 


Lite rund och go om magen men bättre de än en spinki en ju   


Även fått gå igenom lite frisering och annat så nu är hon glänsande överallt och frisserad lite överallt

nja kan nog sammanfatta de hela så ha ha ha!

Av Emelie - 21 september 2013 14:09

Ja igår tog jag en kort tur på Steelan igen, rider henne inte varje dag som

ni kanske märkt och de handlar inte om mkt ridningen men lite iaf för att

hålla henne uppdate om att man kan gå från stallet, man ska inte bråka och vända hemåt

när andan faller på.


Tog oss förbi alla "problemställen" utan ngt bråk igår, hon traskade på så snällt, tog de ytterligare

ett steg igår men de märks direkt att de var hon inte beredd på och förstod abslout INTE

vad jag menade och vad jag ville ha av henne så många försök krävdes men tillsut mötes

vi på halva vägen kan man säga och vad säger man bättre än inget.


Handlade om att när hon gjort halt ska hon släppa efter i munnen och "tippa ner huvud in med nosen",

kröka nacken och som vi rätt och slätt säger "stå i form med eftergift såklart"

Inte de allra lättaste men visst blir att öva på detta lite nu. för hon går i form i skritt och trav och

den lilla galopp jag tagit på henne, hon orkar inget längre men hon går iallafall inte med näsan i vädret

och då hon nu står still i halten och kan göra en stund utan att stressa upp sig eller börja bråka så

måste man bygga vidare och lägga till.


Red henne lite på volten hemma i skritt BARA men även de fixade hon galant idag,

summa efter igårkväll, väldigt nöjd med mammahäst!

Önskar eg bara att hon haft skor på sig så man kunde ridit henne lite mer nu är jag ju väldigt

begränsad på våra turer och vart jag kan rida, men men allt har sin tid!

Av Emelie - 19 september 2013 20:19

Ja här hemma har inte hänt så mkt idag men lite bilder kan jag väl

allt dela med mig att på lillskiten (nya smeknamnet på honom) och mamma Steelan


                         

Av Emelie - 19 september 2013 10:18

Såg att lilla Candy nu är anmäld till kvalet på jägersro torsdagen den 26/9

vågar man tro och hoppas att hon denna gången kommer till start den lilla bushästen ??


Ja ja blir att lägga lite akut semester känner jag för de är ju ett absolut måste att se detta!



Fick igår en uppdatering om grålle pålle oxå :-) Vilket jag gladdes mkt åt.

Han har nu provat terränghinder och de var ngt han gillade jättemkt hon sa att han fick

ett mkt härligt tryck i galoppen och de ska i nästa vecka packa väskorna för då ska han få följa med

henne till skolan (hon går på ridgymnasium) så jag håller tummarna att grålle fortsätter sköta sig

så exemplariskt som han alltid gör och gjort ! 

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards