fullblodenicentrum

Alla inlägg under april 2016

Av Emelie - 30 april 2016 15:49

Återigen jagar jag en leasingtagare tillika proffstränare

som väljer att INTE besvara mig.


De innebär oxkså att denna 2 åriga lilla fröken är till salu


 

Stjärnan står idagsläget på Täby men kommer inom kort bli skåne bo igen.


Av förklarliga skäl kommer jag INTE leasa ut henne utan hon är endast till försäljning.



Av Emelie - 26 april 2016 10:58

Sista 1,5 veckan har varit rena kaoset, knappt hunnit med mig själv, barnen eller hästarna.

Allt pga jobb, får man säga att de är rena dårhuset och att kommunen är strålande på

att ta ut max av sin personal vi skall knäckas tydligen.


Mina två gossar mår väl iallafall, blir ngr dagar till och från utan täcke, och

Spindelben tackar mig varje gång med att göra en ordentlig lerinpackning.


     

Ngr bilder tagna den sista veckan.


Ngn ridning har de inte blivit så idag tänkte jag mjukstarta upp Spindelben igen med

att tömköra honom men de tror jag han gör med bravur även om de var ett tag sedan nu

så minnet behöver kanske friskas upp lite, tja även för min del i ärlighetens namn.


Ha en bra tisdag gott folk och var rädda om varandra!

Av Emelie - 16 april 2016 13:37

Den sista veckan har Spindelben gått mkt i skogen

och i lördags (förra helgen) tog vi oss en rask galopp på järnvägen

och jisses vad det går undan trots att de inte känns så fort.


I torsdags red jag honom på utebanan igen, märks i de svaga varvet att

han behöver stöttning och särskilt i början men sen tycker jag de rullar på fint.


Igår fick Bellan rida honom ett pass på utebanan istället för mig och han är lika duktig då,

inte så lätt för Bellan rida en så stor häst som rör sig stort och därav satte jag gummisnodd

som hjälp så han inte hela tiden går med huvudet i de blå, för de gillar jag inte och

de bygger inga bra muskler heller.


     


Filmade även är de tog sin första galopp ihop igår och man blir ju bara

så otroligt glad och varm inombords när man ser de   



Idag tänkte jag köra lite bommar med honom då de var ett tag sedan nu,

tiden bara skenar iväg känns de som   

Av Emelie - 11 april 2016 13:23

För många har de sista månaderna varit mkt hingstprat och är fortfarande,

jag ska dock erkänna att jag är knäsvag för Zirocco Blues avkommor,


Gisborne VDL 1310 (godkändes förra året)



Lite mindre hingst (167 i mkh) och är lite grövre 

9 , 8,5 och 9,5 av testryttarna

Rör sig mkt trevlig men en härlig swung i traven, hade dock önskat lite mer luftig galopp.


Ska bli spännande följa denna hingsten då han ska ut och tävla iår.


VDL Häkkinen N 1328 (nygodkänd iår)



Bra storlek och lite mer sportmodell, härlig galopp men hade önskat överlag bättre

gångarter, och låg på 8 av testryttarna.


Hoppar dock med lätthet även om hindrena höjs, han är ju dock bara 4 år.


Av Emelie - 8 april 2016 12:40

Efter att ha jagat Stjärnans leasingtagare i nästan 2 veckors tid,

fick jag äntligen svar via mail igår.


Hon tränar på bra, har även hoppat ur startboxarna, sköter sig så de är ju bra de!


Fick även två bilder på henne.


Hon har lite kvar att växa i (ganska mkt) men ser fin ut och lite mer som en häst nu

än när hon åkte lilla Stjärnan.


   


Vi får väl se om köpet går igenom eller om jag ska lägga ut henne till försäljning igen

alt plocka hem henne själv.


Tiden får utvisa men jag gillar INTE när jag inte får fortlöpande information

om hästen som utlovat!

Av Emelie - 6 april 2016 19:15

Igår var tanken rida Spindelben, men han fick en extra vilodag

och det behövde han kan jag säga.


Idag tog vi oss en lagom lång runda i skogen, helt underbart.

Pigg och glad pålle !!


 

(jag vet många HATAR dessa öronbilder, men jag bara gillar dem!)


Slänger in två bilder från i söndags oxå på fina gossen   


   


Imorgon måste jag ge mig själv en stor spark i baken så jag får ridit lite ordentligt

även om jag nu mer än gärna säger att skogen lockar mer än traggel!

Av Emelie - 5 april 2016 10:40

Sista dagarna har varit mer eller mindre ganska späckade,

en snabb återblick av förra veckan så fick Spindelben

travhoppa ett räcke och hoppa en liten serie bestående av

bom - kryss - bom - kryss där jag senare efter ngr språng la sista hindert som en oxer iställlet.


Fick även prova hoppa vattenmattan, som han fick inspektera grundligt innan, och han tog den på

första försöket så nja han kan nog allt bli en trevlig hopphäst i framtiden för tittig är han inte på hinder.


I fredags tog vi oss en välbehövlig tur i skogen, mkt galopp och i lite gott tempo,

i lördags fick han en vilodag i hagen då de även var min jobbehelg och 3 nätter skulle avklaras.


I söndags gav jag och Spindelben oss ut på äventyr med fokus på miljöträning

och de blev de sannerligen i allra högsta grad.


Styrde bilen mot Sölvesborg för att utmana oss själva på en P&J.

Kan ju såklart tyckas vara lite tidigt med tanke på att han endast hopptränat 2 ggr och tycker de är

lite läskigt med bommaroch hinder, MEN de ligger änu mer träning i att få honom hantera situationen/miljön

runtomkring ett sånt här arranemang som en P&J och senare då en "riktig" tävling.


Mitt mål med gårdagen var att försöka ge honom en så lung och positiv upplevelse som möjligt

vad de gäller för honom att hantera mkt folk, mängder med barn, ponnies/hästar, hundar, transporter

med andra ord mkt liv och rörelse, en speaker i högtalaren, musik som spelas etc.


En annan privatryttare i stallet hängde med mig och mamma kom även i rättan tid

(precis när vi skulle lasta ur, då hela transporten stod o hoppade)

så hjälp hade jag på plats. Även om han varlite som en ångmaskin som tuffade på framåt

och spänd som en fiolsträng och mer än göra visade upp sig på alla sätt och vis så var han ändå

mer lugn än vad jag faktiskt förväntade mig och räknade med.


Jag kommer få jobba stenhårt på att få honom lugnare från marken, mer fokuserad på mig

då både broms och styrning lite sviktade emellanåt.


Inne på banan gjorde han dock ett KANONjobb, och även om de inte ser vidare vackert ut kanske

så var mitt mål att ta oss runt, travhoppa få honom tycka de är roligt och få honom lyssna och fokusera

och de tyckte jag faktiskt han gjorde med bravur, han är väldigt känslig så de gäller själv man är lugn

bara tar allt med ro låter honom titta och insupa allt.


Första rundan 40 cm



Andra rundan 50 cm



Även om de finns mkt kvar att jobba på, även för min del då jag är usel på att vara följsam och mjuk

travhoppa är fasen inte lätt, inte heller stå i fältsits o hoppa när man är van att sitta ner,

men hästen han är SUPER.


Igår blev de en heldag i hagen för hans del och idag tänkte jag vi skulle ta ett pass på utebanan

framåt kvällen.

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards