fullblodenicentrum

Alla inlägg under maj 2014

Av Emelie - 30 maj 2014 21:33

 Ja då har man idag åter varit på vägarna och kört

och jag har ju länge nu lovat bilder på Steelan och Leos föl

så nu jäklar kör vi en riktig bildbomb på Citra Steel och Cello


Citra Steel är inte alls lik sin helbror Amazing Steel, hon är en riktig morsgris

mer robust och kraftig dam och inte alls så långa ben eller små smäcker, men så otroligt

docksöt i ansiktet och har ju precis som Lilleman fått ett liten speciellt avslut på bläsen.


Cello är ett stort tufft stödigt hingstföl som med glädje kommer

och både tar ett smakprov som bjuder på kel och bus.

Riktigt välväxt med låååånga ben, väldigt vacker liten kille.

Ska bli spännade att följa honom i framtiden.


                                   


Riktigt kul att se dem igen   

Av Emelie - 27 maj 2014 12:17

 Var uppe hos boysen på grönbete idag och

klappade om dem lite och kikade över dem


Men de var två mkt nöjda killar som mötte mig i hagen efter många om och men,

kanske trodde de att jag skulle köra iväg dem från de fina gröna, vad vet jag hi hi hi.


Dagens bildskörd på snyggingarna   


             


Av Emelie - 26 maj 2014 22:08

 Ja Candy verkar ha lugnat sig lite idag redan.

Inte ätit varken kraftfoder eller nämnvärt med hö under natten men

inte så konstigt så speedad som hon var igår.


Idag har hon gått i gräshagen och visst vandrar hon och far runt som en tok

emellanåt men sen står hon rätt som de är med hela munnen full med gräs

så jag tror hon finner sig så måningom i denna nya miljön.


Kom in tidigt idag redan vid tre ihop med riskolehästarna

stökade lite i boxen hela eftermiddagen men ändå betydligt mer lugn än igår

så nu i kväll efter alla lektionerna så satt jag åter på hennes rygg för

första gången på ett helt år.


Lite högre och mer slimmad och supertaggad men fasen så snäll hon är hästen

hon kommer bli en helt underbar ridhäst till en lite kortare ryttare med lite skinn på näsan

som gillar hästar med mkt go i och power.


Hon skrittade visserligen som om hon hade en raket i rumpan men hon skrittade

iallafall och de är betydlgit bättre än trippandet. Sen när vi vek av in i skogen då

laddade hon men tacksam häst för är man själv lugn och pratar lugnt med henne så

lugnade hon sig faktiskt även om de nu tog lite tid MEN hon behöver verkligen detta

komma ut och röra på sig men i lugnt tempo så hon kan varva ner innan man

mer ridhäst rider henne igen.


men gud vilken härlig känsla, jag gillar ju verkligen den där känslan som kommer när

man märker hästen börjar steppa, skaka på huvudet, frusta och lite sätta ner rumpan

och de bara vill fram, ja kan man göra annat än att älska denna power de besitter

eller för den delen denna underbara ras ???


En härlig liten skrittrunda som avslutning på en ganska så varm dag

HELT UNDERBART!

Av Emelie - 25 maj 2014 22:17

  Ja här har vi den lilla tösen som är hemma igen   


     

Lovar bättre bilder på henne framöver, promise!


Av Emelie - 25 maj 2014 22:11

 Ja så var de två gossarna på grönbete, och inte såg jag mkt av dem sen

de släpptes, icke.


Två härliga fullblodsrumpor for iväg som två skott hi hi hi


       

Ja inte mkt till bilder men iallafall ngt   

Av Emelie - 25 maj 2014 21:33

 Lååååång dag som nu äntligen är över

tack gode gud för de för den har varit en blandning av

rolig, hemsk, väldigt förvirrande, smått kaotisk

och helt förskräckligt kaotisk och sen lite bättre igen.


Låter väl som en toppendag inte sant ???!!???


Jag var nog ett taga där och gjorde ett snabb besök i väggen idag men

som sagt snabbvisit, nu är de jäklar i den lugnare tag puuuhhhhh för en till dag som

denna pallar inte jag iallafall   


Tidig morgon för att hämta hem lilla Candy stumpan, och de var ju jättekul såklart

mindre roligt att hennes nerver inte pallade trycket inne på jägersro dock

men visst är jag glad att få hem min lilla flicka igen och kan rå om henne den fina.

Gick fint och snällt in i transporten men sen började hon bli orolig och hon höll på

de två timmarna de tog i släpen hem, för inte kunde jag ligga i 80 nä nä nä hela

transporten for som en ja jag vet inte vad över hela vägen och de va nästan så knytnävarna på mig

blev helt vita som jag fick hålla i ratten när hon höll på som värst.


Väl hemma så steg hon lugnt ur men där va inte en torr fläck på stackaren,

in i boxen fick vatten och hö, men hon lugnade inte ner sig, tänkte att vad tusan jag släpper

henne i hagen med alla hästar runtomkring sig sagt och gjort och de gick jättebra,

en sisådär i runda slängor en halvtimme sen började hon vandra, för att sedan öka till jogg och

till sist for hon runt som en vettvilding i hagen, och ni kan tro där fanns inte en enda häst som inte stod

helt still och bara kollade in henne, frågan är om de blev fascinerade eller paralyserade ???


In i boxen igen och sen höll hon igång den stackarens och fick ingen ro förrän ikväll

då jag helt utan adra ideer faktiskt bara tog in henne och band upp henne i

stallgången och bara borstade och pysslade med henne friserade henne och bara klappade.


Helt lugn blev hästen, gnäggade ngr gånger i sin box sen men åt sitt hö, drack vatten och

de la sig ett lugn över henne på en gång och de syntes väldigt tydligt.


Hon kommer behöva ngr dagar på sig att varva ner och anpassa sig till detta livet igen.


Full rulle så de skulle släppas två hästar på bete oxå idag och Snigeln som faktiskt

lite lastar sig själv med grimskaftet över halsen och traskar själv in bestämde sig idag för

att först idag, fastna i eltråden i hagen, och dra isönder den för att sedan inte alls vara

medgörlig till att gå in i släpen vilket resulterade i att jag har både skrapmärke på armbågen

och ett så förtjusande blått knä som inte känns så där jättebra just nu och dessutom lyckades den

ursäkta nu, "jäklen" dra iväg TVÅ gånger, grrrrrrr.


Tror ni de slutar där, nääää då har man en dålig dag så har man helt enkelt.

Lilla Eskimo han tvärvägrade gå, stod som fastfrusen, eller när han väl gick fram så

bestämde han sig för att hoppa PÅ mig men då fick jag minsann nog, jag är JAG och mig går

man INTE på eller hoppar på eller ngt annat hyss, och ja trägen vinner minsann ALLTID.


Jag som dessutom skulle vara på middag hemma vid 12.30 hade lastat hästarna 12.25 och

innan jag hade fått dem i sommarhagen och landat helt nersmutsad och med skrapmärke och dylikt

så var klockan 13.30, tur la familia är vana att tiden inte alltid passas och att pålls går före.


Firade då lilla mamma hemma och hade såklart för en gångs skull lagt mobilen i bilen oc

kommer ut och har 7 missade samtal, shit!!!! Jodå då håller lilla Candy stackaren på att krypa ur

sitt eget skinn i sin box så iväg i illfart och ska fixa vattnet till hästarna på betet

(Eskimo och Snigeln) och lägger min mobil så fint på vingen på min bil och säger till mig själv

"där kan jag nte glömma den" och vad tror ni jag kommer på efter 7 km, jodå visst

F*N mobilen, hmmm köra tillbaka som en blådåre, springa runt och leta efter mobilen

och klockan den springer iväg och närmar sig 16.30 och dottern ska ha ridlektion

kl 17.00 2 mil bort, jippi.


Sen skulle de mockas, fixas för morgondagen, lånat lilla Baldur och fixat till honom i boxen

bredvid lilla Candy så hon ska ha sällskap bredvid sig, och nu äntligen har jag landat i soffan.


Måtte dagen imorgon bli lugn, för jag är helt SLUT, men lycklig för

glada barn, inga skadade hästar och en fullt fungerande mobil   


GOTT FOLK HUR HAR ERAN MORS DAG VARIT ???!!???


Av Emelie - 24 maj 2014 10:21

Trots att jag då egentligen absolut INTE skulle betäcka om Klockan

iår så blev de såhär iallafall. Ingen seriös som hörde av sig om köp eller leasing

(då menar jag att man är så seriös att man kan skriva under ett kontrakt)


så låt mig presentera hingsten jag valde till henne och som jag hoppas hon kommer

bli dräktig med iår.


RED HOT CHILLI 1285



Red Hot Chilli 1285 godkändes vid bruksproven 2014

och är efter svårklasshingsten Niveau e. Emmerton - Voltaire

och undan stoet Olympic Lady som gått 140 hoppning och har ett index i KWPN på 131 i hoppning

och är premierad med Ster, Olympic Lady är efter Wolfgang - Notaris.

Ur mödrenet kommer flera tävlingshästar i samtliga ridsport grenar.


RHC var 2013 Sveriges högst bedömda treåring med fina 53.5 poäng som hopphäst,

nior delades ut på typ, huvud - hals - bål och på hans galopp,

i hoppmomentet fick han 9 - 9.5

och tilldelades även ett gångartsdiplom med 48 poäng.



BRUKSPROV 2014


Red Hot Chilli (SWB) Reg.nr: 04-10-2220

fx 2010 170,0 21,5 CHG Stuteri AB Jessica Håkansson


Exteriör

Högställd, ädel, maskulin.Väl ansatt hals med naturlig resning, djup bog, markerad manke.

Välformat, långt och något sluttande kors. Obetydligt uttåad, långa kotor och något vinklade hasar.

Skritten är ren, energisk, något kort och överilad. Lätt, något kort trav med god bakbensaktivitet.

38,5 Typ 9,0 Huvud, hals och bål 8,5 Extremiteter 7,0 Skritt 7,0 Trav 7,0


Gångarter

Taktmässig, ganska vägvinnande och ganska rörlig skritt. Taktmässig, lätt, aktiv trav. Vid längning något överilad. Mycket lätt, bärig och reglerbar galopp med mycket aktiva bakben, men den kunde vara mer kraftfull. Energisk, samarbetsvillig och arbetsvillig. Ibland lite bakom hand, önskvärt att få honom att söka stödet lite längre fram.

7,3 Skritt 7,0 Trav 7,0 Galopp 8,0


Hoppning

Säker taxering, god rytm, balans och framåtbjudning. Spänstig och rättar sig bra. God uppmärksamhet, samarbetsvilja och förtroende. Orädd, sansad och energisk. Mjuk, rörlig galopp, aktiv bak, i uppförsbacke på ett positivt sätt. Kunde vara något starkare i avsprånget och ibland hoppa igenom språnget bättre.

8,0 Teknik och förmåga 8,0 Temperament och utvecklingsbarhet 8,0


Ridbarhet hoppning

MvA: Normal feeling, wants to be careful. Jumps a bit to the right. Nice capacity and good canter.

PE: Mycket trevlig häst, mycket bra galopp, mycket hinderintresserad. Snabb reaktionsförmåga (Very powerful), mycket stor kapacitet. Landar ibland i lite obalans, men lyssnar om man vill korta/länga. Fin modell, lätt från marken.

8,00 Testryttare I 7,0 Testryttare II 9,0


Härstamning/Lämplighet Dressyr 0/0 Hoppning 1/1

Godkänd med G tills vidare Hoppning

Dressyrindex 14,9 Hoppindex 18,0

Hemsidan är uppdaterad med lite mer info om vår fina Red Hot Chilli 1285. Välkomna in: <a href=http://champagnegården.se/" width="403" height="302" />

Red Hot Chilli 1285 njuter vid havet.  Tack @[100002360970136:2048:Fotoform Laila Berglund] för fantastiska bilder på vår coola kille :)

Red Hot Chilli 1285

Välkomna på hingstvisning på EMV Dressage Stable, EverlövDen 10 April Kl 18.00!Hingstar till visning är bla Briar, Twister de la Pomme, Gustav, Contant Q, Flore Star, Red Hot Chilli, Convertry, Clever Hill, Ballume, Party Dance, New Balance, Diomedes, Warsteiner, Luxus CML mflVisningen kommer att websändas! Vidare information på webben och i pressen!Kom och se fina hingstar, prata avel med hingsthållare och uppfödare! Liveband för bästa underhållning!Varmt Välkomna!Fri Entre!!


För den intresserade finns de filmer på honom sök på Jessica Håkansson på You tube.


Hoppas ni gillar honom lika mkt som jag och så håller vi tummarna att Klockan blir dräktig och

allt rullar på bra!



Av Emelie - 23 maj 2014 07:05

Ja mina två snyggingar hade verkligen en betungande dag i hagen igår,

eller inte. De lever lyxliv just nu bara äter gräs och gottar sig

underbara och älskade   


       


Nu närmar sig betessläppet med stormsteg och jag funderar mer och mer på att släppa mina,

 redan nu nästa helg.


Betet ser fint ut på båda ställen även om vildsvinen gått hårt åt ena delen i en av hagarna

men då jag skiftar varannan vecka så tror jag inte de är ngn fara, och båda har ju rätt bra

koll på benen faktiskt, ja även lilla Sniglen har fått lära sig lyfta benen nu när han gått i

en lite mer kuperad hage vissa dagar.


Nä mkt mer ån så här händer de inte om dagarna nu, som sagt hästarna har de lyxigt,

de är semester som gäller och inget kommer hända med dessa två snyggingar förrän till hösten.

Kanske kanke jag tömkör Eskimo en sista gång i veckan innan han släpps på bete men annars är

de bara puts och kel/mys som gäller för boysen i mängder.


Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards