fullblodenicentrum

Alla inlägg under juni 2013

Av Emelie - 28 juni 2013 23:12

Ja inte är det lätt att vara häst i mitt stall inte, särskilt inte när jag

kommer på nya saker som ska provas och testas, allt såklart med en

tanke om en slags form av träning.


Har ni läst mitt andra inkägg om miljöträning så vet ni vart detta barkar ;-)

Idag skänkte jag min gymboll till pållarna, ja vad tusan jag blir ju inte färdig til

att anv den och så jag tänkte vad sjutton, why not. Boll som boll, eller ????


Hmm grålle tyckte jag var väldigt knäpp, han tänkte nog att tror hon i sitt stilla sinne

att jag på egen hand ska bekanta mig med den där rullande blåa saken, nej du tack!

Kommer du nära sparkar jag, usch vad är det för en hemskhet du hittat matte ????!!!!


Ja grålle gick inte i närheten av den och for iväg som ett skott så fort den rullade på hans håll,

väldigt lättrullad så fort de blåste lite så rullade den. Så de var till att hålla i grimman och grimskaftet

fick hämtas, men visst tog lång tid innan men tillsut gick han med på att lukta på den, duktig pålle!


Om jag ska summera för att inte skriva en novell så tillsut fick jag rulla bollen mot frambenen,

och han stod kvar, jag fick studsa bollen på stället (blir ett roligt ljud av det faktiskt)

och han stod kvar och var till och med på väg att lukta på den när den studsade.

Den rullade runt hans framben och under magen, och han stod still hela tiden.

Väldigt duktig pålle och såklart fick han mängder med beröm.


Sen gjorde vi en basic sak och de var att låta honom gå mellan två bommar, satte dem ganska brett till att

börja med ca 1 meter gick jättebra, han är ju van vid en startbox så de borde ju inte vara några problem,

men de är ju djur och man vet aldrig, duktig pålle, han gick igenom som smalast idag ca 70 cm och matte

väldigt nöjd, sen passade vi såklart på att gå över dem ett ex antal gånger och han fick även prova gå över med frambenen, stå kvar en stund och sen gå vidare med bakbenen. Och provade även att backa honom över bommen,

vilket låter superenkelt men inte helt enkelt faktiskt men de gick efter några gånger.


Summa summarus mkt nöjd matte och en grålle som fått endel att tänka på, lite hjärngymnastik :-)


          






Av Emelie - 28 juni 2013 18:54

herr grålle kommer denna onekligen att göra, men desto

bättre att börja öva direkt med såna här för honom STOPP hinder ;-)


 


Ha ha ha såklart utan hinkarna och med stöd och bom över så

blir det bra :-)

Av Emelie - 28 juni 2013 15:39

Nu är det då äntligen gjort, har blivit färdig att stänga av den plana öppna delen

av sommarhagen, och tror ni hästarna gick UT i den andra delen, 

nej för tusan vi håller oss vi grinden och där jag stängt av,

Där de varit inne och ätit vi får se om de nu vågar sig ut i hagen lite mer

denna är mer kuperad och lite mer sten och en damm finns mitt i denna hagen oxå.


Blev lite bildermen som synes precis vid ingången 

fast de är ju lika tjusiga ändå ;-)


         


Som vanligt har jag mina två följeslagare med mig :-)


Märk väl att hon har precis fått egna ridstövlar som fortfarande är lite lite stora,

men de "stövlar" hon runt i ändå vare sig vi ska till hästarna eller om hon leker med 

syster i sandlådan, hi hi roliga ungar ibland.

Av Emelie - 28 juni 2013 11:28

för precis ALLA hästar nu, tänker på främst på Pintor eg.


Hovis är bokad om 1,5 vecka så fram tills dess kommer vi köra en

semester på grålle pålle visst såklart blir lite miljöträning istället, men 

från ridningen blir det semester.


Idag fick han hälsa på den vita balplasten som allt som oftast kan var lite

skrämmande och otäck, tog en stund men inte så länge som jag trodde för 

han att gå hela vägen fram och lukta och kolla in den och STÅ still när jag lyfte den.


Såklart mkt beröm och lite godis (som alltid när de gör rätt och är duktiga)

Kanske kommer detta hjälpa mig i bomträningen framöver, kanske kanske!!!


Målat har jag oxå gjort dessa sista dagarna, får återkomma med bilder på de när

färgen torkat, målade det sista idag :-)


Nä det blev inte så mkt sagt eller gjort, så är det ibland. SORRY !!!!


Av Emelie - 27 juni 2013 21:01

så kan man köra lite miljöträning med sin häst

ibland kan de "ge" mer än själva ridningen.


Nedan kommer lite exempel ska minsann prova lite på herr grålle,

ska bli väldigt spännande, jag lovar hålla er uppdaterade :-)

Hinderbana

Här kommer lite tips på vilka hinder du själv kan bygga för att miljöträna din häst och få den säkrare i många situationer.


Ballonger

Blås upp 10 ballonger, sätt snören i dem och bind fast dem i en stolpe eller trädgren. Lär hästen gå förbi, nosa på ballongerna mm.


Bildäck

Kan användas som de är och kliva över/igenom. Kan fyllas med sand eller grus och användas som en form av piedestad.


Presenning

Kan användas på många sätt

  • Lägg ut den på marken med några tunga stenar i hörnorna.
  • Slå ner höga stolpar eller använd träd och gör ett lagom högt "tak" som hästen ska gå under.
  • Häng den i två hörnor så den hänger lodrätt.
  • Ha den bara som den är och öva på att hästen ska kunna ha den liggande på sig som ett täcke.

 

Rockring

Kan användas för att förbättra din och hästens precision.

  • Öva på att få hästen att ställa sig med frambenen eller bakbenen i ringen eller bara en hov i ringen...
  • Gör framdelsvändning eller bakdelsvändning med två ben i ringen.

Stockar

Kan också användas till mycket, här är några vanliga och kanske mindre vanliga förslag

  • Hoppa över
  • Gå sidepass framför, bakom och över
  • Backa över (om det inte är en för stor stock). Detta är svårare än man ofta tror.

Hinderbommar, stuprör eller långa staketpinnar i trä

Kan användas till mycket mer än hopphinder eller kavaletti. Du kan tex göra en labyrint som du ska ta hästen igenom utan att hästen rör bommarna. Detta kan göras både lätt och extremt avancerat. Det lättaste är att lägga två bommar bredvid varandra och låta hästen gå mellan dem, minska avståndet, backa hästen igenom... Gör ett stort L, sen är det bara att fortsätta.


Hästtransport

Kan med fördel användas i hinderbanan. Lek med den istället för att bara fokusera på att lasta hästen

  • Låt hästen nosa på den
  • Sätta en hov på rampen
  • Gå på "fel håll" över rampen dvs över den från ena sidan till den andra.
  • Backa upp på rampen
  • Gå sidepass längst långsidan utanför osv.

Paraply

Öva på att leda hästen med långt grimskaft eller arbetsrep samtidigt som du fäller upp och fäller ihop paraplyet.


Stor regnkappa

Ta av och på den, lägg den på hästen. Obs! Sitt aldrig på hästen och ta av och på en jacka eller tröja, hur säker din häst än är kan alltid något oväntat hända när du låst bägge armarna eller har tröjan över huvudet.


Koner

Koner är verkligen hur användbara som helst, här sätter bara din fantasi gränser!


Hästboll

Låt hästen nosa på den, puta på den, flytta den från ett ställe till ett annat.


Köldridå

Spika upp den på en planka och sätt fast plankan i tex två träd. Väldigt nyttigt att lära hästen att gå igenom för att minska rädslan för saker som rör sig och rör vid hästen när den går förbi.



LYCKA TILL !!!!!

Av Emelie - 26 juni 2013 21:31

Alltid upptrampat och lerigt precis vid vattenbaljan och saltstenen,

men nu är de snart dags att stänga av till den ena delen (den mesta plana) då

de käkat mes i den delen så får den ngn veckas vila.


         


Som alltid två fina småflickor med mig som oxå ska klappa och kela.

Tur man har snälla lugna hästar iaf när barnen är omkring benen på dem.

Duktiga hästar och barn :-)



Av Emelie - 25 juni 2013 19:45

Steelan seminerades fredagen den 14/6 så hon kommer kollas redan på 

måndag för 17 dygn, HURRA.


Jag hade faktiskt grovt räknat med att hon eventuellt skulle kollas

på onsdagen el fredagen men så roligt att de blev tidigare, nu är de bara hoppas att hon kan

bära på en liten blåsa så vi får ett helsyskon till Lilleman till nästa vår.


SPÄNNANDE!


 

Steelan som rund badboll och högdräktig med Lilleman :-)

Av Emelie - 25 juni 2013 14:46

Jaha då fann man en ny inneboende och av den värsta sort,

sitter med gåshud bara av att skriva om de och tänka på DEN.


Jodå där jag förvarar halmen och höet låg så fint en huggorm när jag öppnade porten,

jag avskyr/hatar är livrädd för de kräken.


Hmmm hur f*n skulle jag lösa detta, jag är alltså så rädd så jag vågar inte ens peta bort den i rätt

riktning med lång kvast eller liknande, helst vill jag se den död (vet att man inte får)

men jag kan ju knappt smälla flugor med flusmäcken än mindre döden en orm.


Jaha så nu har gubben jobb ikväll ja leta igenom hela halm/höboden efter en huggorm som ringlade iväg

på FEL håll bara för jag var en sån mes. FY F*N vad jag hatar såna djur, tacka vet jag möss helt okey,

nästan så en stor fet råtta är bättre, nä lika illa föresten.


Någon som vill hjälpa en behövande med att slå ihjäl en orm eller ta den

så långt bort som de bara går ???????

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards