fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 10 april 2013

Jobb i uppförsbacke

Av Emelie - 10 april 2013 13:36

Ja då har man varit ute och luftat sig själv och herr grålle.

O idag hade jag i huvudet att han skulle bli "rastad" han behöver det.

Hästen sprudlar av energi och en "vanlig" ridtur är som en liten bäck jämfört med Atlanten.


Så idag gav vi oss iväg, red en av grusvägarna som ofta rid när de står på sommarbete

och där det finns en h'ärlig uppförsbacke, som börjar lite försiktigt och inte stiger sakta upp

men mot toppen sticker backen ganska kraftigt uppåt innan man är uppe.

Och allt fram tills backen handlade idag bara om att han skulle jobba i rätt form,

vara så lugn som möjligt, dvs inget skutt eller trippande.


När vi kom till backen, hi hi hi han fick jobba hästen oj oj oj men tror han tyckte det

var ganska skoj faktiskt, öronen rakt fram och man kände ritkigt hur han fick jobba i varje steg.

De bästa med denna backen är att man kan "släppa dem lite mer" i galoppen för skulle de bli lite väl

överfriskt tempo så orkar de ändå inte ligga på så mkt i sista knyckten på backen.


 

Denna bilden är tagen precis innan han fick gå i galopp, var snabb där matte med kameran :-)

Ser inte så farligt ut kanske men en "jobbig" backe för hästarna att jobba i oavsett gångart.

Man ser tyvärr inte mkt av backen då den svänger men om man tar sikte på husen upp på backen så är det

dit upp man ska :-)


Efter backen blev det mkt trav, lugn trav eller i början försök till lugn avslappnad trav,

herr grålle var på g minsann men blev trav för hela slanten hem sen och gick bättre och bättre.

Fick till och med jobbat på övergångar på vägen hem så lite gjorde de kanske nytta, MEN

känner jag herr grålle rätt så kommer han vara precis lika laddad imorgon.

Visst är det underbart med energi   


 


Hur f*n kan man göra schabrak med tåttar som sitter så långt bak att den inte sitter ordentligt ihop med sadeln, 

ser helmysko ut! Får nog ta och anv saxen minsann, för så kan de ju inte se ut.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards