fullblodenicentrum

Alla inlägg under juni 2015

Av Emelie - 16 juni 2015 13:56

Ja lilla Hackekycklingen eller Golden Raibann som han egentligen heter och förmodligen

får jag väl försöka börja kalla honom Golden istället för smeknamnet han har nu,

 för de låter ju inget vidare   


Han var ju inte riktigt de jag förväntade mig helt klart, men jag gillar hästen dock inte åsynen av hans sena speciellt vänster fram ska jag villigt erkänna. Fd ägaren säger han är riden och inget visat tills för 4 veckor sedan ung då han släpptes på bete men jag har ju tyckt han varit "svampig" i alla sina ben och röt sig väldigt stelt och såklart har han nog

varit lite öm i hovarna och sulorna då han gick barfota.

'

Fick på sig skor för 1 vecka sedan och har sedan dess fått springa lös i ridhuset ngr ggr för

att få honom springa/röra sig och de första dagarna rörde han sig väldigt stelt och var inte riktigt med

på att självmant springa men nu efterhand som han fått röra sig så har svampigheten i benen minskat

även om han ff är ngt gallig men inte alls som innan.


Har fått skritta i 3 dgr och dottern är själaglad då han är lite som Snigeln i sättet, de kommer en dag imorgon oxå

(kommer ni ihåg Snigeln?) vilket gör att hon fått rida honom


   


Hade lite problem med att han gick väldigt högt med huvudet satte jag faktiskt på honom ett par

thiedemantyglar på de längsta och de hjälpte minsann.


i Söndags red jag honom en liten tur på järnvägen i skritt och lite jogg, känns dock som att bakbenen är 3 meter efter honom istället för UNDER honom vilket gjorde att igår red jag honom på utebanan med dressyrspö

så jag kunde när de behövdes peta lite bak på rumpan, NU orkar han ju inte så mkt och de ska man oxå ha i åtanke men snäll häst som inte riktigt än förstår skänklarna och ryttarens signaler fullt ut.

Valde dessutom att prova utan thiedemantyglarna och de fungerade bra,

körde upp huvudet emellanåt men absolut inte uppe bland molnen som första dagen.


Han är ju BARA 5 år men hästlängder efter fuxafräs, men positiv till allt man hittar på och är en klippa i all hantering och

 är minsann 110% trafiksäker då vi stött på både lastbilar, traktorer mopeder när vi skulle rida på vägen till stallet.


Igår fick han faktiskt galoppera för första gången, senan ser ut som innan bananformad men inte varm eller svullen

och inte heller idag när jag körde bort för att kika till honom såg den förändrad ut,

dock ska jag få senan lyst på honom nästa torsdag för att få papper på att den förhoppningsvis är läkt.


 


Här nedan ser ni bild på hans sena som jag skriver om.

    



Av Emelie - 15 juni 2015 15:39

Ibland minsann kan man bli förvånad över olika instansers/bolag/föreningar osv snabbhet

och nu tänker jag på ASVH som är inom hbl som sköter pass inregistreringar osv.


Skickade in handlingarna till Chillis pass förra måndagen dvs 1 veckan sedan

och idag damp passet ner i brevlådan, de kallar jag snabbhet.

Så nu finns lillskiten "på riktigt" oxå.


Fast kan ju tillägga de har ju högt avgiften på två år med 550 kr,

ja inte är de billigt inte!



 


Kan ju berätta att jag faktiskt köpt tillbaka Chilli så han och Klockan kommer på onsdag

då hon blivit seminerad med Etalon Lux och kommer gå på samma sto och föl bete som förra året

och de är BARA 1 mil från mig men jag "slipper" åka och göra tillsyn varje dag jag kan liksom åka dit

när andan faller på och man vill klappa och mysa med dem   


Lilla Fuxafräs pass har dock ännu inte kommit, och jag börjar fundera på om jag missat ngt papper för hennes pass skickade jag in för tilläggsregistrering för 2 veckor sedan, men men de prioriterar väl annorlunda och de gör iof inget

för hon går på bete och ska så göra ett tag till och då behöver jag inte passet även om de SKA finnas inom rimligt avstånd från hästen om ngt skulle hända, MEN där ligger jag oxå bra till för jag har kopierat alla viktiga sidor

känns alltid tryggare att vara på den säkra sidan.

Av Emelie - 13 juni 2015 18:46

Idag har de båda gossarna blivit lastade och körda till andra stallet,

och jodå de gick faktiskt att lasta båda helt själv, tog lite längre tid med Spindelben men

jag fick in honom och han stod även snällt inne så även om de var ett tag sedan han åkte så

tror jag han kommer ihåg att de var ju inte så farligt, kan ju hoppas iaf!


Ja de blir ju en prövning detta men jag hoppas verkligen han fixar att

gå i denna stora hage med väldigt mkt möjlighet att i princip ge järnet

och som jag misstänkte tog han tillfället i akt direkt, tror jag stod och log lika mkt som jag

stod och knep ihp ögonen och inte vågade titta.


Men han ser nöjd ut och när jag körde därifrån hade de båda två lugnat ner sig och än är benet

lika fint som innan de körde sitt race så jag tror nog ändå att de fixar sig MEN man vet ju aldrig.

Dock kan man ju inte för evigt hålla dem i en mindre hage och han ska ju igång efter sommaren

om ultraljudet visar allt är ok vilket jag såklart hoppas på.


Nä minsann nu kör vi en bildbomb på en väldigt väldigt glad Spindelben med hagkompisen Hackekycklingen

och ihopsläppet gick jättebra kunde inte gått bättre förutom att de mätte kraft mot varandra i vem som kunde komma först men de är väl så typiskt de där pållarna   


                         

Av Emelie - 13 juni 2015 15:09

Igår var jag då själv uppe på sommarbetet för att spana in fuxafräs och Stjärnan

och de var två mkt välmående pållar som kom mig till mötes.


Alltid lika roligt (och såklart tacksamt) när hästarna kommer då de hör man är på ingång

värmer ens hjärta och själ en aning   


Inte ätit vidare mkt på betet än heller förvånande nog men nu är de ju inte två

stora utan er 1,5 som går där. Så jag har en förhoppning om att de kan gå i samma tills hoivis kommer

för att sen efteråt byta hage, hade sannerligen varit perfekt.


Fast man längtar redan tills man kan få hem dem igen och stalla in dem, knäppt som man är

dock otroligt glad att vädret varit med hästarna nu i början av betessäsongen.


   

Av Emelie - 10 juni 2015 12:56

Ja snart så ska lilla Spindelben släpptas i den betydligt större gräshagen

och idag har jag öppnat upp från hans lilla hage in till den Candy gick i

som är lite större så han kan röra sig i dem båda, och vad gör han då ???

Jodå mer i luften än på marken och sträckte ut en härlig fartfylld galopp

med diverse bock efter.


Ja ja lika bra han får gå i denna lite större nu ngr dagar innan han kommer ut i den riktigt stora

där han verkligen kan sträcka ut i full galopp.


Denna första bild nedan är när han tar sats då han ser jag öppnat till den andra hagen,

vad säger ni, tror ni han gillade vad han såg??   

     


Kommer fler och bättre bilder när jag flyttat honom till den andra stället.


Av Emelie - 8 juni 2015 17:09

Bita på naglarna och sömnlösa nätter, ja i princip så ser mina dygn ut nu

Jag håller fullkomligt på att gå upp i limningen.

Körde till stallet i morse efter att ha lämnat stora flickan på skolan, den lilla hängde på mig

MEN sysslorna i stallet tog 35 minuter att avverka och då drog jag ändå ut på tiden

och hann köra lite hö från ena stallet till andra.


Jag som är van vid att knappt hinna med ALLA sysslor under förmiddagen,

vad gör en vanlig Svensson på sin fritid, för jag håller på att bli smått tokig

(även om jag är lite galen redan innan, eller ja ngr tycker säkert att man är helt vrickad men men)


6:e dagen utan ridning, och jag har redan storstädat och mockat ut allt i ena stallet, fixat till hagen

och rensat bland alla prylar och pinaler, har inte så mkt mer att hitta på just nu.


Idag har jag spenderat eftermiddagen med att shoppa skor o kläder till ungarna och

FAKTISKT ett par skor och ett linne till mig själv som INTE är hästrelaterat, kan ni tänka er.

Men nääää inte alls så kul att shoppa, trivs mkt bättre med lortiga ridbyxor och med lite skit härodär

kaffekopp i handen sittandes i stallet och flukta in pållsen i hagarna, MKT MKT bättre!


Lilla Fuxafräs och Stjärnan har de bra på sommarbetet och sköter sig ÄN så länge.

Spindelben är nog inne i en trotsperiod men han har fått lära sig att matte är en envis jävel som man

inte bråkar med om petiteser, men de märks han behöver stimuleras lite mer jag vet ännu inte riktigt hur jag ska göra de

för att inte fresta på senan för mkt, men finns en liten tanke med att låta han busa lite i ridhuset och lägga ut lite

leksaker för att se hans reaktion. Ja menar bus i hagen vs bus i ridhuset = lika "illa" typ.


Senan ser för övrigt fin ut på honom känns torr både på morgonen och efter en heldag i hagen med ganska mkt bus, har inte gått tillbaka ngt mer så är ff bananformad men hans ben kommer nog alltid se så ut och för min del

spelar de ingen roll så länge han inte har ont eller reagerar på ridningen framöver.


Den nye pållen vandrar väldigt mkt i hagen, förhoppningsvis slutar han med de när jag kan släppa

ihop honom oh Spindelben om ngr dagar i den stora gräshagen i andra stallet dit de ska flytta till/efter helgen.

Blev duschad och friserad och de gjorde lite bättre på de yttre men fasen vad loj häst.

Spindelben är oxå slimmad men han är ju "klen" hela han och ändå är han sjukt mkt snyggare i kroppen och hullet

denna nya är egentligen en grövre modell vilket gör att han ser så mkt lojare ut när både lite hull och mängder med muskler saknas. Att Spindelben har behållt musklerna så pass bra som han gjort är för mig en gåta,

ska se om jag kan ta en rättvis bild på den snyggingen nu i dagarna så ni kan få se.


Jag har inte hört ngt mer av köparen till Klockan och Chilli så jag förmodar att ihopsläppet med

de andra stoet och hingstfölet gick bra. Hon kommer ju köras till betäckning nu oxå så jag kan tänka mig

hon har fullt upp, precis som jag hade haft.

 

Fick en bild för ett bra tag sedan på min första uppfödning, kommer ni ihåg godingen Lilleman,

eller Amazing Steel som han egentligen är döpt till.



Kan nog bli en trevlig fälttävlanshäst av honom i framtiden.

Är väldigt tacksam för alla köpare som återkopplar till mig om hur livet fortsätter i de nya hemmen.

Man blir lika glad varje gång, vare sig de är en bild/film eller bara en textrad   





Av Emelie - 7 juni 2015 14:06


Lilla Spindelben har fått stå kvar på ridskolan och iom att jag inte har sällskap till honom

så blev de lite akut att finna passande sällskap och ja vad ska ajg säga om de

tänkta sällskapet, FYFAN

förfolksomskiterisinahästarfördegårpåbeteochinte

begriperbättrenärdekommertilldeunderbarafullbloden
  
 


Jag skiter i att jag hänger ut nu men känner ni igen annonsen nedan ?

(tagen från fb)


Mycket snygg och trevlig val e. Swedish Shave ca 165 cm, mörkbrun.

Snäll vid all hantering och ridning. Kan ridas ut själv och med sällskap.

Skadefri och fräsch.


 


Efter kontakt med säljaren fick jag veta att han inte var försäkrad, men var vaccinerad, och avmaskad och släppt på bete sen 3 veckor, men fullt frisk och fräsch mkt fin häst.


OKEY


Vad jag har nu hemma är en tunn ruggig häst som gnäggar bara han ser en komma

och som nog inte sett hovis på bra länge,

även om ägaren påstår att han släpptes på bete helskodd MEN

att hon inte sett sin häst på 3 veckor pga han går på "sommarbete"


Ser inte riktigt ut som samma häst eller vad säger ni ??!!??

           


Och jodå jag har skickat över bilder till säljaren då hon själv inte var med igår när jag hämtade hästen på

sommarbetet BARA de för mig är märkligt men men!


Fick till svar "sånt som händer på bete"


Jaja nu har han hamnat hos mig, jag får börja från början.


Han är idag avmaskad, står i gräshage med fri tillgång på hö och får nu även kraftfoder igen

men de får jag nog öka upp försiktigt framöver då han inte fått de innan.

Ska få sig en dusch och massage senare ikväll för att få bort lite av vinterpälsen som sitter kvar

på honom, samt frisera honom så möjligtvis kan man ana att under allt finns nog en grann häst

när lite hull och muskler är på plats.


Då hovarna är ganska dåliga vilket inte riktigt syn på bilderna så är de prio ett och då är de

tur man har en hovis i närheten som kan rycka in och hjälpa till.


Verkar dock vara en väldigt vänligt sinnad häst, lugn och trygg i sig själv och snäll med barnen

vilket är en mkt god egenskap. Bellan har redan sagt hon ska prova rida honom haha   


Denna hästen kommer ridas (in) och till och utb för att till hösten vara till salu

om ni eller ngn ni vet kommer vara ute efter en 5 årig fbl valack framåt hösten så hojta till eller följ hans

utveckling (förhoppningsvis) mot ett nytt liv som ridhäst.


 




Av Emelie - 6 juni 2015 22:37

Sitter framför datorn och finner inte riktigt orden och vet inte hur jag ska kunna skriva ner

allt "läsbart" för ER som läser bloggen, när hela huvudet bara är kaotiskt just nu.


Finaste tålodiga Klockan med sitt lite väl busiga hingstföl Chilli blev sålda idag,

eller ja hela affären har gått väldigt snabbt på gott och ont såklart.

De blev bokat och bestämt i onsdags och idag så körde jag själv ner dem till de nya

ägarna som bor i Staffanstorp, inte världs ände så jag kan ju titta inom och hålla kontakten är en

självklarthet för mig och mitt välmående!


Med blandade känslor såldes de, såklart hade jag som ni vet önskat mig ett stoföl efter Red Hot Chilli och med

Klockan som mamma och framförallt haft en avkomma efter Klockan att behålla, lite som plåster på såren

då min och Klockans väg ihop inte alls blev den som tanken var från början.

Dock är jag väldigt tacksam att hon nu kommer fortsätta sin tid i avelsboxen och förhoppningsvis få

många bra år framöver. Redan iår kommer hon betäckas om med Etalon Lux och de ska bli väldigt

spännande att få följa på håll. Lilla Chilli fck iom sin flytt sällskap av ett hingstföl efter samma pappa

och jag tror de två kommer få mkt roligt ihop.


De är båda ALLTID välkomna hem igen framförallt fina Klockan, ovasett NÄR har hon en plats

HEMMA om ngt oförutsätt skulle hända nu eller i framtiden.


Tomt, ekande tomt blev de och jag undrar om jag någonsin kommer vänja mig vid tanken.


Samtidigt OTROLIGT tacksam att hon får den chans jag idag inte kan/orkar/har möjlighet till att

ge henne och även om de "svider" så går ju alltid hästens bästa före i ALLA lägen

ävenom man ibland önskar annat.


(december 2013)


  

(januari 2014)

 

(februari -13)

  

(juni 2013)

 

(augusti 2013)

  

(oktober 2013)

 


(februari 2014) 

  


(april 2014) 

 

(juni 2014)

 

(juli 2014)

     

(September 2014)

  

(Oktober 2014)

 

(januari 2015)

  

(februari 2015)

  

(april 2015)

   


(maj 2015) 

       


          


Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards