fullblodenicentrum

Alla inlägg den 16 juni 2015

Av Emelie - 16 juni 2015 14:15

Lite som jag misstänkte så lär ju Spindelben få ngt sår när han går i stor hage

och ute dygnet runt och MKT riktigt.


Den hästen, vet inte om jag skulle slå in hela honom i bubbelplast men frågan är

om de hjälper ändå, makalös och ändå underbar på samma gång.


Sen är han verkligen som en pojke/man/karl, en sår ja ni ska veta

de gjorde ju såklart hiskeligt ont, om han själv fick säga de.

 Ja ni vet hur en förkylning på män är?? Lite i den stilen.

Tur han har en enveten kärring till matte för såret blev tvättat och rengjort, han fick streptocilinsalva och på

med ett bandage och efteråt när han fick godis såg han ändå ganska nöjd ut.


Kikade till såret nu på förmiddagen och han är inte svullen eller varm och då bandaget sitter helt okey

så kommer jag inte byta bandage förrän imorgon då jag ska kleta på lite ny salva innan jag lägger om igen.


Senan ser ff bra ut och de känns mkt positivt med tanke på att de där två gossarna busar endel i hagen

lika gamla och båda lite som "kalvar på första grönbetet".


           


Ni ska veta vad jag längtar tills hösten då jag ska kolla upp senskadan på honom och förhoppningsvis

få klartecken på att sätta igång honom.


Jag har fått klartecken att skritta honom från ryggen men då han är lite glad i hågen emellanåt och jag inte

vill risker ngt så får han vila hela sommaren och fresta senan (förhoppningsvis) efter egna begränsningar

när han lattjar runt och lever hästlivet.

Av Emelie - 16 juni 2015 13:56

Ja lilla Hackekycklingen eller Golden Raibann som han egentligen heter och förmodligen

får jag väl försöka börja kalla honom Golden istället för smeknamnet han har nu,

 för de låter ju inget vidare   


Han var ju inte riktigt de jag förväntade mig helt klart, men jag gillar hästen dock inte åsynen av hans sena speciellt vänster fram ska jag villigt erkänna. Fd ägaren säger han är riden och inget visat tills för 4 veckor sedan ung då han släpptes på bete men jag har ju tyckt han varit "svampig" i alla sina ben och röt sig väldigt stelt och såklart har han nog

varit lite öm i hovarna och sulorna då han gick barfota.

'

Fick på sig skor för 1 vecka sedan och har sedan dess fått springa lös i ridhuset ngr ggr för

att få honom springa/röra sig och de första dagarna rörde han sig väldigt stelt och var inte riktigt med

på att självmant springa men nu efterhand som han fått röra sig så har svampigheten i benen minskat

även om han ff är ngt gallig men inte alls som innan.


Har fått skritta i 3 dgr och dottern är själaglad då han är lite som Snigeln i sättet, de kommer en dag imorgon oxå

(kommer ni ihåg Snigeln?) vilket gör att hon fått rida honom


   


Hade lite problem med att han gick väldigt högt med huvudet satte jag faktiskt på honom ett par

thiedemantyglar på de längsta och de hjälpte minsann.


i Söndags red jag honom en liten tur på järnvägen i skritt och lite jogg, känns dock som att bakbenen är 3 meter efter honom istället för UNDER honom vilket gjorde att igår red jag honom på utebanan med dressyrspö

så jag kunde när de behövdes peta lite bak på rumpan, NU orkar han ju inte så mkt och de ska man oxå ha i åtanke men snäll häst som inte riktigt än förstår skänklarna och ryttarens signaler fullt ut.

Valde dessutom att prova utan thiedemantyglarna och de fungerade bra,

körde upp huvudet emellanåt men absolut inte uppe bland molnen som första dagen.


Han är ju BARA 5 år men hästlängder efter fuxafräs, men positiv till allt man hittar på och är en klippa i all hantering och

 är minsann 110% trafiksäker då vi stött på både lastbilar, traktorer mopeder när vi skulle rida på vägen till stallet.


Igår fick han faktiskt galoppera för första gången, senan ser ut som innan bananformad men inte varm eller svullen

och inte heller idag när jag körde bort för att kika till honom såg den förändrad ut,

dock ska jag få senan lyst på honom nästa torsdag för att få papper på att den förhoppningsvis är läkt.


 


Här nedan ser ni bild på hans sena som jag skriver om.

    



Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards