fullblodenicentrum

Alla inlägg under juli 2013

Av Emelie - 27 juli 2013 11:50

Ja tiden den springer fram, och Lilleman växer så det knakar

och fölpälsen släpper mer och mer nu och han kommer få en fin färg denna killen,

kommer göra sig bra med han teckning i huvuder och hans vita ben.


     


Pratsam kille som gnäggar så fort han ser en, o inte får man passera förbi utan att klappa honom

för då följer han dig tils du ger upp :-)

Av Emelie - 24 juli 2013 11:53

Tog en tur med grålle nu på förmiddagen istället för att slippa den värsta värmen

då jag inte kan rida ikväll (jobbet kallat igen)


Men herregud vad varmt, jag vet inte vem som var mest svettig av oss två,

puh dusch nästa ja!


Iallafall det blev ju lite skuttande med herr grålle igår och jag somnade med ett leende på

läpparna av detta så han liksom med glädje skuttade över och hade bra fart hela tiden, inte 

någon gång kände jag tvekan från honom och de gör ju att man vågar mer själv.


Idag blev det en liten mellatur men vi har trappat upp tempot ganska bra nu

och runderna jag rider går i bra takt nu och han får jobba på hela tiden nu, någon gång han får skritta

på långa tyglar för att slappna av men annars får han jobba med rygg och rumpa hea tiden.


Blev mkt galopp i backe idag, tycker ändå han har hyfsat flås men visst behöver han bättre

helt klart. Många av övergångarna satt som en smäck idag men vi fortsätter något man

måste jobba med hela tiden och är man perfektionist (nä är jag inte men vill att de ska vara rätt)

så finns det hela tiden något att jobba med särskilt när man har en häst som är helt grön i det mesta

och kräver mkt jobb och stöd från ryttaren.


Imorgon får vi se om de blir vila eller tur i skogen, får se lite vad som hinns med

då jag ska hämta lite nyskördat hö vilket är dags att börja hämta hem nu inför kommande 

höst/vintersäsong och vill ha lite hemma på lager denna gången för gubbens skull oxå.


Ingen bild idag, sorry, mobilen blev liggandes där inne och de kom jag på lagom

tills vi gett oss iväg idag på vår tur.

Av Emelie - 23 juli 2013 21:47

Tanken var från början att ta en kvällstur själv med grålle men

så tjatade den dottern om att hon oxå ville rida och i ärlighetens namn 

orkade jag inte tjafsa emot idag utan hon fick som hon ville.


Allt gick bra grålle lite piggare såklart nu på kvällen när solen slutat skina

och värmen lagt sig, men Wilma och dottern hängde på bra.


Även på tillbaka vägen gick de bra, fick till och med in lite trav på hästarna

och dottern må jag säga som stolt mamma skötte sig jättebra på lilla Wilma, klarade

allt själv som att öka och sakta av från trav.


När vi kom runt hörnet och Wilma såg stallet ja då brakade allt lös, hon den lilla

vilda pållen sätter av i full galopp, så fort de små benen kan pinna och rusar förbi grålle som

svarar med att hoppa i luften och bocka och trippa och skutta i sidled,

hinner se dottern ta sista svängen över gräsmattan innan Wilma så fint gör en bock och dottern

gör en fin flygtur, gggaaaawwwww som tur va slog hon sig inte och

hon hoppade faktiskt själv upp på hästen och skrittade runt hagen en gång efter.

Ja bara att konstatera de jag redan visste, shettisar är inga barnponnies.


Grålle fick jag lugna ner lite så han landade igen, gick igång på precis alla cylindrar

när detta hände, när han väl lugnat sig fick han hoppa lite hinder och jag tror verligen efter idag

att de gäller att få igång honom och få upp pulsen innan man börjar för idag var det minsann

fart under hovarna, tog hindret i både trav och galopp, relativt lätt att reglera honom mot hindret dock

kom jag på ganska snabbt att man får inte vara rädd för att be honom öka precis framför annars 

stannar han gärna till innan han hoppar av.


   

Av Emelie - 23 juli 2013 21:41

Lite bilder på Lilleman idag,

han brukar få gå lös i stallgången lite varje kväll och

hälsa på Pintor som är inne, sen passar han ju på att spana in de mesta

och SMAKA allt det är obligatoriskt.


         

Av Emelie - 22 juli 2013 21:46

Ja jisses vad det var varmt idag, inte vindpustar när här hemma, nästan

så man saknade den kalla vinden som inte släppt greppet om oss förrän nu.


Blev en väldigt svettig eftermiddagstur med grålle.

Lite "bråkig" i munnen idag till att börja med, men gav iof med sig väldigt snabbt

sen gick han som en klocka trots värmen idag.


Vi ökar på tempot nu efterhand och idag fick vi in några galoppsträckor på vår tur

och vi fortsätter tjata övergångarna i evigheter och idag kändes de riktigt fint i några övegångar,

men visst behövs mer muskler i baken på honom så han orkar med och har mer kraft.


Blev en välbehövlig dusch för grålle när vi kom med, och han NJÖT i fulla drag.

Så en ren häst fick jag oxå på köpet sen hur länge de varar, tja de får tiden utvisa :-)


   


Ja ni ser själva inte mkt till uppbindning man behöver, snälla goa grålle!   

Av Emelie - 21 juli 2013 01:38

En bra sammanfattning om vad dessa två flickor sysslar med

på dagarna i hagen.


   


Här vilar de i "trekanten" under träden, en sval och skön plats att stå vid i  de varmaste timmarna på

eftermiddagen. Ja de märks stor skillnad på att ställa sig under träden i skuggan eller stå mitt i den gassande solen!

Av Emelie - 20 juli 2013 17:30

De trodde ni väl ändå inte   


Inga bra bilder idag för han ville bara bli klappad och kliad på rumpan och manken idag.

Gulleplutt som börjar bli STOR


Mamma Steelan är oxå väldigt kelig och vill helst bara stå och mysa nu,

märks så tydligt på hennes beteende att hon är dräktig hon är inte alls den där

keliga kramgoa typen i vanliga fall utan lite mer håll avstånd och de passar bara ibland (sällan)


     


Nu börjar värmen märkas speciellt i Steelan och lillemans hage efter att gubben klippt där, måtte de

komma regn snart så de kan bli lite grönt och friskt igen.

Är så torrt i backen nu, önskar såklart inte regn varje dag men regn behöver vi alla nu

opitmala regn på natten och fint på dagen ÖNSKETÄNKANDE!

Av Emelie - 20 juli 2013 17:23

Ja lilla Wilma har numera nyverkade hovar,

riktigt nöjd om jag själv får säga det   


Firade detta med att bli ihopsläppt med Pintor, iof inget jag är jätteglad över

men för att få grållepålle att gå ut i gröna gräset och ÄTA av de så får jag prova.


Så här lycklig blev hon när jag ropade på henne efter att ha öppnat upp till hans hage.


     


Här sätter hon av mot honom då hon fått span på att han finns vid grinden.


Och efter ett tag när jag kikade ut i hagen mötes jag av denna synen som gladde mig mkt!


     


Lite hopplös är han dock för så fort man visar sig så kommer han på studs, i tron om att kanske 

få komma in till sin box istället.

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards