fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 15 juli 2013

Vilken pärs, puh!

Av Emelie - 15 juli 2013 12:16

Idag skulle då Steelan kollas igen på dygn 31

har funderat fram och tillbaka hur jag ska göra för att få en så

smidig och lugn lastning för båda hästarna, vill ju inte Lilleman ska få en 

"dålig" uppfattning om transporten redan.


Efter mkt velande så åkte mellanväggen in, japp så blev de!

Pallade upp med halmbalar framtill ända upp till frambommen så Lilleman inte skulle kunna komma,

under/mellan och fram, framför.


Handduken för ögonen på Steelan och lastade henne först,

lugnt, lätt och där stod hon, sen var de bara att putta in Lilleman, 

nja putta och putta, får knuffa rätt bra, stor kille alleredan ;-)


Tog inte mer än någon minut, och så har vi haft ett sånt helvete rent ut sagt att få

in Steelan i släpen innan och BLI KVAR, tossefia!


Jodå hon var dräktig men skvätter fortfarande väldigt mkt,

vet har kollat och finns inga skador och allt ser normalt ut i livmodern och slidan

lite röd denna gången kanske om man ska vara petig och de ska man vara.

Så efter lite diskution så bestämdes det att hon skulle sys igen, dels för att hindra avföring från att komma

in om de nu skulle vara det som är boven och för att minska risken att hon kastar

pga av irritation då hon skvätter.


Stod lugnt och fint skulle precis till att sy henne då brakar helvetet lös, milt sagt.

Gick igenom en LÅST seminspilta,

som tur är har de en dörr ut precis framför spiltan, så

stackars Ann i ren panik kunde ta sig oskadd ut, varför hon gjorde så här ????

De förstod ingen av oss men efter de fick hon en lugnande spruta för säkerhets skull

sen gick allt bra och lastningen ja den var ju såklart inga problem när hon fått lugnande.


Äntligen hemma och de går i hagen igen, SKÖNT, tar alltid lite extra

på krafterna när ngt oväntat händer.


Växer så de knakar och ska få ett helsyskon, mkt spännande!


   

 
 
Cicci

Cicci

15 juli 2013 17:45

Huuuuaaaa... Ja visst kan man göra en massa för att lyckas men att sy igen :S neee så långt skulle jag nog aldrig gå o utsätta mitt djur för .
Tar det sig så är det väll meningen o inte .. Ja ... Då är det så det ska va.
Alla är vi olika o alla gör vi olika... Är inte det :) är inte meningen som en klank- kommentar heller o det hoppas jag du förstår :) utan det va bara min syn på det :)
Ska bli spännande som sagt o se din baby-boom nästa år :P
KramC

http://www.bonnaliv.wordpress.com

Emelie

15 juli 2013 17:55

Såklart får du säga din mening i det hela, hi hi hi jag gör du det och jag förväntar mig att andra är lik raka på sak ;-)

Nä hon är dräktig nu och jag vill inte riskera att hon kastar för att hon får en infektion av tex sitt eget bajs som kommer in och irriterar, är inte helt ovanligt att man syr, nu är ju inte allt igensytt ;-) De hade inte varit snällt, jag kan ta en bild om du vill se, men får vänta tills svullnaden lagt sig lite.

Man lär så länge man lever och jag vill gärna ha ett friskt fullgånget föl än ett sto som kastar, kanske sent i därktigheten, känns bättre att ta det säkra före det osäkra för mig denna gången.

Hi hi ja riktig babyboom här, puhhhh vilket jobb som väntar, fast roligt jobb! :-D

Kram Emelie

 
Cicci

Cicci

17 juli 2013 00:53

Haha förstår :)
Ja nästa år är frågan om jag kommer ifrån internet ;) kommer sitta klistrad för varje uppdatering o varje dag när det närmar sig fölning hos dig :D hihi ...
Ska bli så kul o se de :)
KramC

http://www.bonnaliv.wordpress.com

Emelie

17 juli 2013 01:27

Ha ha *asgarv* Ohh inte hela dagen lång framför datorn men ja jisses vilket rännande de kommer bli i stallet, puhhhh hela tre fölningar o my good vad har jag gett mig in på, du får kanske kvista ner på en långsemester och hjälpa till ;-) O tänk nu redan börjar jag spåna på namn till de kommande småttingarna, tidigt..........nääää!

Kram Emelie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards