fullblodenicentrum

Alla inlägg under mars 2013

Av Emelie - 15 mars 2013 00:03

inte håller ???? Undra varför och vad hon gör ???


Som ni kanske vet har jag kommenterat i några inlägg tidigare att min

lilla skrutta Candy gör av med täcke på löpande band, nu senast sitt fina

vintertäcke som köptes nytt. Har nu lärt mig att till henne åker bara begagnade

täcken på, för de håller inte särskilt länge.


Ett litet smakprov på vad som oftast möter mig i hagen   


   


Häromdagen hade hon lyckats plocka det över halsen på sig själv

synd jag inte såg det själv, men täcket var helt även bogspännena.

Undra hur hon lyckas ?????


Nästan så man skulle rigga en kamera att filma henne in action!



Av Emelie - 14 mars 2013 01:19

http://www.tidningenridsport.se/Nyhe...-hasthandlare


Kolla denna och gärna sändningen idag tosdag om ni har tid

En granskning gjord av SVT konsumentprogram plus

som granskar hästhandlare i Sverige.


Av Emelie - 14 mars 2013 00:39

Efter att ha lusläst boken "Att bli med föl"

så har jag istället inatt börjat läsa denna boken "Ridlära"


 




Denna boken läste jag första gången för ca 10 år sedan när jag

läste kursen hästhålling på gymnasiet,några år sedan    så nu tyckte jag det

var dags med en uppfräschning av minnet.


Ganska intressant men såklart när det kommer

till skolorna längre fram i boken så är det lättare att förstå när det ska göras i

praktiken än att försöka förstå genom att läsa, iallafall för mig.


 


En bra bok att från grunden att lära sig om musklerna, senor, hästens anatomi osv

Av Emelie - 13 mars 2013 16:30

Här är en liten goding för den som söker

en mindre modell av häst att forma själv.


http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=695896&inriktning=&typ=2



Av Emelie - 13 mars 2013 16:05

Ja man kan bli gråtfärdig när man ser solen försvinna och 

bytas ut mot mer snöfall.


Idag har Pintor ledig dag, ja förutom lastningen imorse, 

jättejobbigt, näää inte precis.


Imorgon blir det en lättare tur precis som igår,

går tyvärr inte att rida på mer när vädret och underlaget ser ut såhär

bara försöka hålla igång så gott det går nu så han inte tappar allt.


Vår lilla grusväg framför huset, är helt isfri nu, hoppas att den förblir det fast det snöar ute

så tanken imorgon är att skritta Candy fram och tillbaka där några gånger

så att även detta sitter tills vädret tillåter mer ridning på henne.

Tyvärr är hon "loj som stryk" nu, fäller och formodligen växer lite så inte

är hon en skönhet nu. Innan såg hon lite ut som en häst, men inte NU.


Hoppas det vänder också, o det kommer det göra bara solen kan fortsätta

förgylla våra dagar och värmen sakta gör sitt inträde och våren kan nalkas.


Klockan stackaren, fast hon lider nog inte egentligen, ser ut att njuta alldelles förträffligt

hon fortsätter med sin vila, jag vill inte sitta på hennes rygg med dessa isfläckar på

grusvägarna, hon har tillräckliga problem att gå avslappnat bredvid mig.


Tanken att köra till ridhuset och släppa dem lösa finns hos mig,

så de kan rasta av sig ordentligt utan någon risk att gå omkull!

Jag tror de hade gillats!

De är precis såna här daga,r man önskar man hade

tillgång till ridhus hemma   


Längtar till markmarken så man kan börja med lite bomträning igen

behöver både Pintor och Klockan, så nyttig träning och

bra för ryggmusklerna och bakpartiet.

Ja nu längtar jag!!!!!!


Av Emelie - 13 mars 2013 10:20

Ja idag blev det lite

lastträning för Pintor, Klockan och lilla Candy.


Lilla Candy tog jag först, de var ju hon som var svårast sist att lasta,envis som hon är

(tur att jag är ännu mer envis   )


 

(bilden är från förra gången)


Gick upp på lämmen stod still en stund sen gick hon rakt in,

nu börjar jag ju känna igen henne igen.

Tror de va lite test sist faktiskt. Fick lite gott i transporten och mkt beröm.

Fick backa ut och gå in två gånger till och de två gångerna gick hon rakt in

utan att tveka. Duktig flicka!


Nästa på tur var herr grålle, och som alltid går han rakt in och

backar nu sakta ut, precis som han gjort detta hur mkt som helst

stolt matte   


Nästa lilla flicka var Klockan. Hon fnyser lite när hon närmar sig

sist gick hon ju rakt in men hade desto svårare att få henne att backa ut

då hon gärna ville vända sig. Så nu började jag med att gå in med henne halva vägen,

och sedan backa ut, gjorde så några gånger och beröm i massor när hon backade lugnt och fint.

Sista gången fick hon gå ända in, stå still och få lite godis och beröm, och sedan

BACKA ut lugnt och fint. JÄTTEDUKTIG   


Väldigt nöjd med hästarna och lastningen idag, Steelan

lastade jag inte idag och kommer nog inte göra förrän lilla fölingen dykt upp

om inget allvarligt hände. (hoppas vi INTE)


Nästa steg lastnigen kommer vara lära Pintor gå själv in, då jag nu följer med honom

sen står han ju iof still medans jag går ut och runt släpen för att stänga bak honom och sedan stänga

lämmen innan jag knäpper fast honom inne i släpen, men de blir ju lite spring.

Så nu ska vi öva på det, men jag tror inte det blir några problem.


Både Pintor och Candy och Steelan är även lastade två i släpen så jag tänkte jag skulle prova

detta med Klockan oxå, blir ju mkt trängre i släpen så för att se hur hon reagerar på att åka två.


Tänkte anv mig av lilla Candy, ja hon brukar få ställa upp på detta nu när inte lilla shettisen är

hemma, annars brukar det vara Wilma som får ställa upp på allt i tid och otid.


Fick lite hjälp i stallet idag också av den lilla, så duktig flicka.


 


 



 

Klockan ska alltid vara med på en hörna, hade hon kunnat hade nog hon också hjälpt till.


Hmmm våren som är så efterlängtad, den dröjer, fick ännu mer snö idag och mer att vänta 

enligt väderprognosen, och dessutom kallare väder i helgen   






Av Emelie - 12 mars 2013 14:05

dagen till ära.

Synd att det ska vara så kallt på nätterna.


Blev en lugn tur på herr grålle idag, det uppskattades

hade lite svårt att stå still i gången idag

och då tar ju allt mycket längre tid, försökte förklara det för honom

men neeeejjj, gick inte in idag.


Fortfarande mkt is (blankpolerad) på våra vägar så

det blev mest skritt med bra tempo idag, någon kortare trav

där det var isfritt men de var allt.


En lite skuggbild från idag, grålle gillar det iallafall öronen RAKT fram!


 


Lite annorlunda bild dagen till ära  

Av Emelie - 11 mars 2013 21:20

De blev en LÅNG LÅNG dag idag, men 

han med allt utom turen med herr grålle :-(


Varit och kikat på en mkt fin, speciell häst

vi får se vad som händer och sker, just nu

är min hjärna helt tom och nu snart ska pållarna få en faktiskt

tidig kvällsmat sen är det bara bingen som gäller


NATTI NATTI gott folk!

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards