fullblodenicentrum

Alla inlägg under mars 2013

Av Emelie - 22 mars 2013 21:15

Har sett nu i några några dagar att vi haft besök på natten

Nu precis lyckades jag fång dem på bild i ena hagen där de åter lite hösilage som 

ligger kvar från dagen.


   


Ursäkta lite dåliga bilder tagna från vardagsrummet och har zoomat in endel.

Söta små rådjur o tre stycken, ja de behöver mat de oxå.

Och nu förstår jag varför hästarna har koll mot skogen när det närmar sig kvällen.

Av Emelie - 22 mars 2013 20:08

Ja nu börjar magen även hänga lite lite på denna damen

och med all rätt kanske.


 


Detta gillar jag inte, (se bild nedan) men jag hoppas donnan hon knipper iaf 40 dagar till

undra som flundra ????


 


Får väl vara lycklig att det inte är fyllt ända ut iaf!


Frågan är om hon reagerat lite på att ny häst kommit till stallet, man

blir ju lite skakig/orolig, vill ju inte mista en liten föling nu så nära inpå.

Nu håller vi tummarna att hon går hela vägen ......!!!!!!

Av Emelie - 22 mars 2013 08:24

Igår fick jag min nyköpta begagnade hoppsadel

undra om jag kan rida i en sån efter dessa år med dressyrsadeln ????

Återstår att se:-)


 

Av Emelie - 21 mars 2013 18:16

Kommer denna hingst även iår att verka i aveln 

kommer det vara en stark, möjlig vinnare till Leonore


Vad tycks ???


     


Andrahandsvalet är Fetcher N

Av Emelie - 21 mars 2013 16:50

Jag lyckades långt om länge få tummen ur ......


Lilla Candy var den som åkte in idag, putsad och trimmad, glänste till max 

och varför inte tänkte jag, jag provar lite snö har ju kommit på marken.


Benskydd, sadel och träns åkte på och de märks så tydligt på henne att

detta liksom lite är "vardagsmat" kunde inte brytt sig mindre.

Bryr sig inte nu längre när jag spänner gjorden heller och det känns bra att hon kommit över

det "läskiga"som hon tyckte ett taga i början.


Longerade henne i trav några gånger i varje varv och sen åkte den 

berömda pallen fram  


Trots kanska frisk blåst, Pintor som skuttade och for runder i hagen intill stod min 

lilla pärla helt still som sagt ibland har man igen att man ältar allt

femtioelva gånger, så det verkligen sitter och de är coola och trygga i situationen.


Hoppade upp och ner från sadeln några gånger (bara för att)

sen hoppade jag upp och skrittade henne lite i den lilla lilla delen utav paddocken som

är HELT isfri, vill ju inte hon ska halka med mig på ryggen och bli rädd.


Mkt stolt matte, skötte sig exemplariskt idag den lilla, och nu är det ett tag sedan och

nu fick hon ju dessutom inte "rasta av sig" innan.



Inte lätt att få en bra bild, när man har en liten som ska följa efter en hela tiden.


 

Ser värre ut än vad det är, jag lovar :-) Hon är inte den som får panik som det tar stopp

så detta var min lösning på problemet, allt är nyttig träning, och jag hade inte gjort detta

om jag inte provat hennes reaktion många många gånger innan.

(Av erfarenhet har jag numera börjat lära mina hästar att INTE få panik om de skulle råka trampa på tex

grimskaft, tyglarna om man skulle ramla av och även tex en intrasslad longeringslina, tro mig mkt nyttig träning!)


 


Ja ni ser själva det är inte mkt man har att hålla i, OM hon skulle börja busa lite

med en på ryggen. Tur det är så liten fallhöjd  

Av Emelie - 21 mars 2013 16:39

   


Dessa två flickor är verkligen tajt, är som lång och lerhalm,

kul att se att de fungerar så bra dem emellan redan. 


Av Emelie - 21 mars 2013 12:56

Ja som rubriken lyder, hur gör man för att hålla igång en

tvååring med träning och fortsatt ridning i mer än skritt

när detta vädret håller i sig, kanske ska säga hon är fortfarande oskodd

vilket gör det hela lite svårare iom underlaget :-( ????


Tips ideer taget tacksamt emot :-)


Snö i mängder kommer nu utanför fönstret och ena delen av mig önskar att det

återigen lägger sig ett tjockt lager med snö överallt, då kan man ju iallafall rida och träna lite

medans andra sidan önskar vårens inträde i vårt avlånga land, vårdagjämning jo du inte vet vädret

att den inträffade inte.


Nä åter till vad det handlade om egentligen och de var ju lilla Candy

busig och halvvild av snön och kylan vilket gör det mindre inspirerande att hoppa

upp på henne utan att först låta henne göra av med de värsta överskottsenergin.


Vågar inte riktigt än heller lasta henne själv och åka till ridhuset, tänk om jag inte får inte hästen igen

vad f*n gör man då ???? Står man fint med handen i fickan.


Nähe om man kanske skulle ut och göra lite nytta, om jag blundar riktigt hårt kanske våren

kikat fram när jag öpnnar dem igen ???? Nääää, tror inte det!

Av Emelie - 20 mars 2013 17:09

Hmm ja har ju funderat lite på det här med att betäcka vem av stona här hemma

och med vad, fullblod eller halvblod.


Vad är jag ute efter med respektiv sto och hur ser marknaden ut om ett år eller två?


Ibland är det ju bra att ha mamma att ventilera lite åsikter och ideer med,lite av ett 

bollplank och sen är hon ju ganska insatt i avlen inom halvbloden vilket underlättar.


Fullblodsaveln då, jag erkänner direkt utan att tveka, helt och hållet GRÖN!

Men man ska väl lära någon gång och då är det ju bra att ha en mailkompis (Emma)

som stackaren allt som oftast får ta emot lite maratonmail och som gärna svarar och

ger sin åsikt vilket tacksamt mottages   


Som sagt fanns ju tanken på att eventuellt betäcka Klockan med en fullblodshingst, som 

även förutom en ev galoppkarriär även ska exteriört tilltala som ridhäst (man vet ju aldrig med mig)

Mamma som tycker jag har på tok för mkt hästar va helt inne på denna tanke, både att Klockan får ett

extra år att mer växt i kropp och sinne samtidigt som hon "fyller en uppgift".


Mamma tyckte även jag skulle fundera på att betäcka Leonore med en halvblodshingst, 

och då kolla på hopphingstar som även lite förärvar bra gångarter. Finns ju idag många

att välja mellan.


Så ja nu sitter jag och funderar igen och räknar för ja, ekonomin den ska ju oxå gå ihop.

Tänk om man ändå hade varit miljonär  

Nääää jag hade inte varit lyckligare!


Härligt med lite huvudbry !!!!



Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards