fullblodenicentrum

Alla inlägg under oktober 2013

Av Emelie - 2 oktober 2013 20:35

Erkänner att träningsvärken i låren inte helt släppt sen jag var och red

i ridhuset, visar ju bara på hur dåligt tränad man är så ja lite bannor till mig själv där!


Blev en solig eftermiddagstur på Klockis idag, bara att trotsa värken och röra sig

och Klockan behöver me röra på sig. Lite piggare nu att rida så lite mer "min" stil av häst

och man slipper sitta och mana på hela tiden.


Bjuder ner och fram mer självmant nu, vill dock inte riktigt ta bettet men vi jobbar på de

och när hon tröttnar rullar hon ihop huvudet som en boll så då får man sitta och plocka upp henne

istället, de där ordet LAGOM är inte lätt.


Avslutade rundan med att klättra lite i skogen med henne och här märks klar skillnad sen jag

börjat stretcha henne och hon själv har börjat röra sig mer orkar trycka ifrån med bakbenen 

på ett helt annat sätt och idag tappade hon inte bakbenet en ändå gång, väldigt positivt.


Bjuder på lite bilder före under och efter turen, och som vanligt inte direkt stilbilder

men ni läsare börjar väl vänja er vid de    (stackare där)


Bilden ovan visar er hennes runda mage, så mat får hon iallafall

     

Japp nedan ser ni den nerlagda järnvägen åt motsatt håll (brukar inte rida detta hållet)

RAKT RAKT och åter RAKT!

   

Av Emelie - 1 oktober 2013 21:30

De har idag tagits, hmmmm inte lätt alltid de där att

fatta de så viktiga besluten men inget man kommer undan så

bara bita ihop och fundera och göra ett ställningstagande!


Steelan tycker jag blir mer och mer ömfotad fram särskilt nu när de inte är lika mjukt

underlag längre och då börjar man ju fundera på skor. Ska jag BARA framsko, eller sko

runtom. Vilka risker finns om jag skor henne när hon fortfarande delar box med lillskiten

som nu för övrigt BARA är 4,5 månad och man får ju enligt boken absolut INTE dela på dem

förrän tidigast 6 månader och allra helst ska de ju gå ihop längre.


Hovis är bokad till nästa fredag och idag har de fixats i stallet, öppnat upp baktill emellan två boxar

så tanken är att Steelan och Lilleman ska få boxarna bredvid varandra, inte mkt han diar längre,

eg inget alls faktiskt bara är där o biter o nafsar så Steelan blir arg, och han är duktig på att äta

grovfoder och kraftfoder så äter gör han och de är ju de allra viktigaste.


Min är då (tillbaka igen ja) att de nu innan hovis kommer ska få provbo någon/några nätter i

boxarna bredvid varandra för att se om de kan fungerar nu redan trots att han inte är äldre.

Fungerar de för båda, så kommer Steelan få skor runtom då hovis kommer och jag har nu frågat

kära mamma om hon kan tänka sig ställa upp och hjälpa mig rida Steelan vissa dagar i sällskap med

mig och Klockan då såklart för fighten den tar jag med henne, inget jag ska lägga på mamma.

Och med sällskap så går hon som en klocka bredvid Klockan   


Ja fortsättning följer, och i samband med att Steelan och Lilleman ska få boxarna bredvid varandra

kommer Klockan flyttas till andra sidan stallgången med fönster ut mot gårsdplanen, får se om de

blir bra, jag hoppas de iallafall.


Klockan har idag fått en dag i hagen och nu ikväll innan hon kom in i boxen fick hon springa lite

löst och lugnt i linan för att inte stelna till då jag inte ridit henne idag och jag kan tänka mig att hon

precis som jag fick lite träningsvärk efter passet i ridhuset, hjääällllpppppppppp vad otränad man är *suck*


Nya tag imorgon och förhoppningsvis en tur i skogen med Klockan :-)

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards