fullblodenicentrum

Alla inlägg under oktober 2013

Av Emelie - 20 oktober 2013 21:12

Ja denna helgen har försvunnit i ett naft, många timmar i bilen och 

många timmar med att lyssna men många trevliga stunder och goa skratt

blandat med denna förtjusande sport GALOPP o dessa fina vackra hästar.


Måste säga att denna kursen var mkt givande o lärorik ja egentligen för alla

Hästintresserade inte bara de som är intresserade av galopp.

Kunskap som är bra att kunna/fräscha upp även om man BARA har hästar på hobbynivå.


Gav helt klart mersmak men att jag ska försöka på ihop hela 76 timmars praktik

samtidig som jag ska sköta min hästar o dessutom mitt jobb och ändå försöka vara lite

mamma ja du de kommer inte bli lätt.

Har inte riktigt bestämt mig än men de hade ju varit kul och intressant att gå Steg 2 kursen

man behöver ju inte plocka ut ngn licens (jag har frågat) den kommer ju då vara förlagt till 

ngn gång mellan januari - mars 2014 och kommer vara under tre veckoslut totalt 8dgr och 9.e dagen

skriver man BARA provet, jag hatar prov.................!


Lite bilder från Håkan Crantz, Leg SJG och Hovslagare,

när han berättade om hästens anatomi och hovvård, väldigt intressant

att få se detta i sin naturliga storlek och inte bara i en bok eller på papper, alltid svårt att

föreställa sig de om man tittar i en bok eller på sin häst ute i stallet.


 

Nedan ser ni hästes bäcken i sin helhet

 

På bilden nedan finns halskotor, tornutskott och ländkotor

 


Såklart blev de även en kik i stallet hos lilla Candy fast hon inte är så liten längre   


   


Efter lunch där vi fick se några av löpen så blev de en rundvandring där vi kikade in hos

galoppdomstolen, kollade startboxarna, vågen, veterinären o tja en liten allmänn överblick helt

enkelt på hur de fungerar fråh jockey till tränare o ledvolt och själva löpet.

Fick ju då lite insiderinformation om vilka vi skulle vara måna om att stå på god fot med, ha ha   

Skämt o sido men intressant att se vad som händer bakom kulisserna oxå många människor

överallt för att få allt fungera, vilket man ju väldigt lätt glömmer bort.


Klockans kusin Interwatch sprang löp idag och såg mkt fin ut i ledvolten,

och gjorde för mitt öga iallafall ett fint löp. såg trevlig ut hela vägen från start till mål.


På bilden nedan är han så otroligt lik Klockan (el är de bara jag som tycker de??)

         


Fotade tyvärr inga bilder under löpet då jag samtidigt skulle vara lite aktiv

med mitt lyssnande på kurshållaren Helena Gärtner.

Av Emelie - 19 oktober 2013 20:49

Hann precis hem efter kursen för att ta en kortare tur på Klockan

medans mörkret sakta tog överhand och dagen blev kväll.


Första turen vi tar i mörker och jag tycker Klockan var väldigt lugn, trodde hon skulle

bli lite mer på vakt och bli tittig men inte hon inte, visst hon kollade lite extra på visa 

saker som tex en sten som var ljusare men jisses vilken cool häst man har.


Blev ett travpass för Klockan idag och tror ändå henne kondition sakta men säkert

blir bättre och bättre för idag tog vi en rejäl skritt i början och en lång skritt i slutet men 

där emellan var de bara trav hela tiden förutom i en backe som hon fick

skritta uppför (bra sätt att få henne aktivera de där bakbenen)

och hon gick i form i stort sett hela tiden, när vi ska skritta av hemåt är hon 

inte svettig lite varm men de var allt så tja på rätt håll helt klart.


Tor jag hittat ett någorlunda bra fungerande träning för henne med vila vartannan dag

dock ska jag faktiskt försöka komma iväg till ridhuset för där kan man verkligen rida

och se vad hon behöver stärkas och vad man SJÄLV måste träna på

för de är ju jag som ska vägleda henne o kan inte jag göra de bra så kan jag ju inte

begära av henne att hon ska göra rätt heller.


Så enkelt men SÅ SVÅRT !


   


Vi fick möte genom färden genom byn av en bil som INTE bländade ner så jag tog de säkra före

de osäkra och tog ett par kliv in från vägen med Klockan men hon stod snällt o lugnt still

o ja han kunde inte missa oss för jag hade reflexväst, o Klockan bar oxå reflexer.


Mkt nöjd med fina pållen idag och verkade som hon gillade vår lilla mörkertur i skogen.

Vet man att man kan rida henne utan att hon flyger i luften för att de är mörkt.

Många hästar blir ju lite extra uppmärksamma på ALLT runtomkring när de blir mörkt

o en sak till vi såg inte en enda älg, trots att de är jakttider nu o då brukar man stöta på dem titt som tätt.


Ny dag imorgon men då är de vila för Klockan o så är tanken att besöka ridhuset på måndag med henne

återstår att se om så blir fallet eller om skogsturen lockar mer ??!!??

Av Emelie - 18 oktober 2013 18:58

Ja denna dagen har väl nästan gått i ett, men inget med pållsen där ute

tyvärr så de där dåliga samvetet kommer sakta krypande..........


Kört hem lite hösilagebalar igen, allt är påfyllt och förberett hos Leo och Wilma

och även här hemma för morgondagen och helgen i sin helhet.


Alla boxar extra noggrant mockade och påfyllda idag för imorgon och söndag kommer

de med alla säkerhet bara gå UNDAN.


Tanken idag var att hinna / orka köra Klockan till ridhuset men de slutade med

att jag somnade till en stund i soffan (har jobbat två nätter) o efter att ha varit hos

tatueraren (japp bokat tid   ) kört hem balar, fixat stall och hagar så

kom tröttheten som ett brev på posten.


I helgen är de då Steg 1 kurs på Jägersro både lördag och söndag

två heldagar så tidig morgon och sen kväll men jag har en förhoppning, läs nu

förhoppning om att jag ska hinna iaf longera Klockan imorgon så hon inte blir ståendes några dagar.


Inga bilder idag, nä har inte ens hunnit med det tyvärr men lovar desto mer under helgen

JAG LOVAR !!!


Såklart blir den obligatoriska rundan inom Candy så kanske lite kort på henne, vem vet   


Klockans bror Interwatch startar igen på söndag

se nedan tips och intervjuer;



Lopp 5. V5-1. 2400 dt.
GEORGE KILLICK-LÖPNING
-------------------------------------------------
1 Mister Grey - Gråberg P B54
2 Watch Me Prosper - Rodriguez M S58
3 Rockyto - Robaldo M 56
4 Interwatch - Karlsson Sa 56
5 Mr Edge - Johansen J B60
6 Hurricane Red - Chaves E 60

 

6 Hurricane Red har gjort allt rätt, Derbysegern var den fjärde raka segern på lika många starter i år och debuten mot den äldre eliten slutade med en mycket fin 3e plats i Stockholm Cup. 3 Rockyto är en kapabel herre med en 2a plats i Dansk St Leger och 4e platser i Dansk Derby och Breeders' på Täby bakom sig, men ska ändå inte kunna utmana. 5 Mr Edge hade sin dåliga dag i Derbyt, har annars varit gedigen hela säsongen.


LOPP 5 V5-1

1. MISTER GREY Han har inte visat så mycket ännu. Jag är osäker på om han står distansen. Motståndet är alldeles för tufft.
2. WATCH ME PROSPER Han fick trafikproblem senast. Här blir han 2-4:a. 
3. ROCKYTO Har vi tur, så blir vi 2:a här, bakom Hurricane Red.
4. INTERWATCH Han kom aldrig till senast. Här blir vi glada för ett 3-4:e pris.
5. MR EDGE Han var godkänd senast. Han förbereds här för Hurricanelöpning på Kriteriedagen.
6. HURRICANE RED Topp-3-åring som här förbereds för start i Hurricanelöpning den 10 november.


ÖNSKAR ER EN TREVLIG FREDAGSKVÄLL GOTT FOLK !

 

 

Av Emelie - 17 oktober 2013 01:03

Ja de finns ju lite prylar på bla Hööks som stödjer ROSA BANDET 2013


 Ridstrumpor 69 :-


 Mössa 49:-


 3-pack Magic brush 149:-


Halsband och koppel (hund) 99:-


Detta är vad som finns kvar på Hööks och kampanjen pågår fram till den 23/10 !!!

Av Emelie - 17 oktober 2013 00:39

låter lättare än vad de innebär, iallafall med dessa blodisar som

laddar lite extra när de märker att de ska få sällskap, ibland önskar jag

att man kunde prata med dem och fråga dem vad som rör sig i huvudet

och vad de tror ska ske och när de inte sker vad de tycker om saken då ???!!

                                        

                                              TÄNK OM !


Klockan laddade innan jag hann upp så de tog en stund innan hon snurrat färdigt

runt pallen o stod still så jag kom upp på henne, tålanmodsprövande men gäller att

inte ge sig en tum, de ska stå STILL när man hoppar upp och ska stå still tills man ber

dem gå framåt. Japp där är jag benhård faktiskt! Finns inget värre än att hoppa

upp på en häst som skjuter rygg av både glädje o spritt i kroppen så fort man sätter

foten i stigbyglen, (även om jag ofta får hoppa upp så) så är mitt mål ändå att de

så småningom ska kunna stå still o med Klockan vet jag att hon kan och de kunde hon

idag oxå efter en stund.


Pigg Klockan idag som trippade på för glatta livet så ja idag fick hon ligga efter och lära

sig skritta avslappnat fast hästen innan försvinner några meter framför, man behöver inte

hoppa jämfota och försöka  komma ifatt, hjälper inte med den här matten iallafall, så fort hon

gör rätt är de såklart beröm i mängder o hon är inte dum den här damen å nejjjj tro inte de.


Idag blev det en längre runda så vi höll oss till ett lugnt tempo för Steelans skull fast de är

iof bra för Klockan oxå hon jobbar på fint nu i både skritt och trav bjuder ner och framåt precis som

jag vill och väldigt lätt och mjuk i handen har hon blivit (sen är hon känslig i munnen ska tilläggas)

Har ju även börjat vänja henne vid att jag sitter ner på henne i traven, såklart kortare stunder

men jisses vilken känsla när denna stora häst känns så mjuk och lätt att rida, mmmmm.


Sen blir man ju lite stoltare när mamma min tycker hon ser väldigt trevlig ut när hon går i form och

får en helt annat resning, precis mattes fina fina Klockan   


Steelan då ja hmmmm hon tar gärna täten även om man skulle kunna tro motsatsen, sen är de ju

en fördel med henne att hon har ingen tävlingsskalle när så när jag och Klockan kommer upp jäms

med i galopp fast Steelan travar så sätter inte hon fart o får eld i baken näääää då travar hon glatt vidare

helt i sin egen lilla värld, ja dessa hästar.


Steelan fick faktiskt kämpa på lite idag då hon är stel och svår att få ner genom att RIDA henne fram

och neråt så valde jag sätta på henne en hjälptygel idag, dock väldigt löst för känner hon att de tar emot

så gör hon som alltid när hon inte gillar ngt eller sätter sig på tväre, RESER sig och den dusten vet jag

att mamma inte vill ta med henne.


Ett steg närmre och tja mkt jobb framöver med henne om inget annat,

om jag ska jämföra med hur långt Klockan kommit på denna korta tid jag nu regelbundet

ridit henne så kommer nog Steelan ta min de dubbla,

Ja hon är ett projekt i sig och har jag hållt på sen dec -11 med henne,

så kan jag ju fortsätta inte sant, inte lönt att ge upp nu ?????


   

Av Emelie - 16 oktober 2013 18:00

Tog de små flickorna och körde upp till Leo och Wilma för lite mys,

blev lite borstning och genomgång av de två bollarna.


Ja Wilma som skulle bli klippt blev inte då skären måste slippas :-(

Tur de kommer fler dagar, puhhh!


 

Fick inte ett enda kort där Leo stod still så ja "pissekort" rent ut sagt

men får bjuda på dem ändå.

           

Av Emelie - 15 oktober 2013 13:13

Satt o kollade runt på träns då jag söker ett som kommer sticka ut lite

på Klockan, då hon inte har så mkt i ansiktet


Detta gillade jag och med ett blingpannband kan de ju bli kalas, eller ???!!


 


jag kommer dock vilja ha svart och inte brunt träns   


vad säger ni om plingpannbanden nedan, hade ju varit sååååå fint ihop på Klockan.


   


Hamnar på önskelistan !


Av Emelie - 14 oktober 2013 17:18

Blev faktiskt en tur på Steelan oxå idag (min kropp kommer vara slut imorgon)

helt själv utan sällskap, Lilleman fick stå i stallet allena för Klockan var i hagen och

de är lika bra de lär sig direkt för springa och ta in och ut hästar för att jag ska rida än

den ena än den andra fungerar inte här iallafall.


Lite mer stel var hon idag Steelan dvs att hon inte pinglade på som attan som hon gjorde

när hon hade sällskap men hon testade mig inte heller idag eller bråkade, dock

blir hon lite mer tittig och osäker men då gäller de bara för mig att stötta upp henne 

och ge beröm i massor när hon gör RÄTT


Blev samma runda som för Klockan och vi körde ocks lite basic stopp och fram och 

ja okey då jag rider mina hästar för att få dem söka sig neråt, inte jättelätt med Steelan men

 tillsut gick hon någorlunda avslappant och inte helt med huvudet i himlen så de får jag

vara nöjd med så länge, stått länge väldigt omusklad och inte blivit riden

ordentligt egentligen då hon alltid haft åsikter om allt, men tror vi är på rätt håll nu.


Trots att hon är lite stel och osäker så märker man att hon ändå tycker om de för öronen står rakt fram,

hon frustar nöjt och ser/känns ändå emellanåt väldigt harmonisk.

Ja vet de låter knäppt !! Bjuder på de!


   



Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards