fullblodenicentrum

Alla inlägg den 31 oktober 2013

Av Emelie - 31 oktober 2013 20:03

Ja även Klockan fick möta bommarna/hinderna idag

hon har ju skuttat lite tidigt i våras med Leo som draghjälp men stor som hon,

är så lyfter hon inte fötterna utan "springer bara på"


Så jag gjorde precis som med Steelan började med att gå med henne över/igenom bommarna

sen släppte jag henne så fick hon springa över kavalettibommarna själv och 

såklart så springer hon på, tittar inte och lyfter inte på fötterna så

stygga jag gjorde dem snea istället dvs lite högre på ena sidan och nere i marken på andra

och då helt plötsligt började hon kolla att va tusan ligger där på marken.


Fick ett ynka kort på henne när hon är precis över hindret (90 cm)

de andra blev inget vidare då jag tryckte både för tidigt och försent   

sen lät jag inte Klockan hoppa så jättemkt och preis som med Steelan så 

lät jag Klockan avsluta med att skutta över eller tja göra extra höga knälyft över ett låg hinder.


 


Får hon skutta lite fler gånger så tror jag hon mer och mer kommer förstå vad som gäller och 

att man måste vara uppmärksam och vara beredd att lyfta lite extra på benen.


Imorgon blir det en liten skogstur, vädigt efterlängtad sådan.

Av Emelie - 31 oktober 2013 19:54

Ja Steelan slapp inte undan idag och vad är bättre än att chocka henne

rejält när hon ändå ska bråka om allt??!!


Sagt och gjord, så fick även hon idag för första gången hoppa lite 

småhinder. Såklart får man ju börja fint med denna dam så jag började med att leda henne

över alla bommar några gånger i skritt tills jag kände hon slappnade av och "polletten" trillat ner.


Började med bara små kavalett med Steelan för hon tycker ju allt nytt är 

bara läskigt och inget som hon vill göra men hon hoppade minsann och efter ett tag så

kunde jag höja sista hindret lite oxå ( bara som högst 90 cm )

och hon tog även sats själv tillslut utan att jag behövde mana på henne så jag tror nog

hon gillade att de hände ngt annat och som hon BARA hon fick göra utan ryttare på ryggen men

ändå under kontrollerade former.


Ingen strålande hoppteknik precis men med lite träning så kanske kanske där finns ngt

att hämta i form att lite hoppteknik på henne med, fördelen med henne är att hon är väldigt

rädd om benen även om ni ser på ena kortet (om ni kollar noga att hon river)


     


Lät henne avsluta med några småskutt på låg höjd som avslutning.

Av Emelie - 31 oktober 2013 19:48

Ja lilla vilda Wilma har ju ganska mkt fett på magen efter att ha haft de alldeles 

på tok för bra med FÖR MKT mat så nu får vi se till att hon rör sig lite mer och

dra in lite på grovfodert (lite iaf)


Idag var de lite skutt som stod på schemat 

(tyvärr hade jag bara mobilen tillhands och efter att den åkt i golvet ngr gånger tar den

urusla kort, värre än vanligt men de är tyvärr de ni får hålla tillgodo med)


     


De är så jäkla häftigt att se denna lilla häst flyga över hindrena som INGENTING

ja ni ser själva sista bilden, ha ha ha.   


O tro inte att jag tvingar den lilla rackaren nä hon tar sats helt själv och verkar gilla de skarp!

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards