fullblodenicentrum

Alla inlägg under oktober 2013

Av Emelie - 26 oktober 2013 11:35

Var igår en runda med barnen på Andys lekland och tja då kör man ju förbi de där

varuhuset fyllt med hästprylar, Hööks och jag kunde inte motstå frestelsen

att BARA in och kolla om där fanns ngt, ja ni vet ju hur de är själva inte sant ??!!


Fick ändå bara med mig tränset som jag så gärna ville ha till Klockan och en ny matchande grimma

till henne regntäcke (förra grimman fick isönder tyvärr) och ett dressyrspö som

hmmm en av mina två små troll knäckte för de tyckte väl inte mamma behövde de, vad vet jag :-)


 


Hoppas så att de passar Klockan och inte är för stort, lovar att återkomma med bild när jag provar de :-)

Av Emelie - 24 oktober 2013 20:31

Ja får bjuda er på dessa fulbilder oxå på stor i liten här hemma :-)


       

Av Emelie - 24 oktober 2013 20:07

Mattes fina hest (ja en av dem)


 


Sömnig pålle efter ridningen!



Av Emelie - 24 oktober 2013 20:02

Ja de börjar bli dags att plocka hem de sista två vännerna, fast 

kollar man på dem så lider de inte direkt, både dessa två vänner

tycker inte om att stå inne o häcka nä dessa två flickor tycker om att gå ute o lufsa i ur och skur

tro inte att de går in även fast de regnar nä nä de står mitt i ösregnet, 

knäppehestar där.


       

Av Emelie - 24 oktober 2013 14:40

Ja hela förmiddagen har i stort sett bestått av REGN men vid middag och än

så skiner solen och de är riktigt skönt och behagligt ute.


Fick med mig mamma ut en tur idag på Steelan då jag tyckte efter turen igår

att Klockan nog behövde dagen idag oxå för att riktigt förstå vad jag vill och menade igår

dvs inte fullt ös så fort jag ber om galopp och desto svårare med sällskap så då gäller de att passa på

att träna just detta när chansen finns.


Under turen så fick Klockan täten, Steelan hade täten sist, nja vet inte riktigt om Steelan

gillade gå sist för hon låg på som en tok efter o ville om men fick så snällt finna sig

i de hela, Klockan mkt lugnare inte alls lika spänd och på alerten som när hon ska gå efter

men de är ju tränade för att tävla om vem som är snabbast så inte så konstigt, men desto viktigare

att man lär dem både och.


Klockan tog en mkt fin galopp idag och riktigt samlat för att vara henne och ja mig oxå inte lätt

rida ihop denna stora häst utan att ha allt i handen och dessutom rida ärligt och rätt.


Steelan tyckte jag såg riktigt trevlig ut i formen emellanåt men hon orkar inte alls så mkt

och länge som Klockan så därför tog vi allt i Steelans tempo idag vilket Klockis även hon behöver ibland.


Nöjd med båda hästarna idag och så skönt o roligt att få lite sällskap och slippa rida själv.


   

Av Emelie - 23 oktober 2013 19:11

I förgår red jag Klockan som då fick träna på galopp i uppförsbacke, o nu undrar ni såklart

varför just uppförsbacke, inte sant ??!!


Jo jag har ju lite problem med att hon i galoppen gärna hoppar mellan galoppsprången

och håller huvudet högt, o de vill jag få ner på henne och då utan att behöva bråka om farten

eller för den delen vara rädd att de går för fort så valde jag en av våra fina ganska så branta uppförsbackar 

för den orkar de inte dra iväg i galoppen i så den är perfekt att öva vissa problem i, som detta nu då.


Då gjorde jag som man gör, la handen lite på manken o självlart svarade hon som jag förväntade mig

med att köra ner o fram huvudet och öka galoppen men mitt mål var att få ner och fram huvudet, farten

kan man ju reglera när polletten trillat ner så att säga.


Första gången tog hon bara de som full fart fram men som ni förstår blev de ju ganska jobbigt för henne

i uppförsbacke och då per automatik så sänker hon ju farten (gäller att vara lite smart oxå)

och tillsut tog hon en fin lugn galopp med huvudet i lite mer normal höjd på en raksträcka.


Idag fortsatte vi med detta övandet fast idag var jag inte beredd så idag drog hon upp tempot lite

väl häftigt o ja fick mig en smärre galopptur i lite för hög fart för att jag skulle tycka de var okey på 

en trafikerad grusväg, så de var att planera om lite och bege mig till den nerlagda järnvägen

där vi malde galoppfattning och samlad galopp i de oändliga och tillslut gick hon till och med i form i

lugn galopp och såklart fick hon ju mängder med beröm.


Tror hon såg/kände sin chans första gången jag tog galoppfattningen idag för hon är inte olydig 

utan de blev bara lite väl fort tempomässigt, o jag kan säga att i jämförelse med Steelan och Pintor har denna

damen mer fart under benen, fast vi får jobba med att ha de lite mer under kontrollerade former

om vi ska ta en raskare galopp framöver.


 


Jobbar på fint annars i traven och börjar så smått förstå innebörden i att flytta sig i sidled,

ett litet steg är bättre än inget.


Mkt nöjd med Klockan idag  !!

Av Emelie - 22 oktober 2013 23:27

 


Ja vart tog min fuxmara vägen ?????????? Måste ha fel fuxsto i stallet..................


Idag blev de en tur på Steelan då, hon har inte blivit riden av mig sen innan jag o Klockis gick omkull,

har väl inte varit direkt jättesugen på att ta en eventuell fight för min bröstkorg vill inte riktigt lika mkt som

mig än........................TYVÄRR men men kunde ju varit värre så inte lönt att gnälla (bara lite   )


O kan ni tänka er att trots att hon inte blivit riden ut på själv sen snart/ganska precis 2 veckor så gick de som tåget, inget bråk, eller oroligheter bara som på bilden öronen spetsade och med rejäla kliv framåt.


I´m still in chock! Blev en väldigt trevlig runda på Steelan och kanske kanske kanske så håller detta i sig

(tro mig, ingen hoppas mer än jag på detta mirakel)


Jobbade på neråt lite emellanåt men väldigt styv och biter gärna fast i bettet o "låser" mun, hals

så de finns mkt att jobba på med denna damen innan hon ens kan kallas grundriden *puhh*

Av Emelie - 22 oktober 2013 01:18

Ja det är ju ngt som vi alla fölägare diskuterar och funderar på,

hur stora kommer de bli som vuxna.


Finns ju lite olika teorier om de här med att mäta och när/tidpunkt.


Tattarmåttet då mäter man från kotan till armbågen och ner till marken

så får man den slutligga förväntade mkh på sin föling, alla har dock

olika teorier om NÄR man ska göra denna mätning, vissa säger 2 månader, andra

vid ett års ålder och ngn tja de är inte så noga en precis tidpunkt.


En annan artikel påstår att vid 6 månaders ålder har fölen växt 80 % av sin totala mkh ( x/8 *10)

och vid 1 år har de växt 90% av sin mkh ( x/8*10 ).


Jag gjorde en test ikväll på Lillskrutten där hemma som förvisso inte längre är så liten

har jag kommit på (fast han kommer ju alltid vara liten i mina ögon, precis som Candy)


När jag gjorde tattarmåttet skulle Lilleman sluta på 169-170 cm i mkh som vuxen, hmmmm

Mätte Lillskrutten när han stod uppbunden i stallgången och fick honom till 135 - 136 i mkh  och 142 i korset,

 så ska jag räkna enligt artikeln om 80% som 6 månader (nu är Lilleman iof BARA 5,5 månad men iaf ngt)

så får jag fram att han kommer bli räkant på 135 cm i mhk 168,75 cm i mkh som vuxen,

räknar jag på 136 cm i mkh så hanmar han på 170 i mkh.


Är detta möjligt, jag som tippat honom på ca 165 ???


u: Steelan är 164 mhk  ue: Tertullian är 159 mhk uee: Miswaki 160 cm ueee: Mr Prospector 163 cm

                                                  
                       ueue: Trempolino 163 mhk

e: Rambo är 167 mkh  eu: Lacea 165 mkh ee: Chapman 167 mhk eee: Chagall 163 mkh

                                 eue: Lansiär 162 cm


Ja ni ser ju själva, jag har svårt att tro att min Lilleman skulle bli närmre 168-170

dock har jag nog rätt i mitt tippande på 165 även om Rambo ligger på -1,2 på mkh (blup)


Inte så lätt de här inte men ack så spännande att spekulera i framtid storlek.  


 

picture of horse TertullianBild: Tertullian
 
VAD TROR NI ???!!???
 

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards