fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 25 februari 2013

Lastning !

Av Emelie - 25 februari 2013 10:49

Ja idag blev det lite lastträning för alla hästarna o då

faktiskt även Steelan!


Så fel man kan ha i förhand, jag trodde att Candy och Pntor skulle vara de lätta

medans Klockan o Steelan skulle vara lite mer svårövertalade.


Så självfallet började jag med lilla Candy, första gången stannade hon på lämmen,

backade henne och bärjade om, då gick hon rakt in, massa beröm fick hon.


Backade ut och skulle gå in igen, då va de tvärstopp, inte för att hon är rädd

nej nej hon bestämde sig helt sonika för att INTE gå in igen, tog nog nästan gott o väl

40 minuter innan polletten trillade ner och hon gick in igen, självklart med massa beröm och 

så fick hon göra 3 gånger till själklart med massa beröm och godis varje gång.


Pintors tur och honom kan man alltid lita på, gick rakt in och stod lugnt och fint

backade sakta ut igen och så va det klart, ja jag lastar bara honom en gång

för de är aldrig några bekymmer med honom.


Nästa på tur va Klockan och redan vid lämmen fnyste hon och blåste upp sig men lugnt och 

stilla provade hon att stå på lämmen, duktig flicka massa beröm och såklart lite godis.

Helt plötsligt stod hon uppe på hela lämmen sen gick hon rakt in och började ställa sig att äta

lite gott som jag har i en spann, massa beröm.

Nu kommer vi till problemet, ha ha ha att backa ut.

kan ju tyckas simpelt men inte för en häst som är van att kunna gå ut,

så ett taga va det faktiskt ganska trångt där inne mellan Klockan och bommen,

kan säga att jag kände mig ganska tillplattat.


Men tillslut förstod hon att de va backa hon skulle göra men de tyckte hon va lite läskigt

sen fick hon kliva in halva vägen och backa tillbaka och det gick bra.

Massa beröm och godis !!!!


O så lilla Steelan, hmm inte lastad sen betet i höstas och då lastade jag henne med

handduk för ögonen, hon är lugnast så faktiskt.

Dagen till ära provade vi utan och hon är lika tramsig hon man kan ju tro på henne att

transporten ska hoppa upp och bita henne till att börja med.

Men så fort hon fick upp framhovarna på lämmen gick hon rakt  in ?????


Kan ni tänka er RAKT IN, jag blev helt chockad och erkänner att jag stod nog med lång haka

denna damen bryr sig inte om mat så hon fick massa beröm och sen backa ut igen, hmmm 

kanske ska skriva backa/halvslänga sig ut men stod sen lugnt och fick beröm igen.


Ska försöka göra detta nu några dagar så de är "uppdaterat" för alla pållarna

man vill ju ha lättlastade hästar, iaf jag och det är ett måste här då jag i stort sett 

alltid åker iväg själv med dem om de nu inte är ngt väldigt speciellt.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards