fullblodenicentrum

Alla inlägg under juli 2015

Av Emelie - 20 juli 2015 14:34

av mina pållar (förhoppningsvis) men kanske inte lika

älskad av mitt stackars försäkringsbolag.


Jag ringde vet ang Candys sår på insidan av bakbenet

tyvärr är min egna veterinär på semester och då jag inte ansåg detta vara så

"akut" så valde jag prova ett ställe i närheten som jag faktiskt aldrig besökt innan.

Klagstorps Hästpraktik, Björn Rahm.


Snabbt svar i luren och fick tid redan kl 12 idag, WOW.


De tvättade över hennes två sår, diskuterades lite om vad man borde göra men oxå vad man

kan göra då de sitter ganska högt upp på insidan av bakbenet.


Såren fick hon för ca 1,5 vecka sedan redan, men så i helgen släppte skorpan och såret var

ganska varit och en bit av benet svullnade upp ganska rejält men iom att hon rört sig rent och inte

haft feber och är pigg och glad (som vanligt) så väntade jag tills idag med att kolla henne.


Hon hade en ficka uppåt och en liten ficka neråt som jag ska spola med koksalt 1 ggr/dagen

och sen ska hon stå på Metacam tills svullnaden lagt sig.

Hon kan tyvärr inte bandageras men får gå ute i hage bara jag gör mitt bästa för att hålla flugorna borta.


Återkoppling i luren på fredag och såklart som vanligt skall man kolla temp, svullnad etc på henne.


Jag är nöjd, fuxafräs blev väldigt groggy av dosen lugnande (bra att veta i framtiden)

men supernöjd och lättad över att vara hemma i hagen igen med polarna

och älsklingen Spindelben.


   

Av Emelie - 19 juli 2015 14:36

Idag fick alla pållarna komma in för en ordentligt genongång

manar, lugg friserades och de sprayades pälsglans så till och med inredning

den blänker, eller tja de hade ju varit bra om den gjort de.


Tog ett kort på Spindelbens hov som han förstörde, tänkte visa er hur fin en blivit och hur pass

bra den faktiskt växt på denna korta tid.


 


Tanken är att han ska sättas igång efter nästas gång hovis varit på besök, blir lite tidigare än planerat

med ca 6 veckor tidigare men anledningen att jag valt sätta igång honom tidigare är för att hålla honom

lite sysselsatt så han inte SKA hitta på massa bus som leder till ännu mer veterinärbesök,

för de har jag minsann fått nog av nu iaf till honom.


Tanken är att börja lite med tömkörning och sen ridning när jag ser han

förstår mig och förstår STOPP alltid, han är oftast väldigt lugn och trevlig i början av ett ridpass

men efterhand blir han bara mer laddad och väntar på att vi ska sätta fart, och de måste han

komma förbi och lära sig att vänta även om de spritter i kroppen.


Lilla fuxafräs fick för ett tag sedan en spark på insidan av bakbenet men såg igårkväll att de börjat

svullna upp så idag blev de en ordentlig renskrubbning igen av såret som ser lite varit ut, men inte djup

vilket jag är glad för men frågan är om jag inte ska få ut och ge henne Hippotrim mot eventuell lymfangit

innan de går så långt att HELA benet svullnar upp. Alltid svårt men hon går som vanligt och stödjer på benet

men de har börjat svullnad och då blir man alltid lite så där när de är på benen och sommar med

flugor och annat skit som kan förlänga läketiden.


Golden får idag stå inne då han hela tiden föser runt på Spindelben och Candy så för att de

ska få lite lugn och ro åker han in och de får stå i godan ro ute i hagen o käka hö ihop.

Han får ju leva lite lyx nu när han inte kan ridas men jag hoppas hovis kommer inom de närmsta och

kan sko honom runtom.


Den enda som inte blev friserad idag så var de Stjärnan, hon får ännu så länge behålla sin långa man

även om de inte alls faller mig i smaken, men hon blev borstad och fick snällt lyfta hovarna.


Av Emelie - 19 juli 2015 14:24

Lilla Stjärnan hon är mer ranglig än bastant numera,

jag som verkligen tyckte hon var en ganska satt liten fölis, har utvecklats till

att bli en ranglig loj åring


       

Av Emelie - 18 juli 2015 08:42

Igår spenderade jag och flickorna först en heldag på trollabadet

(ett utebad med 3 bassänger) HELT perfekt dag.


Efter en mellanlandning hemma så bar de av till hästarna som

föresten nu alltid går ihop och är ute dygnet runt ÄVEN

Spindelben och de verkar gå bra, de har gjort upp om rangen även om de märks

att Spindelben nog ännu inte riktigt förstått hästspråket fullt ut,

men som tur är har han Candy som vaktar honom för de andra.


Igår reds iallafall både Golden och Sammi, och de blev en tur bort till ridhuset.

Första gången för Golden i ett ridhus för hans näsborrar de blev lite stora innan han skulle gå in

och skuggan som blev på sargen var ju lite halvläskig vilket gjorde att han gick i två spår längs

med ena långsidan i början.


 


Lite lättare rida ihop honom och han gör de mkt bra, fick dock jobba en hel del i galoppen

för att få honom hålla igång, han har en tendens att lägga sig i lite väl lågt tempo och de orkar

han inte när jag ber honom hålla ihop sig lite.


Provade lite serpentiner med honom, han är ff inte helt med mig alltid särskilt inte till höger

men de kommer han har gjort stora framsteg på denna korta tid.

Provade lite tempoväxlingar, skritt och trav går helt okey men i galoppen får jag jobba lite

för att få tillbaka honom direkt, tar liksom ett par meter innan han förstår vad jag menar.


   

(lilla Nicole som tagit bilderna med min urusla mobil)


Bellan och Sammi gjorde oxå de bra idag, gick mkt bättre i traven och Bellan även om hon

fick kämpa rätt bra i galoppen så orkade hon hålla henne och få henne i lugnare och kortare galopp

dock tänkte jag införskaffa en thiedemantygel till henne så förhoppningsvis blir de lite lättare för

Bellan att rida henne då, ibland är de det lilla som gör de stora.


Självklart fick lilla Nicole rida Golden fram och tillbaka från ridhuset

så hon var nöjd och tillfreds med att mamma och syster for runt i ridhuset.


 


Idag blir de vila för Golden igen för när vi kom tillbaka till stallet upptäckte jag att hans

baksko vridit sig så jag fick plocka bort den.


Har meddelat hovis och hoppas hon kan inom de närmsta komma och sko om honom

(han har snart gått 6 v så då kan jag lika väl sko om honom samtidigt som Sammi ska skos)

Av Emelie - 15 juli 2015 22:01

Idag kom dagen jag väntat på ett tag faktiskt.


Candy och Spindelben gör inget annat än o skriker efter varandra och har de senaste dagarna

stått på vars en sida om staketet och tryckt ihop, men idag när jag kom till stallet

mötes jag av detta.


 


Jag trodde faktiskt lilla Stjärnan varit i farten igen och dragit igenom staketet så jag for ner till

mitten för o checka läget men döm av min förvåning när Sammi och Stjärnan står på rätt sida

och staketet bara lutar lite, jo så att..........................


Ja nu skiter jag i vilket nu får de bära eller brista, så jag släppte upp även Sammi och Stjärnan till

Spindelben, Candy och Golden


      


Trots att jag lagt ut 3 olika högar med hö står de ihop o käkar från samma.

Blir man knäpp eller ......................... ????

Av Emelie - 15 juli 2015 21:48

Idag var de då åter dags hämtade hem mina två vildingar

så nu har jag officiellt semester, WWWIIIIIEEEEE eller nåt i den stilen.


Idag fick Bellan äntligen fixa lite med Sammi igen och såklart rida, hann inte mkt

mer än att hämta henne från att hon började tjata, men de är ju precis så de ska vara!


       


Bellan fick rida henne genom byn bort till ridhuset och de gick jättebra, lugnt

och trygg ponny bland trafiken och genom vilakvarteret.


Blev en första lite mer riktiga ridturen på Sammi idag och de gick jättebra, väldigt pigg i galoppen

helt klart men när Bellan märkte att hon faktiskt inte gjorde något blev hon ganska snabbt rätt tuff.

Så härligt se, även om de blev lite skumpigt och att de inte helt ibland förstod varandra så

kan detta inte bli annat än BRA när de får lära känna varandra.


Och såklart fick lillasyster rida tillbaka, för hon ska ju oxå vara med på en hörna!


Av Emelie - 14 juli 2015 19:24

Idag tog vi oss an skogen och Golden kämpade tappert i alla uppförsbackarna idag

gick faktiskt väldigt bra i traven och fick jobba på duktigt med bakbenen och ryggen.


Pigg glad och framåt idag precis som jag önskar, solen sken

varmt och gott, vad mer kan man begära ??


Ngn modell ville han inte vara idag heller, ja ja kommer fler dgr!


     

Ja ni ser själva på bilden nedan, jag har lite att jobba med även om de hänt lite sen han kom.

 


Ja ja vi kämpar på, eller iaf Golden, jag skumpar ju mest runder


 

Av Emelie - 13 juli 2015 19:34

Jag och Golden tog oss en tur bort till utebanan och

jobbade lite på volten både den stora och lite mindre idag

mest i traven på lilla, inte snällt mot honom ännu i galoppen där han behöver utrymme ff.


Idag fick han prova ett träns med remontgrimma istället för ett vanligt aachen

och de kändes som att han blev mkt mer nöjd, låg mer still och sög lite bättre i bettet.


Som avslutningen kunde jag inte låta bli att hoppa de där lilla krysset ngr

gånger, och även om de bara är tredje gången så var han helt med på noterna denna

gången och jag behövde inte alls bredda med händerna som jag fått göra de andra två ggr.


 


Man blir ju sjukt sugen att testa honom en träning men han är inte där ännu,

och de är inte min fot heller.


Tänkte visa hur tjusig han blev i gult, MEN Golden ville inte riktigt posera

vem vet kanske bättre en annan gång ??!!?


 


Imorgon (om jag inte sover bort hela dagen) ska vi ta oss en tur i skogen!




Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards