fullblodenicentrum

Alla inlägg den 9 juli 2015

Av Emelie - 9 juli 2015 15:37

Golden har varit flitig som en myra, för när jag kom till stallet hade han själv plockat

bort våt varms omslaget och de i molekyler, duktig pålle, mmmmm!


Kände igenom benet och hoven, ingen puls torr och fin i benet och inte öm i sulan

framme i tån vilket han varit innan.

Kan ju vara så att han ff har en början till en hovböld som ligger där inne o gror,

men han ömmar inget alls i sulan när den känns igenom vilket han BORDE göra.


Förmodligen har han trampat ner på ngt vasst, hårt knöligt ja vad som egentligen

som orsakat smärta i sulan framme vid tån och känsliga som de är fbl så gjorde de att han markerade.


Sprang med honom igår och då syntes inget men som sagt bölder är alltid lite luriga men

bara hålla tummarna att de inte var ngt för idag var han också ren.


Även om de regnade så trotsade jag både regn och ridförbud

och jag och Golden gav oss ut i skogen på en lång skrittrunda

(fast vi kunde inte låta bli att trava lite på järnvägen för de är ju så skoj   )


Golden har ju inte blivit riden sen förra torsdagen så att jag inte kan sitta med

foten i stigbygeln är ju inget som stör direkt då han absolut kan ut o skritta i skogen

de är lika bra för honom de när han blir lite låg i formen i skritten, tro nu inte vi lullar i skogen

nä minsann han får trampa på minsann, rumpan den ska jobba och inte hänga 3 meter efter o sladda.


 


Trots regn så var de precis vad vi båda behövde lite ny energi.

Jag känner nästan att Golden blev mjukare och mindre stel ju längre vi kom på rundan och

arbetade bättre ju varmare han blev.


Men jag uppfattar honom överlag som lite stel i början av

våra ridturer och att han behöver komma igång lite innan han blir mjukare.

Sen gör de JÄTTEstor skillnad när man sitter på honom om han går med huvet i de blå eller om han länger fram och ner huvudet lite, han får en helt annat form och man känner hur hans kropp arbetar på ett helt annat sätt.

Eg precis så jag vill han ska jobba hela tiden, men vi kommer dit i sinom tid, han har varken ork el muskler till

att hålla den formen än.


Har även bytt bett till honom och satte på honom ett tvådelat fullcheck istället, han är ju inte helt med på

noterna när de gäller att svänga, eller rättare sagt han förstår helt enkelt inte vad jag menar alltid.

Detta bett hjälper ju till lite då stängerna trycker på sidan när man

leder tygeln åt de håll man vill han ska.


O självklart ett ländtäcke när man skrittar ut i regn, ryggen ska hållas varm!


 



Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards