fullblodenicentrum

Alla inlägg under juli 2015

Av Emelie - 27 juli 2015 09:26

Igår lastades Sammi och Stjärnan för att köras bort

till ridhuset. Kan ju tyckas dumt att köra den korta biten men de är bara nyttigt de åker lite

transport ibland och särskilt Stjärnan som inte åkt så mkt innan.


Väl framme tog vi oss en sväng på utebanan för att låta Stjärnan kolla läget, gick runt lite bland

hindrena och sen fick hon trava bredvid i grimskaftet och med lite draghjälp av Sammi och Bellan,

sprang vi över ett litet kryss ngr gånger som uppvärmning.


   


Sen gick vi in i ridhuset och släppte de två busarna, fast de blev inte så mkt bus


         


Sen åkte ett enkelt litet hinder upp som Stjärnan fick skutta över ngr gånger,

hon varken tittar eller tokladdar utan bara tja okey ett litet "hinder" nä men då får jag väl skutta över.


Tycker dock på de lilla jag såg att hon anv sin rygg väl och att hon precis som Candy gör de väldigt lätt och

okomplicerat så i framtiden kan hon nog säkert bli ngt inom hopp och/eller fälttävlan.


Bjuder på en liten ihopsatt film från gårdagen.



Jättenöjd med min lilla skitåring, första gången hon besökte utebanan och ridhuset,

och första gången hon fick hoppa över ett par bommar och ett litet hinder.


Nu ska hon få smälta detta och sen tar vi nya tag igen.

Av Emelie - 25 juli 2015 12:53

men med all säkerhet INTE, dock ändå värt ett försök.


LIlla Stjärnan hittar ju på mer skit än vad som är nyttigt för henne vilket resulterade i att

inatt fick hon sova själv i stallet.


Vad jag fann i morse var en helt utsträckt liten skitåring liggandes i boxen sovandes

helt obekymrad om omvärlden eller att hon var själv för den delen.


Idag fick hon utstå hanska mkt den lilla skiten (jag skriver skiten men gör de ändå med kärlek!)

sprutad med pälsglans, friserad från öronspets bak till svansetippen.


Hängde på henne idag igen, var nu 3 veckor sedan sist jag hängde på henne.

Slängde faktiskt upp ena benet på rumpan på henne oxå, men jag tror iinte

hon riktigt hänger med på vad som händer, lite kli under magen när man hänger och man drar lite över halsen och rumpan, lite viftande med händer över kroppen osv, ja ni vet de där allmänna som de oftast reagerar för

senare när man kommer till att sitta in och rida in de där små liven.


   


Gick bra så jag tog minsann och chockade henne rejält,

slängde på sadeln och spände gjorden runt henne,

och sen fick hon ut och gå en liten runda, och vi tog oss faktiskt en trav tillbaka till stallet,

eller rättare sagt Stjärnan travade och jag gjorde ett tappert försök att springa iaf


   


Gick förvånansvärt bra, hon reagerade inte för varken sadeln när hon gick eller travade

så tji fick jag.


Avslutade med att försöka få ngt bra kort på henne, de gick ju som vanligt lite sisådär


   

Av Emelie - 23 juli 2015 18:24

Hööks höstnyheter är ju släppta idag

och jag föll direkt för ett lila svett täcke och när jag började kolla fann jag

på rean en så jäkla snygg brun kavaj, med sprud i beige

och tänkte direkt att de hade ju passat så bra ihop med fuxafräs då hon

bär schabrak och benskydd i nyansen brun/beige.


Dessutom var kavajen på 50% dvs helt i min plånboks smak,

passade på att svänga inom biltema och inhandla lite mer vet rap.

ALLTID bra att ha hemma.


Blev även en ny läcker grimma till Stjärnan med ludd men när vi kom hem la

dottern beslag på den till Sammi istället, suck!


 


O den snygga kavajen


   

Glömde kanske nämna att Fuxafräs har även fått ett nytt fleecefodrat regntäcke som går i ljusblått med

gråa detaljer och grått nertill, sjukt snyggt och lilla Sammi fick ett fleecefodrat regntäcke i LILA.


Ännu inte hittat ngt snyggt till Spindelben men de kommer,

tills dess får han ärva Candys gamla då han tog isönder sitt snygga blårutiga,

ni vet när han fastnade med skon i täcket och drog i sönder både hov och täcke.



Av Emelie - 23 juli 2015 18:16

Ja nu äntligen hoppasjag Golden har funnit sitt "FÖREVIGTHEM"

då han nu i eftermiddag åkte till nya äventyr med sin nya ägarinna.


 


Såld Juli -15

till Madelene Christensen, Ryssby


En gudomligt godtrogen häst som under den tunna skalet besitter mkt potential

och som jag hoppas Madelene kan plocka fram och att de får många roliga år ihop.

Av Emelie - 23 juli 2015 08:26

Idag är Stjärnan billig så billig att hon skänkes bort

till ngn som i tid och otid orkar sätta tillbaka henne in i hagen.

Hur hon tar sig ut, ja de är en gåta, antingen kryper hon under

(dock inga sår el rispor på ryggen) el så hoppar hon över.


Här har vi den rymmaren vilar som om inget hade hänt, nedrans häst!

Igår fick jag plocka in henne två ggr, jättekul.................


 

Av Emelie - 22 juli 2015 15:32

Ja igår kom då äntligen snälle hovis och fixade på skor på både Sammi och

samtidigt skodde om Golden så nu är de back to riding again.


Idag red vi bort till utebanan för att skutta lite, har nu inahandlat en

thiedemantygel åt Sammi för att Bellan ska få lite hjälp att få henne gå i form

och för att bromsa henne lite.


   


Ngt taggad och lycklig ponny när hon fick se alla pyttehinder på utebanan.


Bellan fick börja i trav på både ett litet kryss och sen ett räcke, gick bra

för att vara första gången, sen fick hon prova hoppa lite i galopp,

de gick väl liiiiite fort kan man väl säga men hon är ju gudasnäll hästen men ladda på hindrena gör hon

inte kan man tro hon är 20 bast, herregud.


Dottern fick kämpa för att hålla henne men gör de väldigt bra och när jag såg Bellans leende

trots farten så kan jag ju inte annat än att själv le.


Bjuder er på ANDRA skuttet hon och Sammi gör ihop. Finns mkt att jobba på men

helt ok för att vara första gången.



Även Golden fick hoppa lite, fick oxå hoppa över ett kryss och sen ett räcke för att avancera till en liten

oxer och sen som avslutning fick han skutta över vågplanket och han gjorde de minsann utan

 att titta, mkt duktig pålle.


Inte lika vinglig men han varierar hoppen väldigt mkt, ena gången hoppar han knappt för att nästa gång

ta i för kung o fosterland, väldigt typiskt unghästbeteende de med att överhoppa sig.


Idag red vi an alla hinder i galopp och de är inte alltid helt lätt reglera honom innan hindret dvs korta el länga

honom men vad kan man begära jag är glad han hoppar de jag styr honom mot och

gör de lätt och okomplicerat utan protester  och avstånden blir ändå 9/10 ggr bra.


 


Idag gick han i blå fina Golden och han passar lika bra i allt den hästen,

mkt tacksamm brun färg på honom :-)





Av Emelie - 21 juli 2015 09:50

Igår på väg till veterinären i Näsum, passerade jag hagen som

Klockan och Chilli går i och fick se dem lite på avstånd.


Båda såg väldigt välmående ut och de har nu fått sällskap av ytterligare ett sto med föl.


   


Klockan o Chilli är de två som står till vänster i bild, fast lilla Chilli nästan fösvann bland allt gräs,

dock såg jag dem bättre när jag passerade men då hade jag inte tid ta ett foto :-)

Av Emelie - 21 juli 2015 08:55

Och de gör verkligen Candy och Spindelben, ställer jag inte

mathoarna nära eller egentligen precis bredvid varandra äter de ut samma istället.


Men attans så söta


 


Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards