fullblodenicentrum

Alla inlägg den 23 december 2014

Av Emelie - 23 december 2014 23:42

 Idag blev de KVALITETSTID med stora dottern,

så härligt och on fick en dag där hon bestämde vad vi skulle göra.


Jodå de blev hästryggen men inte lilla baldur inte nä då hon skulle rida stor häst,

så snälla Thea fick den mäktiga uppgiften bära runt min dottern (mitt egna blod o kött)

lugnt o trygg i skogen med mig som sällkskap på en ska vi säga ngt överladdad liten fuxa.


Men Thea hon visar verkligen vilken klok häst hon är, trots att hon själv bara är 6 år, inte riden mer

än gott o väl 2 månader o de mesta av mig faktiskt, innan dess stått ett år pga senskadan

och gör detta så tryggt o lugnt och så stolt, trots att vi möter både bilar, en riktigt 

brummande mopped på skogsvägen så lilla nervknippet Candy sätter av i all världens hastighet

rakt in i skogen, men kvar bli Thea helt lugnt tittar på moppen o traskar vidare, bryr sig mindre

om att jag o Candy tog till flykt.


   


Lilla Candy var ju då lite väl övertänd mest småbock o bus hela turen och nerverna mer

utanpå kroppen än innanför stackaren. men samtidigt är hon bara för rolig den hästen,

jag tror hon liksom laddar upp sig själv av små små saker som händer runtomkring.

Dock gör hon ju aldrig ngt med full kraft utan allt hon gör inkl de där småbockarna o studsandet

gör hon lite halvhjärtat precis so att hon vill göra utlopp för energin men vill inte

att den som sitter på ryggen ska åka av.


När hon börjar så skrattar jag för de mesta för som sagt de är lite halvhjärtat och hon gör de ju

inte av elakhet och vad fasen jag dör inte av lite bock o bus, hellre de än en häst som

lite har inställningen " de kommer en dag imorgon (eller om hundra år oxå)"


Vet ni ngn som vill ha en trygg stabil häst passande såväl nybörjare som rutinerad så har jag lilla

snällehästen Thea för er. Som sagt min dotter rider ut med mig i skogen på henne i skritt o trav

och hon gör absolut ingeting. Nu är de ju dock levande ting så allt kan ju hända

även den snälle hästen kan bli rädd men hon är i vanliga fall

snäll, trygg och lugn (tyvärr ff lite otålig i stallgången o tills man kommer upp)

men en träningfråga alt att man gör de lätt för sig o ställer en kasse med hö framför

henne då står hon sm förstenad o kökar, för mat älskar hon.


Av Emelie - 23 december 2014 23:06

 LÅNG LÅNG dag igår, först fix med hästarna på morgonen, hem o fixa till

både mig själv och barnen för att in och möta mamma, lämna barnen hos gammelmormor

(min mormor alltså) sen iväg till shoppingmeckat Gekås.


Som vanligt så springer ju lätt både pengarna iväg och vagnen brukar snbbt bli proppad till max

men nja inte riktigt så denna gången, jag visste vad jag skulle ha

JULKLAPPAR till barnen samt lite annat smått o gott till dem små vildingarna.


Fann precis allt utan o bli helt panikslagen (över att vara ute i sista sekunden oxå)

och de blev en snabbrunda ner till hästavdelningen, men de var inte så mkt jag

shoppade där inte, blev dock ett vintertäcke med avtagbar hals till lilla Candy

 då hon drar 135 i täcke och de jag har är alla i 145 eller 155 tyvärr.


 


Utöver täcket inhandlades de på bilden och tja jag blev faktiskt inte urfattig på de

utan kunde tryggt för en gångs skull bara lägga allt på barnen, en otroligt härlig känsla

att få prioritera dem för en gång skull framför alla andra måsten här i livet.


- Vintertäcket med avtagbar hals 499 :-

- Stigläder i brunt läder 99 :-

- Tvättsvamp 4,95 :-

- Hönät (modell större med stora maskor, här kör vi inget slowfeeding inte!) 14,95:-

- Rakt rostfritt eggbett 99:-

- Foxfire pälsglans (enligt mig de bästa) 99:-

- Grimskaft 14,95:-


Sen att jag KUNDE köpt på mig ännu mer egentligen tja de är tur man åkte dit dagen

INNAN löning och inte dagen efter eller samma dag hi hi hi.


Sitter i bilen på väg hem och luren ringer, en privatperson från stallet ringer

och undrar om de hänt ngt då jag inte mockat mina boxar och klockan var då 20 på kvällen,

nädå säger jag jag har BARA varit i Ullared men gulliga som de var mockade de, fixade hö och vatten och

tog in mina hästar så jag slapp de när jag kom hem, så tacksam och glad man blir.


Så istället för att stå en väldigt sen kväll i stallet var de soffhäng redan kl 22,

annars kunde man ju lätt lagt på både en och två timmar till, men istället blev de

chans till att slå in julklappar framför tv där hästhoppning sändes LIVE (tro att eller ej)

på eurosport, de änder ju typ ALDRIG.


Mysigt att avsluta dagen på ett väldigt avkopplande sätt!



Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards