fullblodenicentrum

Alla inlägg den 11 december 2014

Av Emelie - 11 december 2014 00:26

 Idag var de så dags för Candys första hoppträning, ganska spännande

såklart, och nyttigt. Dock trodde jag nog hon skulle vara lite lugnare men

hon hade nog nerverna mer på utsidan än insidan idag och de blev ganska mkt frustande,

och blåsande och bockande från hennes sida idag.


Nu gör hon ju inget av dumhet, utan allt hon gör, görs med öronen spetsade och med en liten

lätt klackspark och tro mig de där bocken hon gör, jag bara skrattar, känns som att sitta på en

liten gunghäst när hon börjar, liksom ingen kraft och de bara gungar på.


Enormt stolt över min lilla 3 åring som skötte sig bra, dock är de jag som har lite

med mig i bagaget som behöver jobbas på. Tyvärr sitter jag gärna och bromsar henne

över och precis efter hindret och de är nog lite Hillens "fel" för så gör jag gärna på honom

för annars drar han järnet efter varje hinder. Våga släppa på henne och lära mig känna av henne

bättre mellan hindrena om jag ska sitta still eller till och med gå på henne lite.


Men hon hoppar ju hästen på de jag styr henne på, nu blev de ju väldigt mkt idag med

3 andra hästar inne samtidigt och många hinder uppe att kika på, men red ändå tilllut en

liten banan på 3 hinder plus en trekombination (6 hinder dvs)

så tummen upp för min fina fuxa!


Fick ett telefonsamtal på eftermiddagen om att en hade hoppat av sin plats i bebisgruppen så

då plingade jag kära mamma min och tyckte hon minsann skulle hänga på med en häst,

och hon fick själv välja mellan Hillen och Candy och genom att ha läst ovanstående så

förstår ni hennes val............................. nu i efterhand så ja jo nä men de blev rätt bra iaf   


Han har ju en tendens att ånga på lite (host,harkel bara liiiite) och inte blir de bättre när

de är småhinder på en 40 cm, men väldigt nyttigt istället, men mamma hon fick kämpa.

Tycker hon gjorde de riktigt bra tills armarna hennes fullständigt gav upp och hästen vek åt vänster

innan sista hindret i trekombinationen och sen fick hon smaka grus då kära lilla ferrarin la in en växel till,

innan han bestämde sig för att stanna och stundera alla runtomkring.


Men jäklar vilkasprång han tar emellanåt, när man får honom hoppa av på rätt avstånd.

Gäller bara kunna förvalta den där energin på rätt sätt och få den riktad på rätt håll och med en.


Tyvärr trampade han på tyglarna och slet sönder tränset men efter att ett nytt träns var påsatt så hoppade jag

upp och red honom lite och hoppade trekombinationen en sista gång med honom för att han inte skulle

avsluta med att mamma åkte i backen, vilket aldrig är ett bra sätt att sluta på.


Två trötta hästar som blev inkvarterade i sina boxar och båda två kommer nog sova gott

och ha mkt att fundera på och så även JAG.


Satsar på att nästa vecka på att hoppträna igen och om jag bara kan få ihop tiden med tränaren

som passar mamma och mig så hoppa jag på att kunna få med mamma på Candy då

hon är lite lättare att rida även om hon är en unghäst och mamma inte ridit henne innan.

Hillen är lite mer att jobba med................


Tyvärr inga bilder eller film,

men tro mig jag kan se mammas avramling

som om de skedde precis nu


  



Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards