fullblodenicentrum

Alla inlägg den 13 december 2014

Av Emelie - 13 december 2014 10:26

 Gårdagen var fylld till bredden, började med att köra från jobb till stallet

packa höpåsar, fodra hästar i hage och mocka i stallen.


Hem svira om till vanliga kläder, äntra cykeln bort till kyrkan

och titta på när stora dottern gick lucia där, väldigt fint och jisses vilket duktiga barn

och Bellan var så duktig och fin   


Hem snabbt som attans igen och på med ridkläderna, ner i stallet

och middagsfodra Klockan, Stjärnan och Thea, bort till ridskolan där jag

helklippte Baldur (söta ponnyn Bellan och Nicole brukar låna och rida)

och sen klippte jag lilla Candy, och den lilla damen skötte sig så otroligt bra.


Hon har ju en tendens att ibland liksom gå igång, nerverna som spelar henne ett spratt

men är man bara lugn, tar de lugnt och pratar lugnt så brukar hon landa igen

och ja vad ska jag säga, hon är sannerligen en duktig liten fuxa, vilken häst!!!!


   

Nu fallerade klippningen lite på att jag inte klippt häst på bra länge, frånsett de där

lurivga ponnierna men de är ändå lite skillnad helklippa en liten ponnie med tjock päls än en

som lilla Candy, men nu slipper hon iaf bli genomsur på halsen av ett kort ridpass.

Blev inte helt hundra klippt uppe vid öronen men jag ville inte bråka med henne utan

ville hellre ge henne en positiv upplevelse av klippningen än att klippa bara för att

de SKA vara klippt en snygg linje, kommer ha igen de tills nästa gång!


Blev efter klippningen en tur i skogen för lilla Candy och vi fick sällskap av en annan stallägare på

sin häst, mkt trevligt att få sällskap ibland   


 


Efter en tur i skogen fylld med skitprat och skratt var de Hillens tur och för honom

fortsätter jag med lydnadsövningar, sidoförflyttningar men idag la jag även in en

cavalettibom mitt på medellinjen, och red honom i trav i en åtta och hoppade bommen

på rakt på, och genom att rida snett på bommen. Gjorde även detta i galopp, han gör de bra

efter ngr hopp men han tar ju i varje gång som om de vore ett hinder på 1.20 istället för ynka 30 cm


Men visst är man bara medveten om att han gör de så är man beredd, anledningen till just denna

övningen var att jag skulle få chansen att lätta lite på tyglarna över bommen men samtidigt få honom

på en volt så han inte kan rusa på efter varje hopp, gick hyfsat okey faktiskt, finns mkt

att jobba med där på honom, men jag kan säga galoppombytena de börjar bli riktigt roliga att göra

på honom nu när jag inte mste hålla mig till att vara så övertydlig och hjälpa honom genom att göra

de vid hörnen, riktigt roligt.


Idag satt faktiskt även bakdelsvändningarna riktigt bra, även om han inte är helt avslappnad och i form

hela vägen men nu märks de han har förstått innebörden, vilket han inte riktigt gjort innan, då han gärna vill

springa framåt i slutet men idag stannade han kvar (hoppas ni förstår hur jag menar)



Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards