fullblodenicentrum

Alla inlägg under november 2014

Av Emelie - 7 november 2014 14:11

 Tycker redan jag ser skillnad på Klockan nu när hon står i egen box om natten

även om lilla Stjärnan är där o diar i tid och otid, helt otroligt med mjölk Klockan hon

producerar ff, hmmmm inte konstigt den lilla hon faktiskt nästan rullar fram,

ser ut som hon svalt en boll   


Lilla Stjärnan är ju väldigt............. tuff så eg för hon går glatt ifrån resten av gänget

utan protester, även om hon har ganska mkt attityd och egen vilja,

så ibland blir de en o annan dispyt oss emellan,

men bättre nu när hon är "liten" än sen när de finns ännu mer kraft

bakom en riktig liten lojing till räv är hon (sagt med kärlek)


Inte heller brys hon sig om ifall hon blir sist kvar i stallet eller sist kvar i hagen, hon väntar på sin tur

även om hon visst kan fyra av ett gnägg men de är nog mest för mossan hennes låter som

en hel verkstad full med brummande bilar när hon sätter igång.


Eftersom hovis kom och snyggade till alla pållarna i onsdags så fick Stjärnan i tisdags finna sig

i att stå uppbunden och lyfta alla hovarna, gick faktiskt rätt bra, hon blir varken rädd när de tar

stopp bakåt eller när de tar stopp framåt och de är ju mkt positivt.


När hovis kom dagen efter var hon väl inte lika med på noterna men vi gav oss inte

(el rättare sagt matte hon är jkligt envis och när jag tjurar då tjurar jag och de ska vara o bli på mitt sätt)

så långt om länge blev hon faktiskt verkad uppbunden och hon stod relativt still, såklart orkar ju

inte en liten föling så helt själv o hålla upp benet en längre stund men överlag mkt duktig lillskruttan.


   

Tog korten på tisdagskvällen därav den urusla kvaliten, sorry!


Lilla Thea har oxå fått en vila på nästan 1,5 vecka iom ALLT som hänt

men innan hon ställdes av så red faktiskt Bellan henne i skritt och de gick jättebra enligt mormor

(min mamma) som var den som höll i allt med mitt godkännande såklart.


Lilla Thea är nu helskodd så hon ska oxå sättas igång nu igen men blir nog inte redan idag utan

hon får nog vänta tills imorgon, dock tror jag itne hon bryr sig de minsta om hon rids el ej

inte direkt den jättepigga denna damen utan mer de kommer en dag imorgon, ni vet som

dryga Snigeln var, o de är ju sååååååå tråkigt (ursäkta) men jag vill faktiskt ha lite ös i mina hästar

jag tar hellre en häst somägger av en serie bockar av glädje och energi än en häst som

man nästan får dra efter sig eller banka fram känns de som (är ju inte riktigt så illa irl men nästan på)


Inga nya bilder på Klockan och Thea tyvärr men lovar att återkomma med bilder

på alla hästarna som är nytagna.

Av Emelie - 7 november 2014 13:40

 Hillen har bliivt riden lite sporadiskt vill jag väl påstå

red honom i söndags på utebanan med ett vanligt tredelat bett som jag ridit honom på

ngr ggr nu men satte även på honom snokremmen för ett tag sedan, jag TROR han emellanåt

lägger tungan över bettet och med en snokrem så kan man ju förhindra honom lite.


Han gillade INTE snokremmen kan jag säga, mkt mer tjafsig och bråkar väldigt slänger med huvudet

och visar sitt missnöje riktigt MEN han känns emellanåt väldigt mkt finare i handen på en, även om han

ff är sjukt stark och ligger på som en igel hela sabla tiden så är de ändå lite bättre.


Provade en dag innan att rida honom på ett rakt pelham med två tyglar men de fungerade inte alls

han är känslig men samtidigt stark och "okänslig" ............... vet att de rimmar dåligt.


Red honom ute i skogen i måndags, första gången sen älgjakten började för

ngr veckor sedan och jag tror han tyckte de var kul men blåste verkligen upp sig för de mesta även om

han tuffade på framåt som om han hade en raket där bak.

Gjorde lite skänkelvikningar åt både vänster och höger men han har mkt svårare för att flytta sig

åt höger och de märks även när jag faktiskt nu börjat med göra lite öppna med honom,

han"bråkar" mkt mer när jag ber honom att ställa åt höger åt vänster ligger han sjukt snyggt och väldigt

lätt i handen och likaså när jag ber honom om rakriktningen efteråt men så fort jag ska ställa åt

höger börjar han slå med huvudet och studs som en gummiboll innan han långt om länge ger med sig

och när han väl ger med sig ligger han lika fint som i vänster.

(får mig osökt tänka på om han är stel i nacke, bog el kors alt att de är munnen ändå)


Han hade en vilodag i tisdags, och så även igår torsdag, men i onsdags tog vi oss

ett dressyrpass i ridhuset, men även där ser jag samma reaktion på honom när

jag ber honom ställa åt höger och skänkelvikning i höger, galoppen i höger är däremot inga problem

mjuk o följsam, någon av er läsare som har ngr idéer ?


Han stretchades ganska väl efteråt så jag ska se hur han känns idag då jag tänkte ge honom ett

pass i ridhuset igen för imorgon kommer en som ska provrida honom och både för hennes och hans

skull vill jag göra honom mjuk smidig och följsam, men ska jag välja eggbett utan snokrem, el tredelat med

snokrem, ungefär som att välja mellan pest el kolera.


Tacken jag fick av Hillen efter vårt pass i ridhuset i onsdags var detta ............


   

Jaja mitt projekt med honom om han inte tilltalar den som kommer och ska provrida

är att plocka ut en hästtandläkare och en hästfysioterapeut som får gå över honom

och på måndag ska han dessutom få sin sista vacc spruta sen är även han fullvacc!

Av Emelie - 6 november 2014 21:35

 skriva en sammanfattning om de sista dgrna men

i duschen slog blixten ner och jag inser att de har

passerat 8 dgr sen fina Eskimo fick galoppera vidare

utan mig.


Man försöker återgå till de normala, jobbat mina första två nätter efter att

ha tagit ledigt förra vecka, men inser att fy fan vad livet kan vara orättvist

många gånger, tänk om jag bara kunde fått ge honom kvällsmaten ikväll, ge honom en

godnatt klapp och stänga om honom med vetskapen att man dagen efter får se honom

i hagen och höra honom gnägga när han ser mig komma gåendes mot grinden

..................................................
... tänk om !


 

Av Emelie - 6 november 2014 07:18

   Tänkte jag skulle länka till en sida där NI kan läsa om lite mer om

senskador, dock ska ni ju som alltid vara lite källkritiska och sen är senskador väldigt

individuellt på hästarna, både vad gäller omfattningen av skadan som läkeprocessen och

hur pass bra de blir och kommer tillbaka fullt ut som väl fungerande ridhästar.


http://forskning.equinfo.se/#post43


Jag säger nog att trägen vinner i de flesta fall ang senskador om man har tålamod och

plats och framförallt TID för de tar mkt TID att ta sig an en senskadad häst särskilt när den

ska sättas igång och börja skrittas för hand.


Överlag tycker jag folk är på tok för "rädda" för senskador på hästar både de som har

och de som blivit friskförklarade, många hästar fungerar fullt ut och har aldrig besvär

eller får återkommande bara man har vetskap OM att den haft en senskada och

varierar sin träning därefter och tänker på att underlaget är mkt viktigt att variera.


Thea jag har i stallet, fick förra året en allvarlig senskada, och nu efter mer än ett år är hon igång och

skrittas och travas, torr och fin i alla ben men hon har en knuta och en liten förtjocknad precis där

skadan var och detta kommer alltid finnas, dock mer som ett skönhetsfel kan man säga.

Jag tror att hon med all säkerhet kommer bli en mkt fin ridhäst fullt ut om ngr månader, dock kanske hon

inte kommer gå skyhöga klasser i hoppning och göra de mest avancerade konsterna i dressyren

men för en vanlig ryttare på hobbynivå kommer hon inte begränsa denna ryttare pga sin gamla senskada.


En annan häst att nämna som precis flyttat är ju Snigeln som fick sin skada förra hösten

men som nu förra fredagen blev friskförklarad på klinik och är nu reda att ridas som vanligt

och påbörja sin utbildning som ridhäst hos sin nya matte.


(PS: Som alltid var lite källkritiska när ni läser artiklar osv, men de vet ni ju redan)

Av Emelie - 4 november 2014 22:11

 Så vet jag möjligtvis en häst för ER.


Finns en mkt fin valack som tyvärr ådrog sig en senskada i sin sista start,

söker någon som vill öppna upp sitt hem som vet vad de innebär

med senskadad häst, som har tid och tålamod att vänta ut honom.

Som är villig att ge honom en bra/lång konvalecent och bra förutsättningar för ett långsamt

igångsättande, när den dagen kommer.

Kräver en van ryttare.


Länk till hästens sida på SG (hoppas den fungerar)


https://www.svenskgalopp.se/hast/visa/694387


   


Dock är bilderna 1 år gamla på honom men mkt fin häst

som säkert kan bli en mkt trevlig ridhäst för den som vill ge honom chansen




Av Emelie - 4 november 2014 01:14

 Lilla Candy har fått en vila IGEN

blir ju inte alltid som man tänkt sig och min motivation har ju sannerligen

inte legat på topp de sista 3 veckorna men skylla på hästarna kan jag inte för de

är inte deras fel, bara att allt händer samtidigt och då såklart mina fina änglahäst

som jag så ledsamt saknar.


Men åter till lilla Candy i ett tappert försök, hon hyar fått vila, löshoppade henne i torsdags

då jag fått många förfrågningar om just detta iom att hon ska säljas, sen fick hon vila fredag och lördag

men så i söndags efter 12 dgr sedan, så satte jag foten i stigbygeln på henne och hon är

den coola unghäst jag alltid kan räkna med, inte en fluga hon gör hästen.


Förstår inte varför folk INTE fastnar för henne, kan inte tänka mig de finns någon snällare än henne,

supercool men ändå med nerv, pigg glad sprudlande häst men genomsnäll och ärlig trots att hon är fux

men ärligt vet hon nog inte själv om att hon är sto och fux ÄN.


Iallafall så red jag henne bara kort i alla gångarter, inget avancerad men skötte sig bra,

blev ngr bockar första galoppen men de var nog snarare av lite glädje än illa menat och vad tusan

hon gör de så mjuk så de är som att sitta på en gunghäst för att göra en liknelse.


Efteråt fick min lilla höna pöna skritta av henne, tja vad säger man

3 åringarna de rockar   


Stirriga fullblod, så pyttsan heller!!!Söta Candy med lilla Nicole på ryggen <3


Igår fick hon gå ytterligare ett pass i ridhuset, gick bra även igår,

men nu var jag lite "tuffare" och vad henne om lite följsamhet

och att hon ska söka sig neråt, och såklart blev de ju helt plötsligt

mkt jobbigare för henne men hon fick skritta av en lång stund efteråt för hand

och tro mig jag kör inga hårda pass,

hon är ju unghäst och har stått länge och behöver byggas upp långsamt.

Av Emelie - 4 november 2014 00:49

  Filmade ju mina två småttingar under deras "hoppning"


Bellan och Baldur


http://youtu.be/ILBOnrepj30


och


Nicole och Micke


http://youtu.be/yTxhuY6BBIs






Av Emelie - 2 november 2014 10:55

 Ja igår var de Halloweenhoppning på ridskolan för alla medlemmar

och självklart skulle både Bellan och Nicole vara med och "hoppa"


Visst är de läskiga mina små sötnosar ??



Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards