fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 7 november 2014

Uteritt och tjafsig mun

Av Emelie - 7 november 2014 13:40

 Hillen har bliivt riden lite sporadiskt vill jag väl påstå

red honom i söndags på utebanan med ett vanligt tredelat bett som jag ridit honom på

ngr ggr nu men satte även på honom snokremmen för ett tag sedan, jag TROR han emellanåt

lägger tungan över bettet och med en snokrem så kan man ju förhindra honom lite.


Han gillade INTE snokremmen kan jag säga, mkt mer tjafsig och bråkar väldigt slänger med huvudet

och visar sitt missnöje riktigt MEN han känns emellanåt väldigt mkt finare i handen på en, även om han

ff är sjukt stark och ligger på som en igel hela sabla tiden så är de ändå lite bättre.


Provade en dag innan att rida honom på ett rakt pelham med två tyglar men de fungerade inte alls

han är känslig men samtidigt stark och "okänslig" ............... vet att de rimmar dåligt.


Red honom ute i skogen i måndags, första gången sen älgjakten började för

ngr veckor sedan och jag tror han tyckte de var kul men blåste verkligen upp sig för de mesta även om

han tuffade på framåt som om han hade en raket där bak.

Gjorde lite skänkelvikningar åt både vänster och höger men han har mkt svårare för att flytta sig

åt höger och de märks även när jag faktiskt nu börjat med göra lite öppna med honom,

han"bråkar" mkt mer när jag ber honom att ställa åt höger åt vänster ligger han sjukt snyggt och väldigt

lätt i handen och likaså när jag ber honom om rakriktningen efteråt men så fort jag ska ställa åt

höger börjar han slå med huvudet och studs som en gummiboll innan han långt om länge ger med sig

och när han väl ger med sig ligger han lika fint som i vänster.

(får mig osökt tänka på om han är stel i nacke, bog el kors alt att de är munnen ändå)


Han hade en vilodag i tisdags, och så även igår torsdag, men i onsdags tog vi oss

ett dressyrpass i ridhuset, men även där ser jag samma reaktion på honom när

jag ber honom ställa åt höger och skänkelvikning i höger, galoppen i höger är däremot inga problem

mjuk o följsam, någon av er läsare som har ngr idéer ?


Han stretchades ganska väl efteråt så jag ska se hur han känns idag då jag tänkte ge honom ett

pass i ridhuset igen för imorgon kommer en som ska provrida honom och både för hennes och hans

skull vill jag göra honom mjuk smidig och följsam, men ska jag välja eggbett utan snokrem, el tredelat med

snokrem, ungefär som att välja mellan pest el kolera.


Tacken jag fick av Hillen efter vårt pass i ridhuset i onsdags var detta ............


   

Jaja mitt projekt med honom om han inte tilltalar den som kommer och ska provrida

är att plocka ut en hästtandläkare och en hästfysioterapeut som får gå över honom

och på måndag ska han dessutom få sin sista vacc spruta sen är även han fullvacc!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards