fullblodenicentrum

Alla inlägg den 7 november 2014

Av Emelie - 7 november 2014 14:37

 Lilla docksöta fuxan har så smått satts igång igen, dock lite halvhjärtat

men nu när hon äntligen är skodd runt om är vi på G igen.


Red ut med henne för första gången sen hon släpptes på bete i slutet på juni och

de tror jag hon tyckte var skoj, hon är verkligen så superlätt och supersnäll,

man kan definitivt inte ta henne för att BARA vara 3 år, supercool och lugn

traskar på som inget, visst kan hon titta men hon bara går vidare.


Helt fantstisk liten häst som verkligen har hjärtat på rätt ställe.

Söker sig mer och mer neråt och orkar mer även om hon är LÅNGT ifrån att ha ngn form

att kondition men de ska väl arta sig så småningom, hon har hela vintern på sig.


Stallet fixat och hästen riden, börjar gilla lediga dagar!


 

Jag går alltid när hon ska skrittas av för att hon ska slippa bära mig på ryggen,

 jag anser att jag är på gränsen till vad hon ska bära nu och hon behöver få varva ner

utan ryttare som tynger ner i onödan.


Fast när jag tänker efter så just när jag är ute o rider så brukar jag hoppa av de flesta hästar

när jag ska skritta hemåt för jag får så sabla ont i rumpan av att sitta i sadeln i skritt

(är mina sittknölar som inte gillar de) och de brukar faktiskt uppskattas av hästarna

att få gå fritt utan ngn på ryggen hemåt sista biten.

Av Emelie - 7 november 2014 14:11

 Tycker redan jag ser skillnad på Klockan nu när hon står i egen box om natten

även om lilla Stjärnan är där o diar i tid och otid, helt otroligt med mjölk Klockan hon

producerar ff, hmmmm inte konstigt den lilla hon faktiskt nästan rullar fram,

ser ut som hon svalt en boll   


Lilla Stjärnan är ju väldigt............. tuff så eg för hon går glatt ifrån resten av gänget

utan protester, även om hon har ganska mkt attityd och egen vilja,

så ibland blir de en o annan dispyt oss emellan,

men bättre nu när hon är "liten" än sen när de finns ännu mer kraft

bakom en riktig liten lojing till räv är hon (sagt med kärlek)


Inte heller brys hon sig om ifall hon blir sist kvar i stallet eller sist kvar i hagen, hon väntar på sin tur

även om hon visst kan fyra av ett gnägg men de är nog mest för mossan hennes låter som

en hel verkstad full med brummande bilar när hon sätter igång.


Eftersom hovis kom och snyggade till alla pållarna i onsdags så fick Stjärnan i tisdags finna sig

i att stå uppbunden och lyfta alla hovarna, gick faktiskt rätt bra, hon blir varken rädd när de tar

stopp bakåt eller när de tar stopp framåt och de är ju mkt positivt.


När hovis kom dagen efter var hon väl inte lika med på noterna men vi gav oss inte

(el rättare sagt matte hon är jkligt envis och när jag tjurar då tjurar jag och de ska vara o bli på mitt sätt)

så långt om länge blev hon faktiskt verkad uppbunden och hon stod relativt still, såklart orkar ju

inte en liten föling så helt själv o hålla upp benet en längre stund men överlag mkt duktig lillskruttan.


   

Tog korten på tisdagskvällen därav den urusla kvaliten, sorry!


Lilla Thea har oxå fått en vila på nästan 1,5 vecka iom ALLT som hänt

men innan hon ställdes av så red faktiskt Bellan henne i skritt och de gick jättebra enligt mormor

(min mamma) som var den som höll i allt med mitt godkännande såklart.


Lilla Thea är nu helskodd så hon ska oxå sättas igång nu igen men blir nog inte redan idag utan

hon får nog vänta tills imorgon, dock tror jag itne hon bryr sig de minsta om hon rids el ej

inte direkt den jättepigga denna damen utan mer de kommer en dag imorgon, ni vet som

dryga Snigeln var, o de är ju sååååååå tråkigt (ursäkta) men jag vill faktiskt ha lite ös i mina hästar

jag tar hellre en häst somägger av en serie bockar av glädje och energi än en häst som

man nästan får dra efter sig eller banka fram känns de som (är ju inte riktigt så illa irl men nästan på)


Inga nya bilder på Klockan och Thea tyvärr men lovar att återkomma med bilder

på alla hästarna som är nytagna.

Av Emelie - 7 november 2014 13:40

 Hillen har bliivt riden lite sporadiskt vill jag väl påstå

red honom i söndags på utebanan med ett vanligt tredelat bett som jag ridit honom på

ngr ggr nu men satte även på honom snokremmen för ett tag sedan, jag TROR han emellanåt

lägger tungan över bettet och med en snokrem så kan man ju förhindra honom lite.


Han gillade INTE snokremmen kan jag säga, mkt mer tjafsig och bråkar väldigt slänger med huvudet

och visar sitt missnöje riktigt MEN han känns emellanåt väldigt mkt finare i handen på en, även om han

ff är sjukt stark och ligger på som en igel hela sabla tiden så är de ändå lite bättre.


Provade en dag innan att rida honom på ett rakt pelham med två tyglar men de fungerade inte alls

han är känslig men samtidigt stark och "okänslig" ............... vet att de rimmar dåligt.


Red honom ute i skogen i måndags, första gången sen älgjakten började för

ngr veckor sedan och jag tror han tyckte de var kul men blåste verkligen upp sig för de mesta även om

han tuffade på framåt som om han hade en raket där bak.

Gjorde lite skänkelvikningar åt både vänster och höger men han har mkt svårare för att flytta sig

åt höger och de märks även när jag faktiskt nu börjat med göra lite öppna med honom,

han"bråkar" mkt mer när jag ber honom att ställa åt höger åt vänster ligger han sjukt snyggt och väldigt

lätt i handen och likaså när jag ber honom om rakriktningen efteråt men så fort jag ska ställa åt

höger börjar han slå med huvudet och studs som en gummiboll innan han långt om länge ger med sig

och när han väl ger med sig ligger han lika fint som i vänster.

(får mig osökt tänka på om han är stel i nacke, bog el kors alt att de är munnen ändå)


Han hade en vilodag i tisdags, och så även igår torsdag, men i onsdags tog vi oss

ett dressyrpass i ridhuset, men även där ser jag samma reaktion på honom när

jag ber honom ställa åt höger och skänkelvikning i höger, galoppen i höger är däremot inga problem

mjuk o följsam, någon av er läsare som har ngr idéer ?


Han stretchades ganska väl efteråt så jag ska se hur han känns idag då jag tänkte ge honom ett

pass i ridhuset igen för imorgon kommer en som ska provrida honom och både för hennes och hans

skull vill jag göra honom mjuk smidig och följsam, men ska jag välja eggbett utan snokrem, el tredelat med

snokrem, ungefär som att välja mellan pest el kolera.


Tacken jag fick av Hillen efter vårt pass i ridhuset i onsdags var detta ............


   

Jaja mitt projekt med honom om han inte tilltalar den som kommer och ska provrida

är att plocka ut en hästtandläkare och en hästfysioterapeut som får gå över honom

och på måndag ska han dessutom få sin sista vacc spruta sen är även han fullvacc!

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards