fullblodenicentrum

Alla inlägg den 8 november 2014

Av Emelie - 8 november 2014 21:41

 Lilla Thea har ju fått nya svål (skor alltså) runtom och idag

var första turen på bra länge, eg på tok för länge sedan.


O jag tänkte de var lika bra chocka henne rejält och allt på en gång

så har vi de avklarat, bra tänkt där va !!?? Jaså inte de..........

JODÅ................!


Hon är ff mkt otålig uppbunden i stallgången men ändå betydligt lugnare

och nu flyttar hon sig när hon känner trycket från en, innan satt man som en flueskit på väggen

(bokstavligt talat faktiskt)


Hoppade upp och skrittade hela vägen till ridhuse, japp mitt på den ganska vältrafikerade

vägen som går genom byn och snabbt kör de oxå, förbi alla läskiga skyltar och brunnslock

och alla svarta mörka fläckar på asfalten (från regnet som inte torkat upp)

ja ni kan ju tänka er alla farliga läskiga saker som skulle hoppa upp och bita henne

eller ännu värre, jaga henne i haserna...................   


Men vi tog oss fram, visserligen var hon väl inte direkt den mest avslappnade häst men

hon flög ju inte i luften, men spänd som en fiolsträng.


Utebanan ja den va dööööö läskig den oxå må ni tro, för där fanns ju massa hinderstöd och

bommar och VATTENPÖLAR, ja ni förstår vattnet kan ju stiga upp och kasta sig på henne om

hon skulle gå för nära, bommen fick jag henne dock att gå över med lättsamhet vilket jag inte

alls trodde särskilt inte då jag valde den polkagrisrandiga, ha ha ha


 


Vi tog ngr varv i trav på utebanan innan vi vände av hemåt igen, och vägen hem

gick i ett betydligt lugnare och mer avslappnat tempo, dock verkar hon faktiskt inte

bry sig så mkt om trafiken och de är ju positivt, dock träffade vi inte på buss och eller lastbil

(tur de kanske)


Trött flicka väl hemma i stallet igen, och väldigt behaglig att ha i stallgången och i hagen, ställde hon sig med

Klockan och Stjärnan och slumrade till nästan direkt. Inatt kommer hon nog ha mkt att fundera på

lilla Thea tills imorgon då vi tar nya tag och gör om dagens händelse igen!


 

Av Emelie - 8 november 2014 20:32


     Igår red jag lilla Candy i ridhuset mest för att

nu faktiskt göra ett seriöst ryck att sätta igång henne och tyvärr hann

de igår bli mörkt så de blev ridhuset.


Inget avancerat, mitt jobb med henne är bara att rida i alla gångarter och få henne söka sig neråt

de är i princip vad vi gör och som vanligt sköter sig den lilla på bästa sätt.


Idag var de lite roligare för idag tog vi oss en liten uteritt helt allena och

de bästa med denna coola treåring är att de bekommer inte henne de minsta att

hon får gå själv, traskar så snällt på känns tryggt även om hon är ung.


Idag blev de även till att passera korna ngt hon inte gått förbi sen i våras faktiskt

och hon stannade upp lite och pulsen gick igång på henne, men då ska man som matte

göra rätt jobb så jag hoppade av, gick mellan henne och korna, stannade precis bredvid dem och

klappade henne gick sen vidare 20 m innan jag hoppade upp och självklart fick hon mkt beröm.


Jag hade säkert kunnat sitta kvar på henne o rida förbi, men hade hon nu blivit "skrämd" el rädd

så hade de tagit mig längre tid att få henne gå avslappnat förbi korna igen än vad de tog för mig

idag att hoppa av, leda förbi henne och sen hoppa upp igen,

alltid ett avvägande men idag valde jag helt rätt och de kommer jag ha igen nästa gång vi ska passera!


 

Imorgon kommer hon få en vilodag, sen tänkte jag vi ska äntra skogen igen 





Av Emelie - 8 november 2014 19:01

 Red Hillen en genomkörare i ridhuset igår, jag brukar ju vara lite

mer förbered när de kommer en som ska provrida, men så är de inte nu

men iaf valde jag sätta tillbaka eggbettet på honom valde behålla snokremmen

och jisses vad fint han låg i handen!

Detta passet igår behövde både JAG och själen och Hillen,

fy fasen de var riktigt skoj sitta och rida honom.


Körde mkt mjukgörande med honom igår, mkt serpentiner, mkt övergångar, mkt halt och

han gjorde allt så jäkla bra, provade göra öppnor längs med långsidorna och

sabla vad fint de kändes (såg säkert inte hälften så fint ut) men kändes störtskönt!

Och han gjorde öppnan lika bra i höger som vänster.

Galopperade inte så jättemkt med honom men red ngr varv i förvänd åt båda hållen och ngr

vanliga där han fick öka på långsidan och sen samla ihop sig på kortsidan

jobbade istället mkt med galopp - halt - galopp


Tror ni jag filmade nu när de kändes så bra ??? Typiskt så gjorde jag för en gångs skull inte de,

lite retsamt men men kommer säkert fler ggr.


Idag hade jag då en provridningen med honom, gick över förväntan, han sköter sig hästen

men han behöver ngn som vågar sitta upp och låta honom få ut sin energi men de är

lättare sagt än gjort, tro mig de är MKT energi och kraft genom den lilla hästen

som är så stencool i stallet och som inte alls ger intryck av att ens vara i närheten av den

explosiva häst han är när man kommer upp på honom.


Jag fick två väldigt bra frågor idag om honom


- Upplever du att han gör framsteg?

- Och hur ska man hitta honom, hjälpa honom på vägen?


När jag började rida honom i juni hade han ju stått i 1,5 år innan dess gått på galoppen,

ja ni har väl lärt er nu de är skritt, lite trav på rakt spår och sen galopp för resten av slanten

ungefär så ser de ut iaf i proffsträning, hos amatörerna är de lite mer "ridhäst" ridna

han hade aldrig hoppat ett hinder, tror inte ens han sett ett hinder ärligt talat.


Nu hoppar han med lätthet 120 med ryttare även om han behöver ligga o träna på lägre

för att bli starkare, lära sig "tagga ner" få upp självförtroendet och fortsätta tycka de är roligt.


Han går i form i alla gångarter, han gör de enklare skolorna som skänkelvikning, öppnor,

han gör förvänd galopp, han gör galoppombyte (även om de inte är helt klockrena med bakbenen tyvärr)


Han har hoppat lite olika fälttävlanshinder, hoppat vattenhinder, liten pulvermangrav

han rids ut på själv och går fram överallt.


HUR många hästar gör detta efter att bara ha blivit ridhästridna i 5 månader.


Han har gjort en otrolig resa både mentalt och fysiskt och

JAG tror han har en väldigt bra utvecklingspotential inom valfri gren

OM man lär sig rida honom och hitta hans knappar


Hur man ska göra för att få honom fortsätta utvecklas och för att man inte ska fastna

i en dragkamp el ond cirkel är nog framförallt att man ska lägga ner tiden att åka och träna för en

mkt duktig tränare och att man i många lägen ska våga rida framåt istället för att bromsa.

Han är en känslig häst men känsligheten vill man ju bevara de är en väldigt bra egenskap

 men man vill öka upp hans reaktion och lydnad på ens signaler.


Han är en grön häst men man glömmer de väldigt lätt för han känns mer "ridbar"

lite som en skolad häst och de gör nog att man många gånger förväntar sig att han kan och orkar mer

än vad han faktiskt gör NU, jag tvet att de är precis de felet jag gör, jag kräver för mkt

av honom emellanåt jag kommer på de själv ibland men de är ju bara för att man vill och

man känner att han vill JOBBA och han gör de med sån otrolig "lätthet" för att inte vara riden mer.


Hade varit mkt spännande och intressant att få se honom under en duktig meriterad ryttare

jag tror många med mig hade häpnat helt ärligt!


Men som alltid med RÄTT ryttare på RÄTT häst fungerar ALLT







Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards