fullblodenicentrum

Alla inlägg under december 2012

Av Emelie - 21 december 2012 16:52

Pintor var ju ganska pigg igår, och bestämde lite tempot själv så

idag blev det faktiskt linan för honom, så han verkligen fick jobba lite med ryggen och rumpan

som vi måste få lite mer muskulösa:-)


Snäll som han är busar han inte när man rider honom, visst tar han ett skutt eller två ibland

men de känns knapptdäremot i linan ja så brallar han och lever vilding

vilket va bra idag, han behövde göra av med lite av sin energi

sen han stått två dagar.


Tog ett tag innan han varvade ner och sen gick han mkt fint i linan

trots att Steelan och Klockan gick intill och busade stundom.


En liten bild följer med från idag på honom


 


Tur man fortfarande har lite snö så det går att longera, vägarna är rena är isbanan:-(



Av Emelie - 20 december 2012 16:52

Blev en ridtur på min ståtliga gråa grålle idag

stått i två dagarn nu, o ja............de märktes:-)


Lite (mkt) otålig i stallgången idag, tog till och med in åringen för att 

han skulle lugna sig lite med sällskap inne, men inte riktigt.

Han va laddad helt enkelt, ja jag klagar iof inte jag gillar hästar med egen vilja och lite attityd och såklart

spring i benen. Men då måste man ju åven vara lugnet själv, annars fungerar det ju inte.


Efter en natts jobb inte sovit så mkt nja lugn och lugn mn gick ju bra iallafall tog lite längre tid men 

vad gör det egentligen???


Kom iväg på vår tur allt frid och fröjd??

Ja inte var det skritta idag, de var tripp trapp skutt:-) Lovely  


Kan säga att idag valde inte jag tempo idag åkte jag bara med, men va gör det,

ganska kul och härligt de med faktiskt, händer ju inte ofta så varför inte???

Imorgon är det allvar, lite mer träning på formen, lång låg och lite mer lyssna på mig och mina signaler!

Tur man har snälla hästar, ganska skönt att bara vara ibland.


Idag blev det ingen bild på min gråa grålle:-(

Av Emelie - 20 december 2012 13:28

Ja då har man en ny häst i stallet

stor flicka  f 2010 som heter Reference Watch.


Kände mig faktiskt lite mindre när jag står bredvid henne, med all rätt

hon är ca 170 idagsläget, men ser väldigt "färdig" ut i kroppen

Dock vet man ju med dessa "stora" hästar att de behöver ta det lite lugnare

matcha dem lite försiktigare om man vill ha en hållbar häst i längen, vilket är en självklarhet.


Cool tjej som i dagläget lite ber om lov att komma fram och hälsa, tar inte riktigt för sig

men de tror jag kommer efterhand och nu dessutom ett nytt ställe, med nya hästkompisar

ny boxgranne och framförallt en ny matte som man ska våga lite på i alla väder.


Ja det är inte lätt att vara "liten" nu syftar jag på åldern:-)


Ska ta några bilder inom kort på henne så ni får se denna fina fina tjej.


Vilket steg hon har, trampar över bra i skritten och traven hon visade mig i hagen

ja den var inte så tokig den heller. Galoppen har de ju lite "gratis"

 ska bli roligt med denna utmaning.


Blir främst vila för henne nu i vinter, kommer såklart bli markträning och

det vardagliga pysslet med henne, för att lära känna varandra och

bygga upp ett förtroende, de har man igen när de senare kommer till ridningen.




Av Emelie - 20 december 2012 13:25

Reference Watch

 

f 2010-05-23

 

e: Bosun´s Watch (GB)

u: Reference Lady (IRE)

 


Stor rejäl brun flicka

försiktigt tränad för galopp, men aldrig startad


Fint steg med mkt luft under sig

Av Emelie - 18 december 2012 17:12

Ja då har man varit lite duktig idag, eller försökt iallafall

jag brukar "bara" smörja min träns, hjälptyglar ja allt läder med läderbalsam

men det blir ju aldrig så rent och fint egentligen så idag blev det en grundlig rengöring


Som förr med sadeltvål och sen fett och gud vilken skillnad, men ett 

himla jobb också tar ju dubbelt så lång tid.

Men värt all möda när man ser ett glänsande mjuk läderträns,

finns nog inget bättre.


Dock har jag inte varit så duktig att jag tagit allt men jag har iallafall börjat:-)

får vi se när nästa tillfälle ges, känner jag mig själv rätt lär de dröja:-(

jag är hopplös när de gäller "tråkiga" saker.


Mycket roligare att ut och pyssla med hästarna istället:-)


Imorgon ska jag iväg en tur så Pintor får tyvärr en extra vilodag

gillas egenligen inte men så får det bli iallafall. Jag tror inte han uppskattar en runda imorgon bitti vid

sex halv sju, inte jag heller faktiskt ,jag är ingen morgonmänniska. Måste ha några koppar

kaffe och lite lugnt innan jag fungerar som jag ska i kropp och knopp.


Av Emelie - 18 december 2012 10:15

Här kommer en liten filmsnutt på Pintor och Candy i hagen i morse



 

Av Emelie - 17 december 2012 19:16

Ja vart tog snön vägen, inte för att jag är vidare glad för snön

men bättre än vad vi har nu, några plusgrader, slask och tråkigt regn!


Varit en ganska lugn helg imorgon blir det att lina Pintor

om paddocken eller gräsplätten klarar det, vi får se hur mkt som töat och 

om isen är kvar eller ej.


Känns som att de är dags att börja jobba honom lite på volten, har klarat ridningen fint

och han ser otroligt fräsch ut igen, lika pigg och levnadsglad som en häst ska vara.


Igen bild idag att bjuda på tyvärr:-(


Får se om jag kan få en bra bild på honom imorgon i linan.

Av Emelie - 15 december 2012 15:32

Blev vilodag för Pintor idag, men lite bilder

fick jag på Candy och Pintor i hagen när de busade

Är ju både roligt och läskigt när traktorn kör undan snö!

Steelan var mer intresserad av att ÄTA!


 


 


 



Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards