fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 8 november 2014

Tankeställare och tillbakablickande

Av Emelie - 8 november 2014 19:01

 Red Hillen en genomkörare i ridhuset igår, jag brukar ju vara lite

mer förbered när de kommer en som ska provrida, men så är de inte nu

men iaf valde jag sätta tillbaka eggbettet på honom valde behålla snokremmen

och jisses vad fint han låg i handen!

Detta passet igår behövde både JAG och själen och Hillen,

fy fasen de var riktigt skoj sitta och rida honom.


Körde mkt mjukgörande med honom igår, mkt serpentiner, mkt övergångar, mkt halt och

han gjorde allt så jäkla bra, provade göra öppnor längs med långsidorna och

sabla vad fint de kändes (såg säkert inte hälften så fint ut) men kändes störtskönt!

Och han gjorde öppnan lika bra i höger som vänster.

Galopperade inte så jättemkt med honom men red ngr varv i förvänd åt båda hållen och ngr

vanliga där han fick öka på långsidan och sen samla ihop sig på kortsidan

jobbade istället mkt med galopp - halt - galopp


Tror ni jag filmade nu när de kändes så bra ??? Typiskt så gjorde jag för en gångs skull inte de,

lite retsamt men men kommer säkert fler ggr.


Idag hade jag då en provridningen med honom, gick över förväntan, han sköter sig hästen

men han behöver ngn som vågar sitta upp och låta honom få ut sin energi men de är

lättare sagt än gjort, tro mig de är MKT energi och kraft genom den lilla hästen

som är så stencool i stallet och som inte alls ger intryck av att ens vara i närheten av den

explosiva häst han är när man kommer upp på honom.


Jag fick två väldigt bra frågor idag om honom


- Upplever du att han gör framsteg?

- Och hur ska man hitta honom, hjälpa honom på vägen?


När jag började rida honom i juni hade han ju stått i 1,5 år innan dess gått på galoppen,

ja ni har väl lärt er nu de är skritt, lite trav på rakt spår och sen galopp för resten av slanten

ungefär så ser de ut iaf i proffsträning, hos amatörerna är de lite mer "ridhäst" ridna

han hade aldrig hoppat ett hinder, tror inte ens han sett ett hinder ärligt talat.


Nu hoppar han med lätthet 120 med ryttare även om han behöver ligga o träna på lägre

för att bli starkare, lära sig "tagga ner" få upp självförtroendet och fortsätta tycka de är roligt.


Han går i form i alla gångarter, han gör de enklare skolorna som skänkelvikning, öppnor,

han gör förvänd galopp, han gör galoppombyte (även om de inte är helt klockrena med bakbenen tyvärr)


Han har hoppat lite olika fälttävlanshinder, hoppat vattenhinder, liten pulvermangrav

han rids ut på själv och går fram överallt.


HUR många hästar gör detta efter att bara ha blivit ridhästridna i 5 månader.


Han har gjort en otrolig resa både mentalt och fysiskt och

JAG tror han har en väldigt bra utvecklingspotential inom valfri gren

OM man lär sig rida honom och hitta hans knappar


Hur man ska göra för att få honom fortsätta utvecklas och för att man inte ska fastna

i en dragkamp el ond cirkel är nog framförallt att man ska lägga ner tiden att åka och träna för en

mkt duktig tränare och att man i många lägen ska våga rida framåt istället för att bromsa.

Han är en känslig häst men känsligheten vill man ju bevara de är en väldigt bra egenskap

 men man vill öka upp hans reaktion och lydnad på ens signaler.


Han är en grön häst men man glömmer de väldigt lätt för han känns mer "ridbar"

lite som en skolad häst och de gör nog att man många gånger förväntar sig att han kan och orkar mer

än vad han faktiskt gör NU, jag tvet att de är precis de felet jag gör, jag kräver för mkt

av honom emellanåt jag kommer på de själv ibland men de är ju bara för att man vill och

man känner att han vill JOBBA och han gör de med sån otrolig "lätthet" för att inte vara riden mer.


Hade varit mkt spännande och intressant att få se honom under en duktig meriterad ryttare

jag tror många med mig hade häpnat helt ärligt!


Men som alltid med RÄTT ryttare på RÄTT häst fungerar ALLT







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards