fullblodenicentrum

Alla inlägg den 9 mars 2015

Av Emelie - 9 mars 2015 11:09

 Lång dag igår, första starten var 14.00,

jag hade grovt räknat med att jag som hade 67 st före skulle hoppa Candy första rundan

ca 15.30, MEN så fel man kan ha. Snarare 2 timmar senare första rundan av fyra!


Jag hade som då både Candy och Hillen med mig som skulle hoppa

på 70 och 80 resp 90 och 100 cm


Lite planering när man har två hästar med sig istället för bara en att ta hand om

trots lite smått kalabalik där ett tag med en transport som studsade och

en annan tjej från föreningen vars häst skenade utan ryttare så gick de hela väldigt smidigt ändå.

Men allt är ju relativt, de som inte dödar de härdar sägs de ju   


Candy var ju som jag förväntat mig helt på tå, stackaren höll på att krypa ur skinnet på sig själv

var och varannan minut, mkt bock och kast och trippande men jag var förbered på detta så de var

bara sitta som lugnet själv och fokusera på att göra de jag skulle och försöka få henne lugn och

lite mer avspänd. Går ju bra sålänge man själv rider men så fort hon ska skritta el ta de "lugnt" så börjar hon

svårast är de ju när man står på tur inne på banan och ska vänta medans framförvarande hoppar sin runda

jag tror där tyvärr att Candy hon stod för showen med att bocka och vara allmänt överallt.

Tur att den som red ändå hade jag vet inte hur många vägringar men inte blev de bättre av att hon hörde den

förbannade pisken vina titt som tätt, men men.


Vi tog oss runt första rundan på 70 cm med att travhoppa de flesta hinder i vår egen takt.

Blev lite galopp på ngt men hon fick titta och vi tog de i hennes takt.


Andra rundan på 80 var hon ff spänd vilket syns på filmen, och jag har henne inte hela tiden

framför mig i handen men för att vara en debut, på bortaplan och med de nerverna som

denna stackars häst oxå ska hantera så gjorde hon en superdag, och jag

är riktigt stolt över denna lilla fuxafräs, jag hade inte förväntat mig att hon skulle göra

de så "bra" som hon gjorde.



Hillen var lite lugnare denna gången vi var iväg, och han kändes som han brukar när jag red fram honom

och hoppade fram honom, lyssnade bra på mig och känslan under de två rundorna igår var mkt bra,

finns mkt kvar att jobba på med honom,  men lite får stå för honom själv oxå, jag kan inte hoppa hindrena åt honom

även om polletten mer och mer faller på plats för honom.


Första rundan på 90 låg han på lite mkt emellanåt på vissa hinder men allt som allt en bra runda

på 100 som han debuterade gjorde han en bra runda, fick inte ner huvudet på honom på hinder nr 2

vilket i sin tur gör att han inte kommer upp i tid (han gick emot min förhållning men de får vi jobba vidare med)

på hinder nr 3 tycker jag själv att jag rider honom rätt, sitter lugnt och ger honom en bra ärlig chans men ändå

lyfter han inte så de får stå för honom själv. Allt som allt är jag nöjd med honom och ganska nöjd med

rundan på 100 då mitt mål var att rida och sitta lugnt på honom (lättare sagt än gjort)

och låta honom göra misstagen, inte stressa och inte pressa.



Idag kommer Hillen få en jogg i skogen och lilla Candy somigår sparkad sig själv på insidan av benet

har idag fått  gå en liten promenad och sen blir de bara hagen för hennes del.


Nu får jag se hur vi ska gå vidare med Candy och Hillen och vad nästa blir och när!

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards