fullblodenicentrum

Alla inlägg under oktober 2014

Av Emelie - 14 oktober 2014 07:53

 Red Hillen i förgår återigen i ridhuset, råkigt men sant!

Och precis som dagen innan som jobbade han inte med mig utan

bara jobbade mot mig hela tiden, och de är ju extremt frustrerande må jag säga.


Mamma var med o stod i ridhuset och kollade (alltid bra ha ngn på marken som kan säga och tycka saker)

sen att jag inte alltid lyssnar eller blir sur är ju en annan sak

(jag blir sur på mig själv ska tilläggas när de inte blir/går bra)


Galoppen satt som en smäck men han tjafsar ovanligt mkt i traven och skritten vilket

han inte gjort innan lite tråkigt när man fått bukt med en sak så kommer nästa

MEN detta är ju typiskt en unghäst så vad ska jag färvänta mig egentligen ??


Igår tog vi oss an utebanan, skuttaed lite, men först blev de rätt mkt bommar för honom för

att få honom bromsa upp lite själv, och sen låg vä lde flesta på 30 cm,

ja som kavaletti typ men då han verkligen öser järnet efter varje hinder låg fokus idag på att få

en lugn fin runda, blev många extra volter men mot slutet behövde jag knappt hålla ngt

alls i tyglarna han lyssnade ändå, och de är ju PRECIS så jag vill ha honom HELA tiden.

Trött blev han oxå stackaren, men attans så kul de är när de fungerar


   


Idag kommer de åter bli utebanan och lite mer bommar på marken,

väldigt nyttigt för honom och eftersomvi inte kan rida i skogen pga älgjakten så

är utebanan ett bättre alternativ än ridhuset just nu iaf.

Av Emelie - 13 oktober 2014 21:11

 Lilla Eskimo och jag tog en tur på utebanan igår, de blev tyvärr på tok

för sent för att äntra skogen retsamt nog men kanske tur ändå för

när jag började trava med honom kändes han oren, såhan fick skritta lite förhand och

sen lite mys i stallet och sen in i sin box efteråt, och

han såg precis lika lycklig ut ändå.


MEN IDAG


mötte detta mig när jag hämtade honom i hagen, suck!


 


Ja fråga mig inte vad han gjort, men jag kan tänka mig att han busat och halkat i den leran

som blivit i ngr delar av hagen och förmodeligen gått ner på knä eller ngt liknande,

en totoal tvätt, omplåstrad och bandagerad fick han komma in i boxen,

kollat till honom för en stund sen och allt såg ff bra ut, men jag kan tänka mig

att jag kommer mötas av ett tjockt ben imorgon, SUCK!


Men men de sägs ju "den som väntar på något gott, väntar alltid............"

Av Emelie - 13 oktober 2014 00:23

 Här kommer en kort filmsnutt från gårdagens ridpass

(tack ännu en gång Emma   )


Av Emelie - 13 oktober 2014 00:14

 Alla flickorna har idag fått komma ut på promenad,

och jag tror alla uppskattade de, mkt pigga och glada pållar   


Reference Watch "Klockan"

 

Tyvärr är hon ff lite tunn Klockan sen hon gick på sto/föl bete,

men jag hoppas hon snart kan lägga på sig lite till min fina vän!

   


Candy Girl


   


Thea


     

Av Emelie - 12 oktober 2014 11:11

 Tack Emma Troedsson (www.stallvozz.se)

för fina bilder nedan är ngr av alla bilder jag fick.


Reference Cat "Stjärnan"

 


Eskimo

       




Av Emelie - 11 oktober 2014 19:56

 Fullspäckad dag som vanligt men ändå fylld med

skratt, prat och kaffe med lite fika.


Tusen tack för fint besök Emma och Malou, hoppas

ni inte blev helt förskräckta idag!


Hillen hade en vilodag igår efter ett väldigt bra pass i torsdags med mig i ridhuset,

hade en förhoppning om att de idag skulle kännas lika bra eller iaf ngt i närheten

av känslan jag hade i torsdags då jag red men ICKE.

Ni vet när man så gärna vill och vet att hästen kan men så funkar de inte,

finns liksom inte den kontakten, mer tjurigt och ja såklart blir man (jag iaf)

lite smått frustrerad eller ja MKT frustrerad när man VET att hästen KAN

om den bara stannar upp och lyssnar på signalerna istället för att bara ånga på.


Jag blir alltid lika arg när de inte fungerar, jag vill ju så gärna och självklart sitter

man nu efteråt och funderar och ältar allt i huvdet ngr gånger om (jag gör de iaf)

och funderar på varför och vad gjorde att de inte fungerade, de är ju aldrig hästens fel,

de är ju den som sitter på ryggen som inte gör sitt jobb ordentligt.


Nä som tur är kommer en NY dag och då gör vi åter igen ett nytt försök

och med en förhoppning om att de går bättre, bara bita i de sura och inse att

han och JAG behöver jobba jobba och åter jobba.


Lilla Eskimo fick gå en kort liten tur i ridhuset (första gången han rids där)

och han ÄGER verkligen den hästen, han är KUNG i stallet och KUNG över mina hästar,

vilken fin grålle så otroligt snäll och bara så egen och speciell, lugn och cool

blir bara mer och mer tacksam över att jag har honom hos mig   


Imorgon kommer Eskimo och jag åter ta oss an skogen,

nästa vecka börjar ju älgjakten och då blir de att hålla oss borta, de är riktigt

skjutkåta de där jägarna, helvilda o skjuter på allt som rör sig   


Emma fick prova både Hillen och Eskimo och jag tror nog hon ändrade åsikt angående

(eller vad säger du Emma) att fuxar, vissa iaf är nog inte så tokiga ändå

ÄVEN om de ligger på som om de hade en raket i rumpan.


Väldigt nyttigt för hästarna att få ngn annan på ryggen, nu tänker jag eg speciellt på

Hillen för de är ju bara jag annars som rider förutom mamma som gör ett inhopp om jag ber om de.


Lilla Thea den surtanten har lagt till sig med att när mamma kommer och jag oxå för den delen

ska hämta i hagen nä då vänder hon och går åt andra hållet inte de minsta intresserad

av att komma och kela inte ens när man kommer med gottis, såna hästar är ju bara för

tråkiga och de är så enerverande, mutter mutter. Dessutom lyckades hon igår

tappa sin baksko, hur hon nu bärt sig åt kan man ju fundera på, men

"inget är omöjligt"


Tur man har en väldigt snäll hovis som kommer och ska sätta på skon på Hillen imorgon

då han nog sladdat av sin framsko efter regnet i veckan, rena gyttjebadet så sina ställen i hagen

tråkigt men hösten är ju här så detta är vad man har att vänta framöver, usch!

Jag hoppas jag kan prata mig till att hon sätter dit en ny sko på Thea oxå,

så hon kan fortsätta med igångsättningen

(långsam, långsam extremt långsam skritt, nästan värre än Snigeln de ni   )


Tanken var att rida Candy idag men de blev inte så och jag tror inte hon misstyckte alls

men imorgon ska hon minsann få röra på sig igen, hoppas nu att jag kan sätta igång henne oxå

så smått och börja bygga lite "ridhäst" muskler.


Och vet ni vad ännu värre, har INGA bilder från idag, BLÄ!





Av Emelie - 10 oktober 2014 01:14

 Suttit nu ngr kvällar och spanat igenom betäckningsstatistiken som läpptes på

ASVH.se häromdagen.


Red Hot Chilli som jag betäckte Klockan med fick 24 ston iår varav 22 st är dräktiga,

har en dräktighetsprocent på 91,666 %


Ngr andra hingstar som jag själv kollade på och alltid kikar lite på är


Armani Code hamnade på 3:e mest anv hingst, han fick 113 ston iår, varav dräktiga 87 st,

en ynka dräktigetsprocent på bara 76 %


Luxus CML fick 66 ston varav 43 dräktiga, dräktighetsprocent 65 %


Magic Park fick 61 ston, varav 51 st är dräktiga, därktighetsprocent 88 %


Diabeau van de Heffinck fick 40 ston varav BARA 19 var dräktiga, dräktighetsprocent 49 %


Fetcher N fick 16 ston varav 10 st var dräktiga, dräktighetsprcoent 62,5 %


Zirocco Blue VDL fick 13 ston varav 7 var dräktiga, dräktighetsprocent 53,8 %


Twiligt fick 12 ston varav 10 st dräktiga, dräktighetsprocent 91 %


Rambo fick 10 ston varav 7 dräktiga, dräktighetsprocent 70 %


Homme d´Honneur xx fick 10 ston varav 1 är dräktighetsundersökt och konstaterad dräktig


Corland fick 8 ston varav 5 dräktiga, dräktighetsprocent 62,5 %


Cardento fick 7 ston varav 4 är dräktiga, dräktighetsprocent 57 %


Briar fick 5 ston varav 3 dräktiga, dräktighetsprocent 60 %


Plot Blue fick 2 ston varav 1 sto dräktig


De var ngr utvalda som jag kikat på , att jag själv inte har ngt sto som passar alla

tja man kan ju titta och önska man hade iaf    men den smaskiga lite lynnige Briar hade

jag så gärna haft ett matchande sto till, mummmmmssssss !


Vill ni själva kolla in listan finns den länkan här nedan;

http://www.asvh.se/avel/siffror-och-statistik


och så klickar ni under "Betäckningssiffror" på 2014


 





Av Emelie - 10 oktober 2014 00:56

 Ja Bellan rastade lilla Baöldur i ridhuset, lite fart och fläkt mem vad tusan

de skadar aldrig och inte på honom då han verkligen är rund som en rundbal typ!


       


Går bättre och bättre för henne med galoppen även om jag försöker få henne förstå

galoppskänkeln och att man inte behöver "banka till" med skänkeln, men de är båda otroligt duktiga   

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards