fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2014

Extra check!

Av Emelie - 8 oktober 2014 14:03

 Jag har haft folk som kommit o provat Hillen men alla säger detsamma,

han är alldeles för stark och de orkar inte hålla honom (rida honom)


Jag känner ju själv att han är enormt stark, särskilt i galoppen nu när han fått upp konditionen

men JAG kan rida honom visst jag är ju precis genomsvettig efteråt och har nog en puls som ligger bra

mkt högre än vad som är bra eg men kan KAN och han lyssnar, känns mjuk o fin men som sagt

grymt stark och ligger på precis HELA tiden med ett jäkla tryck bakifrån.


Därför fick mamma idag komma och prova honom och se vad och hur hon upplever de och

om de verkligen är så "illa" som jag nu fått intryck av (el så är de fel på de andra folket)


Jag gjorde samma procedur som när andra ridit honom, och när mamma hoppade upp

visade han lite samma att han inte ville gå ner utan körde upp huvudet högt upp i de blå

men mamma bara satt och skrittade och svängde honom och efter bara en liten stund

så slutade han och slappnade av istället.


Jag tyckte att han gick rätt fint i traven jobbade på bra efter en stund, känslig men mjuk och följsam

och mamma tyckte han gjort mkt framsteg sen hon red honom sist (var precis i början)

men hon håll med om att han bitvis även i traven blev lite stark, men att han lyssnar om man

bara är mjuk i händerna och själv inte blir stark o låst i handen.


Bad henne även galoppera med honom för de är i galoppen han riktigt dragit en penna med

de som ridit honom, och såklart förvarnade jag mamma inte snällt annars, visst han satte av

och mamma hon fick minsann jobba men han gick ändå i form och i normal galopp på volten,

i båda varven även om han lite grann emellanåt drog iväg i höger.

MEN hon höll med att han var extremt stark i galoppen och att han faktiskt var väldigt jobbig rida,

nu red hon säg fyra varv åt båda hållen och de var typ vad man orkar om man ska kunna hålla ihop honom

och få honom gå i form och i kontrollerad galopp.


Jahapp vad gör man nu åt detta då ???


Jo jag säger som jag sagt innan jag vill inte sätta starkare bett även om jag

är mjuk i handen för de är så lätt att de istället blir fel signaler till hästen, så för mig

gäller de nu hitta den där knappen i galoppen så andra oxå kan och orkar rida honom i galoppen.


Vi får väl göra de extremt tråkiga och äntra ridhuset ngr dagar och öva öva och åter öva

och mkt galopparbete båda för att stärka honom och för att rama in honom lite mer än

vad jag kan på utebanan och i skogen.


Både plus och minus idag, men övervägande plus för de är en extremt fin häst

som ser så jäkla snygg ut när han går som han ska, då dreglar man lite faktiskt !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards