fullblodenicentrum

Alla inlägg den 7 december 2013

Av Emelie - 7 december 2013 12:14

Var ska jag börja ???


Ni kommer ihåg att Klockan gick omkull med mig för nu ganska länge sedan,

och jag fortsatte rida henne som vanligt, märktes och syntes inget från början.


Sen kom de smygande i form av hennes ovilja till vänster galopp och även tre dagen efter första

oviljan kom de även i traven i vänster varv, hon ställdes av med vila och BoT skydd på hasen h bak

då hon svullnade upp ganska mkt.


Fått vila och haft kontakt med vet, svullnaden (de mesta) la sig efter ca 1,5 v men hon var

inte helt av med gallan i hasen och nu i bakknäet, så jag bokade en kliniktid till henne och

var då på Hästkliniken i Tingsryd nu i onsdags.


De enda förutom att hon är lite gallig i has och knä på höger är att hon har en grov rörelsestörning

i galoppen som syns i båda varven, INGET syns i skritt eller trav.

Hon gick igenom böjprov lågt och högt ua på alla ben.


Troligen fått en sen/ligamentskada i hasen och innan då haft en blödning som nu lagt sig

(därav jättesvullen i hasen tidigare) har även ngt problem i knäet, men då hon är dräktig

går de i nuläget inte vidare med ul eller röntgen för om de finner ngt kan de ändå inte göra ngt

förrän fölet är fött.


Dessutom som om de andra ovan inte är tillräckligt så är hennes hö has och bakknä

felvinklat och bara de i sig gör att hennes hållbarhet markant  kommer förändra hennes förutsättningar

att fullt ut fungera som rid/tävlingshäst. Vet tyckte dock att hon var fint musklad, fint hull och hade en trevlig

uppsyn och mkt välhanterad (hade lite pet på hennes bak kotor dock)  

han ansåg att hon mkt väl skulle lämpa sig som en avel/sällskapshäst istället,

MEN idag med fölmarknaden o hästmarknaden som den ser ut, *suck*

(visst de finns ALLTID några procent att hon KANSKE kan bli en ridhäst MEN de är bara tiden som kan utvisa)


Hon är ordinerad vila skrittpromenader om jag ville och ansåg hon klara det (under avslappande former i lugn takt)

och ska nu i dagarna 7 få en antiinflammatorisk medicin 2 ggr om dagen.


Ja ni förstår kanske själva att de är ju inget roligt bsked detta att mottaga när man 

räknat med att hon skulle bli min nya träningskompis att ha roligt med i många år framöver.


Som tur är verkar hon inte vara påverkad av detta,

men som många av oss hästägare vet

är ju hästarna otroligt duktiga på att dölja smärta


Ja de har ju fällts många tårar sen i onsdags kan ni tro men vad hjälper de mig

och KLOCKAN framförallt, bara inse att förutsättningarna helt ändrats.


Vi vet ju alla att OTUREN kan vara framme men likväl gör de lika ont och är

lika tråkigt när de väl inträffar.


Om jag ska skryta lite i allt elände så skötte hon sig exemplariskt hos vet, snäll stod lugnt och tålmodigt

(inte alla unghästar som gör det på ett nytt ställe) och klev på transporten direkt båda gångerna

hon skulle lastas.


Ja fina fina Klockan   

ja hoppet är ju de sista som överger oss......................


 

(arkivbild)


Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards