fullblodenicentrum

Alla inlägg den 7 september 2015

Av Emelie - 7 september 2015 19:35

Idag fick Somerset sträcka ut sig på järnvägen,

men innebörden sträcka ut tja de är för honom att jobba på i ett lugnt behagligt tempo.


Tyvärr tramapde han klockrent av sig framskon (trots bootsen som anv vid ridningen)

så sista biten fick jag promenera hem, men vad gjorde de solen sken och värmde gott idag.


Imorgonbitti ska han vaccineras och sen kommer hovis o slår på skon igen.


Fick idag övat på att passera kor i hagen, hela fyra ggr men de går bättre och bättre,

nu stannar han bara för att spana och sen efter en lång stund med lite klapp o lugnande prata

smyga förbi dem, så de finns gott hopp om att han en dag ska kunna passera utan att bry sig.


     

Nu kommer de blir ngr dagar lugnt för honom innan han åter igen ska få ngr dagar

innan jag åker söderut till värmen med kidsen.

Av Emelie - 7 september 2015 02:22

Somerset har fått gå två dagar i rad på

utebanan, ena dagen lite mer inriktad mot bommar och lite hoppning

och tro de eller ej men han hoppar nu faktiskt en liten bana

både räcke, kryss och oxer på lägre höjd i bibehållen god galopp

hela rundan runt, och de är så jag kan börja reglera honom innan hindret utan

att han bromsar upp helt.


Även hoppat våghindret, där vi hoppar mot vattnet, dvs efter hindret landar han

i vatten och får galoppera i vatten, men inget som bekom honom mer än att han faktiskt tog

i lite när han hoppade, och självklart med mkt mkt beröm.


Andra dagen körde vi mkt övergångar, mkt volt på spåret, serpentiner osv

för att få honom smidig och med mig och han är inte alls så tokig att rida,

iaf inte nu när han hittat energin, de gör de hela så mkt lättare som ryttare när hästen har

framåtbjudning för utan den kan man ju inte göra ngt.


 


Jag trodde han skulle dricka men nej då han körde runt med mullen i vattnet och började

stampa och gräva med ena benet, lite plask helt enkelt.

Rädd för vatten är han inte, nästan så han är den perfekta ft hästen

om de inte vore för att han briljaderar vilket drar ner poängen i dressyren tyvärr.


 


Jag har en förhoppning om att han kommer vara redo följa med

ut på en P&J i slutet på månaden.

Av Emelie - 7 september 2015 02:04

Underbara lilla fräs har åter igen nu börjat ridas

lite mjukstart kör vi då jag ändå snart ska iväg 1 vecka.


I fredags fick hon sig ett ganska kort och mjukt pass i ridhuset

lite försiktig i början innan hon mer och mer vågade trampa på ordentligt.

Känns kanon fin att rida men attans vad hon är stark och ligger på.


Hon hade en vilodag i lördags då hon gick i hagen hela dagen istället,

igår (söndags) så tog vi oss ut på utebanan där de blev ganska mkt bock och bus

(de blåste ju rätt ordentligt och en pigg glad häst på de, HÄRLIGT!)


Vi jobbade endel med övergångar, hon blir ganska stark emellanåt känner jag

så de var bara för mig att friska upp minnet på henne.

Kunde inte motså de små pyttehindrena på utebanan så vi bollade över dem ett par gånger

med lite korta och länga, de känns så jäkla härligt och hon tycker verkligen de är kul för

hon spetsar öronen och laddar på rätt bra.


Ska bli kul när hon sen är igång ordenligt så man kan börja hoppträna henne igen,

var ju en hel evighet sedan sist.


 


Snygg som attans är hon iaf lilla fräs



Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards