fullblodenicentrum

Alla inlägg den 18 februari 2015

Av Emelie - 18 februari 2015 21:25

Lilla Candy var först ut idag på träningen, inte blivit riden sen i onsdags om jag minns rätt (utan att kika i kalendern)

pga en tappsko. Bra uppvärmning fick hon då jag skrittade bort till ridhuset och stencool fast hon vilat.


Hon gjorde mkt bra träning idag, otroligt tacksam och lätt häst att rida, brast lite i min känsla på broms o gas emellanåt, men jag hade lite svårt idag känna var jag hade henne emellanåt säkert för att jag bara ridit Hillen nu sista veckan och de två är så vitt skiljda hästar att rida.


Supernöjd med henne och hon går från klarhet till klarhet, och med sån härlig inställning så man sitter bara o ler och är glad när man rider.


Ännu mer bevisar hon att hon verkligen är cool, att hon när  jag red Hillen fick vila i hans box och efteråt red jag henne barbacka tillbaka till andra stallet, vilken häst!


Hillen gav mig ngr asgarv från ryggen idag och vi bjöd de på läktaren oxå så ngr ett par ggr, särkilt första gången vi tog oss an trekombinationen. Föreställ er en sprattelgubbe som sitter på en häst som lyckas ta sig igenom kombinationen trots att han viker av till både vänster o höger OCH vi rev faktiskt inte, men skratta gjorde jag så tårarna de rann, synd man inte fick de på film.


Annars gjorde han en bra träning, lyssnar mkt mkt bättre på mina förhållningar mellan hindrena och fler och fler språng han gör är runda med bra hopp. Vi ska dock jobba vidare med tempoväxlingar i galopp så han verkligen lyssnar och inte bara kör upp huvudet o öser sista två galoppsprången innan hindrena när han blir lite väl taggad. 


Ny träning med Hillen på tisdag då jag ska köra hem till tränaren och träna själv. Då vi kommer köra lite markarbete innan hoppningen, de behöver han de oxå OCH jag, för gör inte jag rätt gör inte han rätt.


Överlag nöjd med mitt par i fuxar idag men Hillen var nog den som gav bäst känsla idag och gjorde den bästa träningen.


 

Av Emelie - 18 februari 2015 00:23

  Ja må säga att fast Hillen står på box dygnet runt

är han lika trevlig att rida, inte nämnvärt mer spring i benen eller att han ligger mer i handen

ÄN "vanligt", jag som nog ändå trodde jag skulle ha en Ferrari med extra mkt energi

lagrat inför varje ridpass men så fel man kan ha.


Kan ju säga att detta är en av de få fördelarna med att de stått i proffsträning,

att de är vana stå på box stor del av dygnet.


Ridpasset idag blev lite mer seriöst än igår, tur är väl de för annars hade

jag fått skämmas ögonen ur mig. Jobbade vidare idag med ganska mkt galopp

och idag var de nästan så jag emellanåt fick klämma om honom lite för att få honom behålla

galoppen och inte halka ur och gå ner i trav så lugnt galopperade han.

Nu ska vi jobba vidare med att kunna göra tempoväxlingarna i galoppen oxå, traven sitter och som

ni kanske såg på den ngt skakiga filmen så klarar han oxå numera gå från galopp och ner till skritt och

SKRITTA på halvlånga tyglar, bara de har varit ett STORT projekt och är ff men han har kommit långt.


Jag jobbar ff med mkt övergångar och att han ska gå från alla gångarter till halt och igång igen utan

att rusa på utan de ska vara fina övergångar, ibland sitter de ruskigt bra men ibland så vet han inte riktigt

vilket jag menar och där är de ju jag som ryttare som är otydlig dvs mitt fel!


(Arkivbild i brist på nytagna kort)

 


För Interwatchs del är VARJE dag miljöträning,

Han traskar på i väldans god takt och ibland tycker han nog,

jag tar lite väl lång tid på mig när grimman ska på inför promenaden,

men sköter sig gör han alltid!


Står nu om han inte gjort annat uppbunden i stallgången både när han är själv och när de är

hästar inne (ridskolehästarna) och är jätteduktig, älskar att bli kelad med och bryr sig inte om att barnen

hjälper till (och ibland är ganska mkt i vägen) med att borsta.

Står betydligt lugnare i boxen numera (visst han kan snurra ngr varv och gnägga) när Hillen rids även

om de innebär att han blir lämnad själv i sin box utan ngt sällskap,

men jag tror han gillar sin utebox väldigt mkt. Han ser ut att trivas och verkar nöjd,

står alltid och spanar ut med en eller ett par hötuss(ar) i mungipan.


     


Imorgon är de hoppträning som gäller hela kvällen då jag sadlar ut

både Candy och Hillen och på torsdag kommer den efterlängtade hovis

och ska snygga till hovarna på mina fyrbenta vänner   


Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards