fullblodenicentrum

Alla inlägg den 13 februari 2015

Av Emelie - 13 februari 2015 21:53

Jag vet jag varit lite usel på sistone med att blogga, men mkt att stå i och har dessutom en dator som bestämt sig för att lägga av så nu ska otekniska jag fixa allt via luren istället, är inte så lätt som man kan tycka de borde vara!


Hillen blev riden barbacka i söndags och skötte sig helt exemplariskt, bland fyra andra hästar i ridhuset och med bommar framplockade. Till och med galoppen den satt som en smäck på honom. Var så himla nöjd över hur han "växt" och hur han lyssnar och hanterar situationer nu med mkt hästar omkring sig.


För lilla Candy blev de oxå ett pass i ridhuset, lite genomkörare med lösgöranden vilket hon behöver.

I måndags äntrade jag skogen med paret fuxar och för Candys del blev de ganska mkt galopp i intervaller och mkt jobb i backe, tror hon tyckte de var riktigt kul för hon låg på som en iller hela tiden.


Hillen tänkte jag mest ta ut för en raskare jogg i skogen och i backe men han skötte sig på bra även om han oxå låg på ganska mkt så jag fick påminna honom vartannat steg ungefär att ta de lugnt, så de blev en kort galopp även för honom i skogen dock lugnt el jag så lugn jag nu fick honom, tror jag avbröt precis i rätt stund för de är så hårfint att han ska lyssna alt ta bettet o sticka.


Båda paret fuxar har sedan fått två vilodagar i hagen då jag tagit emot en spån och foderleverans OCH ändrat om boxfördelningen på hästarna och med de följer storstädning av box, jag är väldigt noga med att sanera varje box om de ska flyttas ngn häst särskilt nu när Klockan är dräktig och Spindelben är lite extra utsatt.


Igår sadlade jag ut Hillen för ett pass på utebanan men de gick inte riktigt som jag tänkt, han var lite väl övertänd i början och ville inte alls lyssna men is i magen och hela tiden ta och ge fick jag tillslut honom jobba med mig.

Idag fick han istället ta sig an ridhuset och idag gick han jättebra, lyssnade fint låg lagom i handen och galoppen satt bra, börjar finna balansen från början även i höger galopp och de är roligt när man märker att allt slit gör skillnad, även om han nu är lite som han är beroende på dagsformen och vilket humör han är på.


 


Lilla Candy fann jag med en sko mindre, lite mutter där faktiskt men red henne iaf som planerat bort till andra stallet där hon släpptes ihop med Klockan och Stjärnan.

Filmade ihopsläppet, men de blev väldigt lugnt

(de går ju gått ihop innan)


Lilla Spindelben fick se sin boxvilokompis Thea åka i onsdags, och helt själv i stallet gillar han inte alls att vara, så lite improvisering där Klockan och Stjärnan gick bet på sin långa dagvistelse i hagen för att istället komma in på box tidigt den dagen. Jag har sökt efter en till konvalescenthäst som sällskap till Spindelben men inte hittat ngt och då får man göra de bästa av situationen.


Igår byte jag som ni kanske förstod plats på Candy och Spindelben. Har tänkt fram och tillbaka och vridit o vänt på olika kombinationer men kom fram till att detta skulle bli de bästa och lugnaste och jag fick helt rätt!


Candy har funnit sig väl på plats med Klockan o Stjärnan men hon har ju gått med dem innan. Hon behöver komma ut och ridas i skogen och i detta stall har jag bara 5 min skrittväg till den nerlagda järnvägen som är perfekt för konditionsträning vilket hon behöver.

Hillen är den som är lugnast och trivs med att stå på box många timmar även om jag nu kommer få rida honom ännu mer och "tuffare" så hans uppgift är att hålla Spindelben sällskap på boxvila, nu står de iof i uteboxar så de får ju lite friskluft.


Spindelben promenerar nu för hand 3 ggr/dag en ca 5-10 minuter per gång. Han sköter sig även om han är pigg och glad Liljerom redan visat mig att han har fin schvung o takt när han kör de högre skolorna bredvid mig. 

Men han är supersnäll hästen går i grimma o grimskaft trots att många säkert nog tycker både de ena och de andra om just de. Vi tränar mkt på lydnadsövningar när vi tar våra promenader och jag vet att de jobb jag lägger nu Kommer jag ha nytta av senare framöver.


Spindelben verkar trivas i sin utebox iaf, ser så nöjd ut när han kika ut o spanar och Hillen står lika lugnt även om de matvraket knappt har tid att kika ut, han bara äter och äter!


Imorgon är en ny dag, ny tag och tanken är att hinna rida Hillen men jag o barnen är bortbjudna så vi får se vad som hinns med, viktigast är att följa Spindelbens rehabschema.


Trevlig kväll gott folk!

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards