fullblodenicentrum

Alla inlägg under januari 2014

Av Emelie - 4 januari 2014 16:27

Titta o njut

(ja ni förstår kanske, eller ??)


       


Vackraste och finaste HON BUSAR i hagen, wwwwwiiiiiiieeeeeeeeeeeeee   

Av Emelie - 4 januari 2014 16:23

Hade för en gång skull kameran till hands när dottern skulle rida en tur på

vilda Wilma så fick iaf något kort denna gång, vet måste bättra mig!


Båda lika duktiga och de märks Wilma fått upp lite kondis på dessa

skritt och travrunder i skogen, mest skritt men hon får iaf röra på tjocka magen

ja de är ju inte lätt när man har henne ihop med sin andra pålla som har fri tillgång på hö 

men men inte toktjock så lite nytta har turerna gjort.


Lika söta båda två och lika duktiga!


   


Visst är de söta ??!!   























Av Emelie - 3 januari 2014 13:02

Hittade denna på fb och måste baradela med mig

helt underbart skrivet och sbåde roligt att läsa och så sant!



Hittade denna text på en blogg 

 

"Jag hjälper tjejerna i stallet.
Eller, tja… tjejerna och tjejerna. Det är två självständiga kvinnor i övre nedre medelåldern.
Och ”hjälper” är förstås ett relativt begrepp i samman­hanget.
Jag mockar och spånar. Och försöker att inte gå i vägen.
Hästarna är sex till antalet och fem av dem är ordentligt stora.

En är lite mindre. En ponny med isblå, penetrerande blick och egensinnigt humör.

 

De är snälla, kloka djur allihop men de väger åtskilliga hundra kilon och

de går inte att prata till, som med en hund.
Man måste förstå deras kroppsspråk. Man måste förstå deras ljud.

Deras fnysningar och frustningar.
Man måste ha koll helt enkelt. Och man får inte vara feg. Eller svag.

För stalltjänst är ett tungt arbete. Aptungt.

 

Och hästar är inga leksaker.
Som till exempel en moppe eller en skoter (som man kan glömma ute i regnet några veckor utan större konsekvenser, och som har en av- och påknapp).
Ändå dras, exempelvis, motorsporten med en obegriplig machostämpel,

och hockey- och fotbollskillar framställs ofta som robusta tuffingar.

 

Hästtjejer som lite pimpinetta å sin sida; man står och luktar på hästens mule,

flätar manen, läser Min Häst…
Fast jag skulle tro att de flesta av hockey- och skoterkillarna (precis som jag)

skulle blekna betänkligt i en stallmiljö. Som det inte finns nåt puttenuttigt med överhuvudtaget.

Utan att ha några vetenskapliga belägg för det gissar jag att tolvåriga stalltjejer

ofta är betydligt starkare mentalt än exempelvis sina jämnåriga, motorintresserade killar.
Starkare än vuxna karlar.

 

Oavsett om dessa håller på med brottning, boxning eller nån flåsgapig bollsport.
En arg, eller bara lätt missnöjd, häst på 500–600 kilo är ingen lek, tro mig.
Att bli klämd av en sån i en trång stallgång kan få allvarliga konsekvenser.
Att sitta på en ståtlig nordsvensk som råkar i sken ute i skogen,

exempelvis för att man dyker på en älg eller dylikt, är inget för den harhjärtade.
Hästtjejer är, med andra ord, the shit.

 

Och redan i tidiga tonåren drillas de i egenskaper som kan göra dem till fantastiska vd- och- chefsämnen i framtiden. Ansvarsfulla, orädda, strukturerade. Skickliga på kommunikation och samarbete.
Stark självkänsla. Fast jag misstänker att få skulle våga ha det med i CV:t: Från 12–18: hängde i stallet. Varje dag. Tog ansvar. Varje dag.

 

Eftersom de flesta män inte har en aning om vilken extremt krävande miljö ett stall är. Hur meriterande den faktiskt är. Inte minst om man jämför med en basketplan.
Eller en skoterverkstad.

 

- Jens Ganman"

Av Emelie - 3 januari 2014 09:03

Ja idag startar årets rea hos Hööks

kollade precis in hemsidan, inte riktigt lika mkt och bra saker som tex förra året

men fortfarande finns där mkt såna där saker man kan köpa bara för att

egentligen men NEJ inte iår och inte nu (för mig)


Kan ju erkänna att jag var inom Hööks innan jul och köpte mig de där remonttränset

jag kikat på ett tag, mina bonuskort gick ut igår så jag tänkte att ja vad sjutton kunde

ju inte låta den bonusen 100 kr a´ 2 st gå förlorat.


Har inte fotat mitt eget men slänger in Hööks egna bild på tränset




Igår bara för att jag ringt vet kom Klockan travandes mot mig på kvällen

visserligen ska hon ändå kollas men för en kort stund så blev jag lite gladare av att se henne komma

i trav mot mig istället för sakta lunk.


Hon blev iaf nypolerad, nytrrimmad och blänker som finaste finaste Klockan bara kan !

Av Emelie - 2 januari 2014 09:50

Ja såhär i efterhand får man väl önska gott nytt år till er alla läsare!


Dagar har de funnit både bra och mindre bra, ja livet är ju för de 

mesta på så sätt.


Dottern eller ska jag kanske säga döttrarna rider på lilla Wilma nästan varje dag

och den stora hon blir duktigare och duktigare och en dag här i mellandagarna fick hon faktiskt även

prova hoppa med Wilma här hemma och hästen tyckte de var kul iaf, Bellan blev nog lite rädd för

Wilma låg på som en rem och hoppar som en gud den lilla ponnyn, men när hon väl hoppat första

gången släppte de lite för dottern oxå.


Den lilla hon har börjat trava oxå nu, hon ska ju göra som storasyster sin 

tur Wilma är lite snällare och tåligare nu för de är ju inte så lätt instruera en snart 3 åring

men de går oxå bättre och bättre och vilken balans de små har, helt sjukt att se!


Ja lilla Klockan då jo vissa dgr är hon bättre vissa dagar sämre och ngn dag ännu mer dålig,

fann henne innan nyår kraftigt halt på hö bak, förmodligen har hon gjort ett tappert försök att

busa lite i sjukhagen men de slutade inte så bra. 


Nu trampar hon ner men har kortat vä baksteg med halva steget så de är ju inte bra, lite

tjurigare och man ser på henne att stackaren inte mår väl tyvärr.

Tid är bokad på klinik igen tyvärr LÅNG väntetid så fick inte tid förrän onsdagen den 8/1 

dvs nästa vecka. Jag som hoppats att hon skulle hålla sig inom rimligt gällande has och bakknä

men tydligen inte, så tråkigt och de är inget kul se henne ute i sjukhagen om dagarna.

Känns i mattehjärtat min älskade söta Klockan   


Vet att vet inte ville vi skulle gå vidare förra gången med ul och röntgen oga riskerna med

fölet men denna gången kommer jag kräva detta, känns inte så kul de heller när man ser och känner

hur de lever runt i magen och inte kul för stackars Klockan heller.


O snön ja den lyser med sin frånvaro jag misströstar definitivt inte.


Nähä kanske göra lite nytta såhär andra dagen på de nya året.

Ha en bra dag alla där ute!

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards