fullblodenicentrum

Alla inlägg under april 2014

Av Emelie - 12 april 2014 12:47

 Denna filmen är från ihopsläppet i torsdags.


Gick bättre än vad jag förväntade mig men såklart Eskimo orkar ju inte så mkt heller

lite mer pigg och alert nu och idag när jag fodrade dem vid middagen så

vaktade han minsann SIN matspann och Snigeln insåg att ja de var inte lönt mopsa upp sig

så han flyttade sig fint och höll sig på avstånd.


Av Emelie - 11 april 2014 18:53

 Ja Snigeln blev väldigt glad över att ha fått en ny boxgranne och tillika hagkompis.


Släppte dem faktiskt i ridhuset första gången för att minimera eventuella skador och

kunna låta dem springa på ihop (och göra upp)

men de gick bra, Snigeln var lite tjutig av sig men står nu faktiskt och käkar hö ur samma bytta i hagen.


Foto: Snigeln är glad att han nu fått en hagkompis o boxgranne i Eskimo :-)


Lite mer pigg och alert kille idag som inte helt tappat gnistan.

Gillar mys oavsett vem som klappar barn som vuxna.


Ja de blir nog bra i slutändan de här ändå

(hoppas hoppas)


Eskimo har fått en ny foderstat som jag hoppas kommer göra susen på honom

och båda två har idag blivit maskade, inte lönt fylla hästen med mat om

avmaskningen inte är skött, så nu är de avbockat iaf, känns skönt!


Red Snigeln igår och han skötte sig lika bra denna gången, märkt han börjar bli lite mer

busig men gör ju inget dumt, lite bus är bara bra!

Idag var de en vilodag och jag får se om jag väljer släppa dem i ridhuset ihop en stund imorgon

istället för att rida lilla Snigeln.


Eskimo rids inte och kommer inte ridas på under en lång period framöver, han behöver hull och

muskler innan ngn ska upp på hans rygg!

Av Emelie - 9 april 2014 22:22

 Ett litet felsteg eller felval kan förstöra så mkt, de har jag

fått se idag och fy sjutton vad de gör ont att se.

Jag fick idag träffa en helt urgo häst och för bara ett år sedan,

nä föresten BARA 8 månader sedan, en vrålsnygg välmusklad häst dessutom

men idag blev jag bara gråtfärdig inför synen jag fick se.


Varför, och hur kunde de gå så fel?


Nä gott folk var riktigt kritiska i era val tänk efter och de noga

inte bara gällande som i detta fallet en häst, allt!


Kan dock glädjas lite över att de idag står en häst med en framtid eller iallafall

ett försök till en framtid, granne med Snigeln.


Jag hoppas jag kan finna den där livsgnistan hos honom igen framöver

men tillsvidare så är de mat, mat och åter mat samt pyssel och omvårdnad den hästen behöver

OCH DE SKA HAN FÅ I MÄNGDER


Låt mig få presentera "fina" fullblodet Eskimo


 

Jag kommer av förklarliga skäl inte lägga upp bilder på honom den närmsta tiden utan täcke!

Av Emelie - 8 april 2014 19:43

 Idag är jag lycklig och svävar bland de små molnen högt upp i de blå

för jag har


GALOPPERAT   


Snigeln hade vilodag igår, och idag var de då åter dags att rida en liten kort stund

på honom. Longerade honom bara precis så han fick trava ngt varv åt båda hållen

han blir ju lite spänd när jag hoppar upp precis men slappnar av så fort jag får fram honom i skritt

tycker de är så onödigt att få en "reaktion" på uppsittningen när jag ändå har möjlighet att snabbt låta honom

springa lite i båda varven precis innan.


Idag är hästapållen dyr för idag hade han mkt bättre framåtbjudning och fick lite bättre kontakt

med hans mun idag och han bjöd ner och gick inte bara o ruskade på huvudet med nosen i vädret

älskar framsteg (men hatar baksteg för då inser jag att jag gjort ngt fel)


Red honom idag i knappt 10 minuter i ALLA gångarter så idag blev de galopp för första gången

på honom och han har ju en sån rund galopp nästan lite för samlad precis i början innan man

får honom att galoppera framåt, inte lätt att förklara men jag tror ni vet vad jag menar ändå.


Mkt nöjd med häst idag ridmässigt dock fortfarande väligt nafsig och tar sig gärna ett smakprov om

man inte har koll på vart han har mulen och munnen, snabb så otroligt snabb lillkillen.


Imorgon blir de vila igen för honom alt att jag släpper honom en stund i ridhuset fritt på kvällen om

jag har möjlighet för imorgon är en STOR DAG!


Vad som sker ja de får jag återkomma med, imorgon   

Av Emelie - 6 april 2014 21:17

Ja idag var då tredje gången jag satt upp på lilla Snigeln.


Longerade hon även idag men mkt kortare tid och faktiskt första gången i galopp

på volt, dock sprang jag med honom lite för att göra volten mkt större.


Han har blivit mkt duktigare på att hålla volten nu jämfört med för bara tre dagar sedan så framsteg framsteg

och han har inga problem hålla galoppen även om han nu idag fick lite större volt men de är för att

jag vill se så hans framben "tål" galopp på volt.

Märks inget i skritt och trav och inte heller när jag rider honom i skritt och trav, och de sägs

ju att traven är den gångart som sliter mest på hästen så med de i bakhuvudet vågade jag mig faktiskt

låta honom galoppera i linan.


Red honom även idag i bara skritt och trav, ungarna sprang på läktaren under tiden och passade på

att göra allt utom att vara tysta som jag bad dem om, så de blev verkligen miljöträning idag men

otroligt nog så bekommer de honom inte så mkt vist han kan liksom sätta ner rumpan ibland o ta fart men

mer än så gör han faktiskt inte. Lätt att svänga och få med sig dock är de ju munkontakten som vi får

jobba vidare med men nja ngt bättre idag och kan inte klaga på framåtbjudningen för jag hade faktiskt

dressyrspöet i handen när jag red och de hade han full koll på.


Tro inte att han är rädd eller så för jag kan ta med spöet på honom och klappa honom med de

på hela kroppen men han ska veta vad de är men inte att de är ngt man slår med.

De är bara min förlängda arm en hjälpreda!


Bildbomd från dagen dock lite bland kvalite   


                   


Ja vi snackar verkligen ingen fin sits eller finrida och självklart ser jag min ridväg genom att titta ner

på hästen (eller??!!??)  men vad fasen 

de bjuder jag på! 

Av Emelie - 5 april 2014 21:00

  Bilder på lillkillen från idag


     


Bebis deluxe   

Av Emelie - 5 april 2014 20:38

Jag är så otroligt nyfiken nu och liksom vill att de ska vara dygn 335 NUUUUU!


Men får nöja mig med att inse att de faktiskt SNART är d fast de känns som tusen och åter

tusen år tills dess   


Får bjuda er läsare på lite bilder på fina Klockan idag

hmmm jag som skrev häromdagen att hon inte gjorde så mkt mer än åt och sov i ett hörn,

ja idag fick jag tji iallafall.


       


Lycklig häst idag    

Av Emelie - 5 april 2014 09:31

Ja i söndags var då dottern åter på ridskolan och

då jag har min häst Snigeln uppstallad på ridskolan är vi där ganska mkt

om dagarna och på torsdagen hade vi kollat på en lektion där de fanns en

flicka, några år äldre än Bellan, som red snällehästen Kanalj och de fick galoppera

under den lektionen och då sa Bellan direkt "Mamma de ska jag oxå göra på ridskolan"


Jag tänkte inte mer på de just då men så i söndags då hon red sin lektion kallade hon på Marie, ridskoleläraren

och viskade till henne, Marie tittade upp på oss på läktaren och log med hela ansiktet

och då förstod jag vad Bellan viskat till henne.

Hon ville galoppera och ja den lilla envisa damen fick som hon ville.


Måste ju säga att man kan ju inte annat än att vara/bli stolt över denna duktiga och vågliga tös!

Första gången hon sköter allt själv och utan att ha en häst linad i galoppen.


Vad måtte de bli av denna tös i framtiden?


Titta (och njut!?!)




Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards