fullblodenicentrum

Alla inlägg under september 2014

Av Emelie - 30 september 2014 07:07

 Ja igår kom så en ny häst till min lilla flock, denna damen heter Thea

är såklart oxå ett fullblod (jag har ju bara blodisar)


Ett riktigt litet muskelpaket, väldigt mkt karaktär, gått på banan men fick en

senskada förra året. Tänkte ge henne en chans och se om hon kan hålla och fungera som ridhäst.


Fick bra utlåtande från veterinären och denna damen rör sig otroligt bra, hade varit mkt skoj

om de hade fungerat, tror de är en rolig häst att rida, hon ger de intrycket iaf.


     

Av Emelie - 29 september 2014 20:20

 Jag fortsätter så smått med att sätta igång lilla söta Candy,

red henne idag på utebanan i alla gångarter,

cool 3-åring må ja säga sköter sig alltid perfekt.


Riggade kameran idag men som vanligt lär de ju dröja hundra år innan den ligger uppe

men lovar länka så fort den är uppladdad, tyvärr blev filmen väldigt mörk men lite ser man

om man typ sitter nästan inne datorn o kollar.


Lilla fröken fick idag duscha efter den lilla ridturen, så filkig i pälsen då de vara bara en

varm dusch som gällde och jag tror hon tyckte de var riktigt skönt, såg så ut iaf   


Emelie Borgströms foto.

   


Ny dag imorgon och då tror jag minsann hon ska slippa mig på ryggen

och bli longerad istället.

Av Emelie - 28 september 2014 14:59

 Igår hämtades de hem en drös med rundbalar,men himmel o kors vad tunga de

var, mkt hårdpressat men han förvarnade mig iof men fy bubblan vad jag fick jobba.

Slapp träna, är träning nog att rulla 500 kg hösilage.


Candy reds en kort stund igår igen, i skritt och trav, söker sig neråt mer och mer,

man vänjer sig efter ett tag att sitta på henne, men man får rida henne första för annars känns hon

mini mini shettis format. Väldigt mjuk att rida men ngt ngt stel kan man ana i vänster, men

de är ju hennes svaga sida oxå.


Hillen fick gå ett mjukgörande pass igår endast skritt och trav, mkt övergångar mkt halt och

mkt serpentiner, på lite halvlånga tyglar och i lite längre form, kändes ändå mkt fin på slutet.

Tror han behöver detta just nu för att få landa och tänka på allt han fått lära sig.

Självklart slängde jag in lite tryck med skänklarna för att få honom flytta sig men

inget tvingande och attans så fin han är när han slappnar av helt och ligger still i handen på en   

Sen kan man ju bara hoppas de såg lika trevlig ut för betraktarens ögon som de kändes!


Skulle försöka ta ett kort på Klockan där hon står lite mer uppställd, men vad trodde jag???

Icke sa nicke, nä bjuder på denna istället, är ungefär vad jag fick plus lite andra vackra

icke modellbilder.


 


Kompis med Eskimo är hon iallafall trots att hon har föl och är dräktig så är hon inte

tjurig o grinig som många ston faktiskt är, ganska skönt!


 


Klart man ska tömma vattenbaljans så man kan få nytt fräscht vatten resten av dagen!


Eskimo går allt fortsatt bra med, men står i valet o kvalet om jag ska flytta upp honom till Hillen så

jag verkligen kan utnyttja ridhuset och ridbanan. De går idag men ibland blir de lite sioså när man

har barnen runt benen men vilket tålamod han har hästen när barnen är omkring honom,

from som ett lamm !!!!   


Tänk vilken inverkan barnen har på hästarna och vise versa,

UNDERBART !!


Av Emelie - 26 september 2014 23:10

 Lilla Candy har blvit riden i skritt och trav, och i torsdags longerade jag henne inspänd

så hon går ner mer och jobbar med sin rygg, har tappat lite ryggmuskler nu dessa 2,5 månad hon

gått på bete, men jag tror hon tar sig snabbt igen.


Hillen blev de en skogstur med i onsdags men urstark så tog betet ngr gånger där de

gick ngt fortare än vad jag tänkt och planerat, och då han gjorde detta valde jag att rida honom

på utebanan igår, hade lite i bakhuvudet att bara rida och få honom lugn och mjuk och fin i handen,

MEN de sket sig fullständig, taggad lite som en tickande bomb, försökte på alla sätt och vis att

bara sitta och slappna av och ta de lugnt, men icke!


Fick han visserligen mot slutet att gå lugnare men han låg ändå på ngt så otroligt,

tror mkt nu är han att kommit in på box nattetid, kanske att de är så att han faktiskt behöver och trivs bäst

ute på lösdrift för att så att säga "tagga ner" och inte så och ladda i en box över natten för lite

så känns de som att han gör, för ngt kraftfoder får han inte utan de är grovfoder som gäller.


Fast utan sadel och träns har jag verkligen två helcoola pållar som inte gör många knop


   


Myten om de stirriga fullbloden den är verkligen utplånad sen länge!


Klockan har sina ups and downs tyvärr, ena dagen jättefin och fräsch i alla ben för att dagen efter

vara lite gallig bak och lite stel, sen att hon kommer i full galopp genom hagen tja de är ju

en annan historia   


Lilla Stjärnan är superduktig, lätt att numera ta på aoch av grimman i stall/hage och att leda henne in

och ut från stall går oxå bra, även om de innebär att lämna mammahäst.

Lilla skruttan har redan hunnit bli 5 månader, helt otroligt vad tiden den rusar iväg!!!


 


Idag har de jag fått chansen att hänga med på åringsauktionen som iår var förlagt till

Yorks Stutteri i Danmark, vilket ställe och vilka fina hästar man fått se och uppleva idag,

mkt folk och överlag ett bra pris på hästarna och MÅNGA hästar framförallt som var anmälda.


Dock har man ju alltid svårt föreställa sig sin egen lilla stjärna nästa år glänsa som dessa gjorde idag

men men på ett år händer mkt!


Nä imorgon är de ny dag, Hillen ska få gå ytterligare ett pass på utebanan el ridhuset beroende på väder

och lilla candy ska återigen longeras inspänd. Lilla Eskimo ska få sig en promenad och

ev att han får gå inspänd lite löst och se vad han tycker om de

(kan tänka mig han har lite åsikter min fina gråa springare)

Av Emelie - 24 september 2014 01:45

 Longerade lilla Candy idag igen och hoppade faktiskt upp en kort

runda på henne i skritt och trav, och när jag tog lite i tyglarna så sökte hon sig neråt,

duktig liten pålla   




Av Emelie - 24 september 2014 01:26

 Idag passade jag på att ta ngr kort på Eskimo under vår lilla lufsetur,

nytt träns så ber om ursäkt att jag inte stoppat in alla flärpar och spänt allt.





Ja minsann om de inte ska bli en vacker häst av fina lilla Eskimo oxå

i framtiden, iaf om jag får bestämma!


Imorgon tänkte jag tömköra honom, första gången sen innan betessläppet,

ska bli spännande och se hur kul el icke kul han tycker de ska bli   


Matte tycker de ska bli kul och hoppas de ska smitta av sig !


Av Emelie - 24 september 2014 01:13

 Jag hann ju med att rida en snabbrunda på Hillen i söndags

innan ridlektionerna började men helt ärligt,

kändes de inte helt hundra när vi avslutade, han låg riktigt mkt i handen på mig,

bett fast i betet och jag fick kämpa ganska mkt för att få honom gå i hyfsad fart och takt,

hade han fått välja hade han nog legat ner i kuvorna i ridhuset i full galopp kändes de som   


Igår var tanken rida igenom honom men som alla nog märkte blåste de ju ngt helt

förskräckligt och när jag plockade in hästarna ja då gick Hillen mer uppblåst och på sne,

än lugnt två meter bakom som han brukar och jag kände direkt att NÄ

idag är en sån dag då allt kommer bli fel även om jag vill rätt, så jag ställde

in hästen i boxen istället så de blev istället en extra vilodag.

Med facit i hand idag,, HELT rätt beslut!


Idag red jag honom på utebanan, mkt fokus på att han ska gå framåt, lite lågare form och

SLAPPNA av och inte ligga som en blådåre i handen (jag har ff träningsvärk i magen sen i söndags)

Kändes mkt fin och mjuk att rida idag, även om han taggar till efter att han fått galoppera så

var han ändå lite mer MED på noterna idag, gjorde ngr hyfsade varv i den förvända galoppen

även om jag får hjälpa honom mkt så behåller han samma fart och håller formen.

Ganska bra övning att rida galopp i en åtta, både för mig som ryttare och hästen,

han är superkänslig så blir min tyngd i sadeln lite fel när han går förvänd så byter han direkt.


Gjorde ett galoppombyte med honom men han byter fram först sen bak,

ngr tips utöver att göra bytet över en bom så tas de tacksamt emot  ???


Ingen bild på Hillekillen idag, men får se om jag kan ta ngn imorgon istället, för då

ska vi äntra skogen med sällskap, spännande värre !!!

Av Emelie - 23 september 2014 02:54

 Slängde imorse ut "resterna" från deras boxar under natten

(de fick hö istället för hösilage då jag glömt be killen som jobbar på ridskolan köra fram till mig)


La upp i två mindre bunkar men tror ni de ställde sig vid vars en bunke ???

Nääää varför stå med gott om plats och maten för sig själv, när man kan trängas för


   

Hästarna må jag säga är faktiskt rätt duktiga på att äta mkt av grovfodret

och de är jättebra, kan säga jag fått kämpa lite med att Eskimo ska äta den mängden

han gör idag men skynda långsamt med allt gör vi med honom.


Ett annat projekt jag oxå ska göra är detta

 


Kan ni ana vad detta är/varit ???


Jo de har varit en mkt fin utebanan (med sand) som inte använts på MÅNGA år,

men som ligger som en dold skatt lite gömd i skogen, som ni ser

finns de lite att jobba med, mesta är mjuk fin mossa som ligger ovanpå, de räcker man gnuggar skon lite lätt

så åker mossan bort men på andra ställen som i kanten till höger i bild, har de

växt upp ngr granar. Men jag har iaf en banan gömd där i skogen och ngn gång ska den väl

bli fungerande eller vad tror ni ????!!!???


Vägen dit, jaaaaaa den måste oxå fixas


Men jag har redan börjat med den så nu är de bara två mindre träd kvar som ska bort :-)


Jag tänkte nämnligen tjuvstarta lite med att anv banan även om mossan ligger lite som ett täcke ovanpå

sanden, tänkte hästarna kunde hjälpa till med att ta upp mossan genom att gå där lite


Och allt detta jo de ligger bara 300 meter från stallet, så nära och bra men VÄL gömd!

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards