fullblodenicentrum

Alla inlägg den 4 november 2013

Av Emelie - 4 november 2013 16:55

Lugn kortare tur på Klockan idag

som resulterade i att hon fick gå ett längre pass med en ngt småsur matte på ryggen

som vet att hon kan men hon ville inte alls idag!


Tja för att göra historien kort så ville hon idag inte fatta vänster galopp, försökte många gånger

och som alla vet så får man ju inte ge sig eller ge up utan har man bett om en galopp så har man

och då får man fortsätta tills polletten trillar ner. (fast jag vet att hon kan med väldigt små hjälper dessutom)


Av någon anledning ville hon inte idag men efter att ha varit väldigt envis och efter mängder med

galoppfattningar och en något trissad Klockan så fattade hon vad jag bad om och gav efter.


Nja kanske inte så lugn tur som jag ville för jag hade en helt genomsur Klocka med mig hem

som var ngt uppe i varv men ändå så hon lyssnade, tänk vad en gångart kan trigga igång

en annars så lugn häst. Ja dessa kära fullblod.


Blev en lång skrittrunda som avslutning på denna "avancerade övning galoppfattning vänster"

Troligen en liten extra hormonrubbning idag helt enkelt, vad vet jag ??!!??


Ny dag imorgon och nya tag, fin är hon ju ändå enligt mig   


     

Av Emelie - 4 november 2013 11:51

Ja idag fick den alla minst tror jag ska göra ngt med sin beskärda del och

premiär med mig med all utrustning.


Jodå Leo i all ära, hon är inte mkt häst att titta på utan utrustning hon är inte

precis den mest bilsköna och vackra hästen men vilken skillnad när hon får på sig

sadel träns och rör sig, ja där snackar vi häst!


 


Fick låna Klockans träns och Steelans sadel och denna sadel sitter mkt bättre på Leo i ärlighetens namn

satt som en smäck!


Började med att longera henne i både varven max 5 minuter totalt så de var inte mkt eller länge

bara en koll och för att se henne/testa henne innan man hoppar upp.

Nja jag gör gärna de efter smällen i bröstkorgen faktiskt.


   



Ni kommer väl ihåg att Leo av förra ägaren lite klassades som en "problemhäst"

jodå för hon vill inte lämna stall och hon bockar när man kommit upp. 

Jag red ju barbacka på henne från ena betet till andra i somras då endast iförd grimma och två ihopaknutna 

grimskaft och då gjorde hon inget, hon höjde visst ryggen men när jag morra så slutade hon och pinglade på.


Nja kan säga att de var lite spänning i luften när jag skulle upp på henne men jag gjorde som när

man testar en unghäst, började med att sätta i foten i byglen och hänga lite, sen hoppade jag upp och la mig 

över sadeln och tillsist satte jag mig bara i sadeln, klappade henne.


Nu kan jag efteråt säga varför hon vill bocka, hon är extremt känslig vid skänkelläget

precis i början, och ja hon gjorde ett halvhjärtat försök när jag med skänklarna såklart bad henne gå fram

men de är bara att morra och ta tag i tyglarna så fattar hon vinken snabbt, definitivt inget

bock roch rusande iväg som jag nästan lite förväntade mig.


Självklart efter att hon provat bocka och jag morrat så stannade hon igen och denna gången

smackade jag fram henne istället och då gjorde hon inget, tog en liten tur på

järnvägen mest för att kolla av henne men hon verkade gilla de och pigg framåt dam helt klart

men jisses en mkt känslig häst att rida, och eg väldigt välskolad vilket märks om man är 

mjuk i handen och väldigt försiktig med hjälperna. Testade henne med skänklarna en stund senare och

då reagerarde hon med att liksom dra in mage men ingen tendens till bock så detta

är en häst man kan rida med små små fina hjälper när hon är igång, fast med ett nog lite 

skarpare bett än idag (vanligt äppelbett) 


 


Hon är lite mindre än Steelan, tippar henne på ca 162-163 men man känner sig faktiskt inte

lite på henne men de ska vi nog tacka hennes mage för oxå, dock behöver hon mkt mkt

muskler över ryggen, har helt tappat muskulaturen och sin överlinje.

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards