fullblodenicentrum

Alla inlägg den 17 maj 2016

Av Emelie - 17 maj 2016 13:55

De dagar som passerat har jag fortsatt mala med Divan aka Trasselsudd

de här med att hänga och sitta upp både barbacka och med sadel.


Första gången med sadel var för 1 vecka sedan


   


Igår tog vi steget att knäppa loss och skritta i stallgången vilket hon gjorde med bravur efter

två mkt tveksamma steg i början, men med godis och beröm fortsatte hon sedan att skritta framåt på begäran och avslappnat vilket jag är väldigt noga med att hon skall vara.


Provade även igår för första gången att hoppa av henne utan pallen och de gick väldigt bra,

hon blev lite spänd precis innan jag fick mark men vi gjorde de ngr gånger och

i slutet brydde hon sig inte om de så otroligt bra framsteg på denna korta tid.


Även varit inne i ridhuset och longerat henne i alla gångarter med sadel på och stigläderna nere

sista dagarna och de är inget hon bryr sig om.


Har kommit så långt i ridhuset att jag kan plocka fram pallen och hänga på henne utan att hon spänner sig och

blir rädd och osäker.


Till helgen kommer kära mamma och hjälper mig när jag skall upp på henne i ridhuset och så

hoppas jag att hon är väl redo för mig på ryggen där inne och att vi kanske kan skritta runt där lite.


Idag fick även Divan passa på att löshoppa, lite tveksam första gångerna men för övrigt tar hon allt med

ro och hoppar de väldigt lätt även om man kanske önskat lite mer bjudning men som ni ser så

använder jag INGET hjälpmedel dvs lonngerpisk för att mana på utan jag vill hon skall

fixa detta utan massa pushning och de tycker jag hon gör bra.



Kanske lite rolig fakta för er som inte vet så är Divan helsyster till Candy Girl vilket för mig

gör de extra roligt att få chansen att prova rida in henne (på nytt då de inte fungerade sist) och förvalta henne

Av Emelie - 17 maj 2016 13:13

Ja mkt har hänt sista tiden, men samtidigt inte, låter väl bra va???


Spindelben har varit med om lite miljöträning i olika former, jag anv honom som ledarhäst

med min sista grupp elever förra veckan när vi var ute i skogen, han skötte sig

exemplariskt förutom vid ett tillfälle då han blev lite väl taggad och inte ville stå still, men vad kan man

begära när han har 4 ridskolehästar i rumpan   


Fick därefter vilo, har även hunnit med att låta Bellan rida honom i ridhuset förra veckan under två dagar,

sen försökte jag mig på att rida honom ett pass på utebanan, men axeln och skuldran min sa NEJ,

så jag bet ihop i 20 minuter sen la jag ner de projektet.


   


I helgen har han fått två vilodagar och igår fick Bellan ha honom med på min sista ridskolelektion

där de stod hoppning på schemat, han är gudasnäll men något i överkant piggelin,

MEN han hoppade snällt över på de låga hindrena med Bellan på ryggen i början.


Efter att han taggat till lite väl fick Bellan rida på stora delen av utebanan själv istället medans jag

fortsatte min ridlektion för eleverna, och där skötte han sig som alltid perfekt.


Idag har Spindelben och Chilli fått löshoppa ihop, och båda killarna skötte sig jättebra

sista sprången fick Spindelben hoppa själv och även om han fortfarande hoppar med fart

så börjar de ändå bli betydligt mkt bättre.


Film på Spindelben och Chilli ihop   



Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards