fullblodenicentrum

Alla inlägg den 1 februari 2016

Av Emelie - 1 februari 2016 22:30

Idag gjorde jag och Fräs ngt som vi båda älskar

och idag var de premiär höjdmässigt oxå.


De som känns som att ngn misshandlar mig med ett basebollträ i ryggen är

däremot balsam för själen och så värt de!


Satte upp en fem o halvan till henne eller rättare sagt OSS idag,

för bådas skull, min för att jag kunde focusera på att försöka följa med henne

så gott jag kan och för hennes del helt enkelt få fixa de själv utan min påverkan.


Hoppade ngr gånger på lägre höjd och de första sprången blev hon lite

tveksam när hon inte fick stöttning eller uppbackning men sen när hon väl

fick hoppa igång så gör hon precis som när hon löshoppar.

Lätt och så okomplicerat som bara hon kan göra.


På filmen ser ni premiärhoppen på 120

(ser pyttelitet ut men tro mig jag har dubbelkollat mer än en gång)


Finns kapacitet i henne och då hon är tagen lugnt under hela förra året med

mitt strikta budskap till hopptränaren att hon inte får hoppa högre än 1 m,

vilket även är maxhöjden för en 4 åring att tävla i avd B,

undantag för ngn gång hon fått hoppa ett hinder precis över metern,

så gör hon detta med bravur.


Förra gången fick hon prova hoppa oxer och räcke som då låg på 105 och 110 cm

men blir ju gärna lite spänd och jag vill verkligen ge henne en ärlig chans

att få prova på att hoppa lite högre för att känna på höjden med ryttare

och därav att jag tycker denna övning är bra.


Självklart ligger där mkt jobb i att få en häst kunna klara av en bana på högre höjd

jämfört med att hoppa enstaka hinder men man får börja ngnstans.



Otroligt nöjd med min lilla Fuxafräs som alltid gör sitt bästa!

Av Emelie - 1 februari 2016 09:12

Lilla Fräs och jag gav oss ut på utebanan

som nu äntligen är upptinat och mjuk igen efter att ha varit

utdålig med de många och väldigt kalla dagarna innan regnet kom

och tog bort snö och all is.


Taggad fräs som nog trodde vi skulle hoppa då alla hinder står uppe,

men tji fick hon utan vi jobbade på galoppen och galopombyte,

hon får ibland korsgalopp särskilt om hon blir lite lång och lite väl framåt i galoppen.

Sen har jag problem med att sitta ner i galoppen och då jag mest stått i fältsits pga

ryggen så blir hon en anings spänd när jag sitter ner i början.


Men hon sätter dem bättre och bättre med mindre och mindre hjälper vilket är

otroligt tacksamt då vi haft lite problem ibland i banhoppningen när hon kommer i fel galopp

eller korsgalopp så jag hoppas detta kommer underlätta framöver särskilt med tanke på

att hon ska upp i klasserna iår om jag bara hittar rätt matchmaker till henne.


Spindelben fick vila igår då orken tröt men jag hoppas idag att vi kan ta oss ett pass

nu frös de tyvärr inatt igen men jag hoppas utebanan är ridbar vid middagstid

för man får så otroligt mkt mer framåtbjudning ute, även om denna herren har gott om de innan

så skadar de absolut inte att variera sig.


Ikväll är de åter dags för mig att hålla i ridlektionerna, tycker de går bättre och bättre

även om jag har hela 6 nybörjarelever i första gruppen, men alla är otroligt duktiga

och kämpar tappert på.


Väldigt inspirerande och motiverande för egen del när man själv inte kan eller orkar fullt ut!

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards