fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2015

Provocerande

Av Emelie - 18 augusti 2015 21:05

Har ju märkt att vissa blir ganska provocerade

av att jag gör så mkt med en åring,

eller ja mkt och mkt, hon hanteras dagligen, hänger med som handhäst och

hon har fått ha både sadel och mig på ryggen samt idag då faktiskt provat att ha ett träns på sig.


Egentligen inte jättemkt men visst jämfört med många andra så har hon fått vara med om mkt.

De finns ju såklart en tanke bakom varje sakjag gör med henne och "utsätter" henne för.

Hon har ju hela tiden varit lite knepig och då föredrar jag precis som med fuxafräs när hon skulle ridas in,

att repetera saker under längre tidsperiod korta stunder istället för att de ska gå snabbt.


Jag tror att jag kommer ha igen de med Stjärnan i framtiden då hon har lite nerver men samtidigt en skalle utan

dess like och i vissa lägen är hon verkligen stencool och finner sig i allt medan i andra stunder klickar de helt tokigt

för kanske en helt vanlig sak.....................................


Jag gör ju allt detta med henne både för att aktivera hennes hjärnkontor lite så hon inte orkar hitta på skit,

men oxå för att få henne trygg med alla saker som senare ska leta till att hon ska ridas in "på riktigt"

jag tror personligen inte hon hade klarat en "snabb inridning" utan hon behöver tiden att fundera tänka

och till slut acceptera allt utan att protestera, helt enkelt få en trygg häst som jobbar med en och inte mot en.


   

 


Visst man kan tänka på aspekten att hon är en växande unghäst 

och på så sätt är skör och jag är ju inte direkt fjäderlätt.


Men sen kan man ju jämföra med alla omusklade ponnyer, islandshästar

som bär runt på barn och vuxna som

(nu vet jag att många kommer reagera på mitt uttalande)

faktiskt väger på tok för mkt för hästen och sitter och rider långa pass i skogen eller på banan

och där sitter jag på lilla Stjärnan i max 1 minut (nu tog ja i men d¨ljuger jag iaf inte!)

 

Varför blir man inte lika provocerad av de?

För mig är överviktiga barn/vuxna på ponnier och islandshästar värre än att jag sitter

på en åring en kort stund.


 Alla ska vi ha åsiker, självklart!

Jag har då sannerligen mina, men varför inte bara inse att vi

alla tänker och gör olika bara man i grund och botten,

tänker på hästens välbefinnande och välmående i första hand.


Sen tycker jag ju ändå man ska ifrågasätta om man tycker ngt är

helt åt fanders galet men gå från att ifrågasätta till att bli provocerad är ju ganska stort steg.


Som ni såg av bilderna ovan så satt jag faktiskt på Stjärnan idag!


Provocerande eller ej, men väldigt nyttig träning och återupprepning för Stjärnan

och jag är mkt nöjd med hur hon tar allt detta.


Som de framgår av bilderna så ser ni ju hur jag tvingar henne till att ta allt med ro och

hur obehagligt hon tycker de är att ha mig på ryggen, hur jag gör detta med hjärtat i halsgropen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards