fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 11 februari 2015

Hingstvisning på Torreberga Gård

Av Emelie - 11 februari 2015 22:54

 Helgen som passerade bjöds de på hingstvisning

på Torreberga Gård, för dagen (lördagen) visades fyra fbl hingstar upp,

Bosun´s Watch, Helsinki, Chasmin och Hallucinate.


Trevligt tillstämning där de bjöds på förtäring och de blev ändå tillslut

hyfsad bra uppslutning innan hingstarna visades.


Alla följande bilder är tagna av Emma Troedsson Stall Vozz (www.stallvozz.se)

och jag har frågat innan jag tjuvade dem   


Bosun´s Watch



Helsinki



Chasmin



Hallucinate



NU FÖLJER MINA ÅSIKTER!

Ja, jag måste få ventilera mig lite om både ditten och datten

välj själva om ni vill läsa eller ej!


Trevlig tillställning, togs emot med en handskakning och de är ju INTE ngt

som händer ofta nuförtiden så verkligen trevligt.

God stämning och sm jag skrev innan hyfsat god tillströmning av folk precis innan visningen.


MEN, hingstarna har jag endel åsikter om faktiskt och deras hantering.


Bosun´s Watch fick i årets hingstkatalog en påpekning om hullet, och ja absolut, inget vackert.

Att sen rida in på honom och göra ett försöka att visa upp hingsten riden, ja de är väl helt okey

MEN hingsten ska vara redo för de och kunna visas upp på ett trevligt sätt, nu blev de istället

pannkaka av allt, slutade med att ryttaren tillika ägarinnan hoppade av i en situation där hästen gick

vinnande ur en "strid", väl på marken springer hon 2 meter framför hästen,

LIVRÄDD att han ska springa på och över henne, inte snyggt eller proffsigt! 


Han uppvisade inte heller särskilt mkt hyfs och var inte den mest välhanterade häst,

tråkigt men sant! Några mer "loja" ögon på en häst var de länge sedan jag skådade.


Om jag nu ska fortsätta dissa så hoppar jag raskt över till skimmeln, jag älskar ju skimmlar,

men att välja en skimmelhingst o betäcka med, bara för att man vill ha skimmlar (finns de folket)

då kan man lägga ner helt. Någon mer död häst i blicken fick man leta efter, rörde sig som en kråka

trots att han lovordades för sin fina trav. Reds som ridhäst trots att han saknade varenda

muskel som behövs och SKA finnas om man rider och utb dem som ridhästar,

nä de var då rakt ingen vacker syn och i min mening ingen häst att visa på en hingstvisning

för fullblod till fullblodsaveln.


(Ni ska vara glada Emma gjorde ett bra jobb med att välja bilder!!)


Ngn som däremot visades upp på ett helt korrekt och mkt trevligt och proffsigt sätt var Helsinki,

vacker välmusklad häst, välhanterad och verkade trygg i sig själv och med sin uppgift.

Trivdes utmärkt med att visa upp sig och lyssnade fint på sin träckare,

VÄLDIGT tjusigt gjort!


Sista hingsten ut var Hallucinate, fin hingst, ngt valpig men inte så konstigt, ung häst

nyligen importerad, visade gott lynne. Saknade ff lite hingstkaraktär o var lite osäker,

tycker ändå hingsten visade sig mkt lovande.

 Men FY FAN för den som

gick o träckte, detta jävla ryckande i grimskaftet,

när man dessutom kört kedjan genom munnen,

JAG fullkomligt hatar de,

hästen studsar lite, träckaren rycker hästen i munnen.

 Kontentan blir att hästen studsar ännu mer och så är en ond cirkel igång.

Varför är man så glad rycka i dem för ?????

Jag förstår ff inte.....................


Bra att man gör ett försöka att samla fler hingstar på ett ställe, en bra början

men mkt kvar att önska för att locka ännu fler och bli större!



 
 
Ingen bild

Birgitta

13 februari 2015 09:45

Delar din uppfattning i alla delar./Birgitta som också var där

Emelie

13 februari 2015 21:20

Bara hoppas de jobbar vidare på själva så det är konceptet och gör de ännu bättre till nästa år och tar lärdom av årets visning och vad folk tyckte om visningen/hingstarna och vad vi gärna ser till nästa gång.

Kram Emelie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards