fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 23 januari 2015

Hoppträning o resume

Av Emelie - 23 januari 2015 21:39

 Onsdagen blev en låååång dag och sen kväll för min del.


Hoppträning för Magnus på lilla Candy, vilket var väldigt roligt.

Nu har hon ju haft ett uppehåll med hoppningen sen sista träningen 30/12,

och detta var då hennes 3:e träning

(jag räknar inte mina småskutt med henne som träning direkt)


Pigg och laddad liten fuxfia som blev lite väl het emellanåt, kan ju erkänna

att de var lite nära markkänning där ngr gånger i allt bus både innan och efter hindrena.


Men allt som allt är jag supernöjd med henne, hon är väldigt lättlärd

och tacksam häst att jobba med, om man nu kan ha lite tålamod och sitta lugnt på henne.


Fick lite filmer när vi skuttade men då jag inte orkat eller hunnit sätta ihop allt så får ni de

i småsnuttar, de får ni stå ut med.

Välj själva, titta eller titta inte!






Och denna sista bjuder jag på, hon var allt lite tveksam till de där vita planket,

även om hon egentligen inte var direkt svårövertalad.



Efter sista hopplektionen sadlade jag ut Hillen för ett pass i ridhuset,

ensam kvar och lugnt och tyst, ganska härlig känsla att få rensa tankarna på.


Blev väldigt mkt lösgörande med honom och vi jobbade vidare med tempoväxlingar i

traven och övergångar till förbannelse. En del galopparbete för honom idag, men körde mkt

längs med fyrkantsspåret där han fick samla sig på långsidorna och gå på lite

mer på kortsidan och han tjurade ngr gånger, men inte alls som i måndags, då det inte funkade alls

(kändes de som iaf)


Igår (torsdag) fick alla hästar vila och en egentligen, på tok för lång dag (kväll/natt)  i hagen

men ibland så inträffar annat som gör att man måste prioritera.



I förmiddags efter bara knappt 3 timmars sömn red jag först Candy i ridhuset,

blev mkt lösgörande för henne idag och lättare jogg och galopp,då hon stod i hagen

dagen efter en lite tuffare uppgift, tänker på hoppträningen.

Kändes väldigt pigg och alert idag, så när jag tyckte de var nog, kände hon för bus så hon fick

faktiskt gå lite mer galopparbete än vad tanken var från början, men hon behövde iof detta oxå för att

få upp lite styrka på volten.



Efter Candy var de Hillens tur och för hans del blev de ganska mkt galopparbete över

cavaletti idag, först på en åtta, för att få honom rulla på i galoppen och för att få honom

i rätt galopp efteråt, funakde till och från bra, ibland kommer jag på mig själv med

att sitta och tjuvhålla honom och ibland känns han jättefin och jag mjuknar men då antingen

flytar han på som han ska i samma tempo eller så drar han på så in i att han hoppar två meter över

och sätter av i hundranittio och lite till och då blir jag ändå tvungen säga till.

Svårt nöt att knäcka när man sitter själv på honom, men överlag betydligt bättre



Efter de satte jag dem som en studs och lite tajtare (innan har jag kört 3m)

 så han måste vara kvick med benen och här kan han verkligen inte fuska,

han måste själv titta och jobba med

ben ,rygg och rumpa, vilket är precis de han behöver.

Plättlätt tyckte han och han ligger inte alls så mkt i handen utan rullar på

i bra tempo över och efteråt är han relativt lätt att snabbt få ihop igen, så helt ok.

Nu är de ju 1,5 vecka sedan vi hopptränade och de märks, vi hade behövt de varje vecka!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards