fullblodenicentrum

Alla inlägg den 11 januari 2015

Av Emelie - 11 januari 2015 21:52

Hillen blev riden igår ett pass i ridhuset, och kändes ff lika

fin och de är så sjukt kul att rida honom när de funkar nu ÄNTLIGEN.

Låg visserligen på lite mer igår men i fredags hade han vila så

inte konstigt att han var lite mer på hugget.


Som vanligt har jag mina två duktiga hjälpredor med mig i stallet   


         

Japp och den rätta formen börjar infinna sig oxå!


Lilla fuxafian Candy har fått vila i dagarna två men idag var de så åter dags sadla ut henne

för ett pass, visste redan innan att hon var ruskigt pigg men kanske inte riktigt så pigg

som hon faktiskt var, men tur man är van och beredd på de mesta.


Jag hann bara sätta foten i stigbygeln och trycka ifrån, sen började den lilla fuxaflickan dansa och

bocka men de var bara hoppa av och bort från henne i ett lämpligt läge och sen börja om igen.

Andra gången var jag lite snabbare upp, underlättar betydligt om man sitter

i sadeln och inte står vid sidan i en bygel med ett ben, när de börjar skuttas.


Spänd som en fiolsträng idag och inte helt med på noterna och var egentligen inte de

förrän vi blev helt själva i ridhuset, dock bjöd hon på en riktig katapult bockning i ridhuset

mot slutet, de på läktaren trodde garanterat att jag skulle få smaka grus, och tro mig

de kändes som jag var uppe i taket och vände där ett tag.

Jjag som brukar sitta ganska så bra i sadeln lyfte rätt rejält,

men hon gav ingen förvarning alls, det blev att bara mana på henne,

så de blev väldigt rask galopp där ett tag innan hon slutade men men.


Nu slapp jag baka tårta och ingen är gladare än jag, visst man ska trilla av men jag

föredrar göra de utan publik om jag får välja   


 


Långt långt ifrån avslappnad fuxafia men men bara jobba på, om 2 veckor är de

åter igen dags att börja hoppträna med henne oxå, ska bli kul!

Av Emelie - 11 januari 2015 21:21

 Idag fick båda Thea och Spindelben ut i sin lilla hagen och jag som

trodde innan vi tog ut dem att Spindelben var den som skulle

ha myror i brallan fick så totalt fel, tji fick jag.


Han följde snäll med i grimskaftet bredvid mig och frustade glatt åt vinden

som ven till och från ganska bra, Thea däremot,

hon måste haft myror som kröp innanför skinnet på henne som hon for iväg

studsade som värsta studsbollen med på tok för mkt överskottsenergi,

trots denna lilla hage lyckades hon med konsten att galoppera runt som en tok ngr minuter,

medans Spindelben stod i mitten och bara tittade på henne

precis som om hon fullständigt förlorat förståndet (jag tror de försvann där ett tag helt ärligt!)


Tänk så fel man kan ha de ibland, men nu hoppas jag verkligen de där vädret kan bli

lite mer "lagom" , men vad är LAGOM egentligen ???


 


Klockan har återigen lyckats med bedriften att klä av sig sitt täcke, utan att förstöra de och

alla spännen är knäppta både i bogen och under magen, vilken bedrift !!


Tja såhär vacker var hon idag när hon kom in efter att ha fått utstå lite regn utan täcke

men hon får faktiskt skylla sig själv, när hon pysslar med ofog.

En borste på den kroppen hade ju absolut INTE skadat, nästa projekt!


 

Av Emelie - 11 januari 2015 09:02

 Igår var vädrets makter verkligen inte nådiga, stormen Egon kom verkligen

med dunder och brak, jag hade faktiskt i princip alla hästar inne hela dagen igår, endast

Klockan och Stjärnan var ute och rörde lite på sig ngr timmar mitt på dagen.


Spindelben och Thea fick däremot stå inne hela dagen då stackars Spindelben tyckte de

var kallt som attans dagen innan när de regnade och stod o skakade litegrann

trots tjockt vintertäcke, och med de i bakhuvudet var de MKT bättre låta

de stå inne och slippa vind och väta.


Mina små vildingar fick hälsa på honom ordentligt igår, gick jättebra.

Han är nyfiken men väldigt försiktig, barn har ju en tendens att vara ganska snabba

och gärna väldigt aktiva med armar och ben, men han tog de hela mkt bra.

Inte heller bekom de honom att jag stod i boxen och mockade samtidigt.


De är ngt som är väldigt tacksamt med fullbloden, de är vana vid att man faktiskt är

INNE i deras box och grejar samtidigt som de står där.


Idag är de lika tråkigt väder, dock inte lika mkt regn så jag hoppas hoppas jag kan/vågar

släppa ut Thea och Spindelben ngr timmar men jag tar säkerheten först

så vi får se. Spindelben ska ju INTE springa runt och även om hagen är liten så

finns möjlighet för dem att springa lite och med blåst i kombination med en pigg häst

njaaaa, vi får se helt enkelt.


     


Han äter bra iallafall med grovfoder vilket är så otroligt tacksamt, jag är

van vid att de oftast inte äter så mkt hö/hösilage men han äter de jag ger honom,

vilket är otroligt skönt att veta.


De flesta har ju lite svårt med hullet när de tas från banan, nu har jag lite "tur"

för Spindelben fick bra mängd med grovfoder och "normal" mängd kraftfoder,

vilket såklart underlättar för mig.



Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards