fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 10 januari 2015

Synen måste förändras, VI måste förändras!

Av Emelie - 10 januari 2015 12:19

 Jag, och säkert många med mig kollar nog ibland (ofta) igenom dokumentet

från SG "Registreringar och licenser"


Och för er som inte vet, så finns de även en rubrik i detta dokument som heter

"Döda hästar" där alla hästar som avlivas skrivs in och med datumet, för allmän beskådning.


MEN jag blir chockad över ANTALET, och särskilt när man får vetskap om att VISSA

märk väl att jag nu skriver VISSA, avlivas lite med attityden från ägare/tränare;


- äsch den hästen är dum i huvudet går inte att anv som ridhäst

- ridhäst, nääää vi tar hellre bort, så vet vi att den inte blir en vandringspokal

- senskadade hästar/hästar med lättare skador, lite nerv, de kostar pengar

OCH ingen vill ha dem iallafall.


 Många hästar annonseras aldrig ut, de tas bort utan att ägaren försöker

sälja hästen som framtida ridhäst.


JAG BLIR TRÖTT OCH LEDSEN över denna extremt urusla attityd bland VISSA !!

Visst, de är avlade för att springa fort, och tjäna pengar men de är också ett liv,

de har ett bultande hjärta, de är varelser av kött och blod precis som VI,

 ska inte vi då ALLA hästägare ta VÅRT ansvar ??


Jag vet att åsikterna de går brett isär om hurvuda en galoppis ska tas bort eller inte,

och helt ärligt så skäms jag över hur lätt de faktiskt är att bara avsluta ett liv, tänk

om de vore lika lätt avsluta en människas liv, men de går ju inte,

vi har ju inte aktiv dödshjälp i Sverige,

men fritt fram avliva våra djur till höger och vänster.


Visst finns de undantag de säger jag inget om, de finns de hästar som absolut INTE

skulle fungera som ridhäst och många som måste avlivas pga riktigt allvarliga skador MEN

långt långt ifrån alla de 209 stycken inregisterade som avlivade i SG under 2014 (i skrivande stund)

kan ha varit så pass allvarligt skadade att de var absolut nödvändigt

att ta bort dem för hästens egna välbefinnade.


JAG SKÄMS, jag tog BARA emot 3 hästar under 2014,

ska jag räkna min änglahäst Eskimo som köptes av en (idiot) till ridhästmänniska så är de 4 st.


Nä de får minsann bli STOR ändring på detta!

mer om detta kommer senare....................


 


Vill DU hjälpa till att förändra, vill DU hjälpa en häst hör gärna av dig,

jag lovar att bistå med all hjälp och kunskap JAG kan

även om de inte är mkt så är de lite.


En kan inte förändra MEN många kan göra skillnad!


SNÄLLA HJÄLP MIG GÖRA SKILLNAD!










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards