fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 4 januari 2015

Stegen framåt

Av Emelie - 4 januari 2015 06:47

 Nu var de ngr dagar sedan idag, stor SUCK!


Lilla Candy och Hillen fick en vilodag efter hoppträningen, blev visserligen släppta i ridhuset

en kort stund för att få springa och sträcka ut själv innan fyrverkerierna de

exploderade i en massa knall och färgsprakande pjäser över himlen.


Min nyårsafton avslutades lugnt befann mig i stallet för att kolla in hästarna (som vanligt)

alla stod lugnt förutom lilla Candy som är lite av ett nervknippe när de gäller höga ljud,

men tycker ändå de gick helt okey.


Hillen och Candy reds båda dagen därpå (1/1) och Candy sköter sig som vanligt strålande,

vi jobbar vidare med att hon ska runda min skänkel, och få henne lika mjuk i båda hållen

hon är ju överlag mkt stelare i höger sida men de börjar släppa och hon kämpar på min bockafia, och igår

gjorde hon ett riktigt bra pass, vi håller oss mkt på fyrkantsspåret med lite serpentiner, snett igenom

och igår gick hon nästan hela passet i form, älskade lilla bockafia.


Hillen gick de inte alls ngt vidare med och vi inledde inte året på ett positivt sätt,

mkt bråk från hans sida, dagen efter var ngt bättre då jag bytte tillbaka till de raka eggbettet,

ff mkt tjafs men ändå lite bättre och igår kom de, då släppte de och han gick faktiskt ett

pass helt okey, lite tjafs men inte nämnvärt mkt, vi höll oss också på fyrkantsspåret,

serpentiner, mkt övergångar och lite öka och korta i de olika gångarterna.


Jag satte fram två par cavaletti igår i ridhuset för att få han hans uppmärksamhet på lite annat

håll än att bara tjafsa med mig och de fungerade, jag anv inte bommarna, de räckte de

var framplockade, nedrans häst till att vara skum!


Dock har jag konstaterat att på de raka eggbettet kan han inte hänga sig fast i bettet

som han gör på de tvådelade och han blir inte alls så stark och ligger i handen,

så för första gången på evigheter kunde jag faktiskt riktigt rida med väldigt väldigt mjuka

händer igen och de i sig är ett enormt framsteg, dessutom får han nu själv bära sig och inte

fuska genom att ligga i handen på mig så nu jobbar han ju äntligen i rätt form igen

och de märks när man sitter på hans rygg, en helt annan känsla och en helt annan häst man har under sig.


 

 
 
mallan

mallan

4 januari 2015 09:12

Så skönt att ett rakt bett känns lite, lite bättre! Det kanske är det bettet han ska ha? Hoppas han fortsätter gå bra med det :-)

http://onapinkpalehorse.blogspot.se

Emelie

4 januari 2015 10:25

Jo jag tror han kommer funka fint på de bettet men han behöver nog lite tid att acceptera de fullt ut :-) .

Kram Emelie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards